Dwa lata po debiucie konceptu BMW Vision iNext przyszła pora na jego produkcyjną wersję, którą nazwano krótko – iX. Elektryczny SUV otwiera nowy rozdział w niemieckiej elektromobilności. Oto kilka ciekawostek na jego temat.
Przede wszystkim to sporych rozmiarów samochód
SUV powstał na nowej platformie opracowanej specjalnie dla aut bezemisyjnych. Pod względem długości
i szerokości można go porównać do BMW X5. Płynnie opadająca linia dachu ma podobną wysokość, co w modelu X6. Z kolei wielkość kół przywodzi na myśl model X7.
Nadwozie jest dosyć masywne
Nie przeszkodziło to w osiągnięciu niezłego współczynnika oporu powietrza Cx 0,25. Niemcy stawiają też BMW iX jako przykład auta z największą powierzchnią przeszkleń w historii marki.
Nic się nie zmieniło w kwestii nerek
W koncepcie były ogromne i takie też pozostały w wersji produkcyjnej. Forma jednak podąża za funkcją.
W kratce umieszczono czujniki, kamerę i radary, które wspomagają kierowcę podczas jazdy i umożliwiają częściowo poruszanie się w trybie autonomicznym.
Za napęd odpowiadają 2 silniki elektryczne
Ich łączna moc to ponad 500 KM i wystarcza, by rozpędzić się do setki w niecałe 5 s. Dzięki potężnemu akumulatorowi o mocy 100 kWh iX jest w stanie przejechać choćby 600 kilometrów (według WLTP) na jednym ładowaniu. Swój wkład w taki wynik ma również kontrowersyjnych rozmiarów grill, którego aktywne klapy mogą zwiększyć zasięg choćby o 15 kilometrów.
BMW iX można ładować na kilka sposobów
Szybkie ładowanie prądem stałym z maksymalną mocą 200 kW do 80% baterii zajmuje nie więcej niż 40 minut. Już tylko 10 minut pod prądem przekłada się na 120 km zasięgu. Czas ładowania wydłuża się do ponad 10 godzin przy zastosowaniu Wallboxa (11 kW).
Wnętrze ma przypominać przestronny loft
Naszpikowany nowoczesną technologią, z łącznością 5G oraz wykończony materiałami z recyklingu. BMW iX jest pierwszym seryjnym pojazdem BMW z sześciokątna kierownicą, która zapewnia lepszy widok na cyfrowy wyświetlacz. Czy takie rozwiązanie stanie się nową modą? Zobaczymy. Deska rozdzielcza z dominującym zakrzywionym ekranem cechuje się minimalizmem. Przycisków fizycznych jest kilka – znajdziemy je na konsoli środkowej oraz na panelach drzwi.
Produkcja BMW Ix ruszy w drugiej połowie 2021 roku w fabryce w Dingolfing.
Źródło: BMW, motor1.com