„Barbie Stratos” – kobieca Lancia w różowych barwach

rallyandrace.pl 5 dni temu
Zdjęcie: Stratos


Postawmy sprawę jasno – Lancia Stratos to prawdziwa, rajdowa legenda i jedna z najlepszych konstrukcji w historii. Co powiecie na jej nieco inną, różową wersję? Oto „Barbie Stratos”, maszyna duetu Bignardi/Zumelli – rajdowych mistrzyń Włoch sezonu 1980.

Zacznijmy od pewnego truizmu – nikt nie uważa dziś, iż rajdy samochodowe są wyłącznie „męskim sportem”. Mało tego, na przestrzeni ostatnich dekad otrzymaliśmy wystarczająco wiele przykładów na to, iż płeć piękna potrafi rywalizować na równi, ba, choćby pokonywać faworyzowanych mężczyzn. Jednym z licznych dowodów na to, iż miejsce kobiet jest na… odcinkach specjalnych, jest historia Isabelli Bignardi i Luisy Zumelli. Duet ten ścigał się w wielu konstrukcjach, ale najciekawszą z nich było „Barbie Stratos” – różowa Lancia Stratos.

Historia w pigułce? Isabella Bignardi rozpoczęła swoją karierę w 1979 roku. Przez ponad czterdzieści lat startów prowadziła takie samochody jak Fiat 127, rozmaite wariacje Opla Kadetta, Lancię Deltę Integrale, Porsche 911, Peugeota 205 Rallye oraz Renault 5 Turbo. Już w drugim sezonie startów sięgnęła po koronę mistrza Włoch w klasie kobiet (razem z Luisą Zumelli, za kierownicą Kadetta GT/E). Przełomem we wspólnej przygodzie obu pań był początek roku 1981, kiedy Isabella i Luisa podjęły decyzję o przesiadce do… Stratosa!

Lancia Stratos – męski wóz w kobiecych barwach

Bignardi i Zumelli korzystały z Lanci przez dwa lata, zaliczając siedemnaście, oficjalnych występów. Największa sławę przyniosło im jednak charakterystyczne, różowe malowanie, które dość gwałtownie porównano do pudrowych barw… Barbie. Należy jednak nadmienić, iż jedynie kilka z siedemnastu startów odbyło się za kierownicą „Barbie Stratosa” – w latach 1981-1982 Włoszki korzystały bowiem z usług kilku zespołów (Brunik Squadra Rally przy współpracy z marką Jensen, kultowej drużyny Tre Gazelle oraz Seree R6 International).

Przeczytaj również: Prowizoryczna lista zgłoszeń Monte-Carlo. Polacy na starcie?

Tworząc niniejszy artykuł udało nam się ustalić, iż „Barbie Stratos” wyjechał na pewno na odcinki 3. Rally di Alba e delle Langhe 1981 (piąte miejsce), 3. Rally Citta di Messina 1981 (brak wyników), 8. Rally Valli Pinerolesi 1981 (brak wyników) czy 13. Rally Casciana Terme 1981 (wycofanie). Najprawdopodobniej Bignardi i Zumelli podróżowały też różową Lancią w 17. Rally Coppa d’Oro – Citta di Alessandria 1981 (wniosek wysnuty po numerze startowym pokrywającym się z kilkoma, archiwalnymi zdjęciami). W sieci brakuje również informacji o osiągnięciach z tego okresu – panie startowały w Mistrzostwach Italii, walcząc w klasie 4/3.

Co ciekawe, model Lancii Stratos Gr. 4 z Rally Citta di Messina dostępny jest w sprzedaży. Natrafiliśmy na ofertę firmy Spot Model, dzisiejsza cena wynosi 78.75 euro (bez przesyłki).

Na sam koniec, wciąż poszukujemy informacji o różowej Lancii Stratos i występach załogi Bignardi/Zumelli. Gdy tylko natrafimy na kolejne, sprawdzone dane, zaktualizujemy tekst!

Więcej przepełnionych motorsportem materiałów znajdziecie naturalnie na rallyandrace.pl.

Przy okazji, zachęcamy do zakupu… najnowszego, 46. numeru magazynu Rally and Race. Znajdziecie w nim wszystkie, najciekawsze informacje ze świata motorsportu. Od rajdów, przez wyścigi torowe, górskie, F1, po cross country, drift, simracing, rallycross czy karting. W Wasze ręce oddajemy przeszło 150 stron, przesiąkniętych emocjami z czołowych aren!

Idź do oryginalnego materiału