Autostrada A2, szczególnie na odcinku między Hannoverem a Świeckiem, jest jednym z najbardziej niebezpiecznych szlaków drogowych w Niemczech. Tą trasę, stanowiącą najważniejsze połączenie pomiędzy wschodnią a zachodnią Europą, codziennie pokonuje tysiące pojazdów, w tym liczne ciężarówki z różnych krajów.
Statystyki Wypadków
Z danych wynika, iż odcinek A2 w Saksonii-Anhalt, gdzie autostrada ma około 90 kilometrów, jest szczególnie niebezpieczny. W 2022 roku na tym odcinku doszło do 1145 wypadków, w wyniku których zginęło 12 osób, 71 zostało ciężko rannych, a 264 odniosły lżejsze obrażenia. Liczne wypadki miały miejsce zwłaszcza w pobliżu prac drogowych, gdzie kierowcy nie byli w stanie odpowiednio zareagować na nagłe zmiany sytuacji na drodze.
Autostrada A2, pomimo posiadania trzech pasów ruchu w każdą stronę, jest jednym z najbardziej niebezpiecznych odcinków w Niemczech. Powody tego stanu rzeczy są różnorodne: od nieprzestrzegania przepisów drogowych przez kierowców ciężarówek, zajeżdżanie drogi przez samochody osobowe których kierowcy bardzo często nie używają w ogóle kierunkowskazów przy zmianie pasa jazdy co w połączeniu z aktywnym tempomatem w ciężarówkach powoduje olbrzymie zagrożenie na drodze dla innych uczestników ruchu, po zmęczenie spowodowane długimi trasami, i niekończące się prace drogowe. W związku z tym należy podjąć działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa na tym odcinku, w tym lepsze egzekwowanie przepisów oraz kampanie edukacyjne skierowane do kierowców.
Przyczyny Wypadków na A2
Nieutrzymywanie odległości i korzystanie ze telefonów: Jednym z głównych problemów na A2 jest nieprzestrzeganie bezpiecznej odległości między pojazdami, co w połączeniu z używaniem telefonów przez kierowców zarówno aut osobowych jak i ciężarowych, prowadzi do licznych kolizji. Tego typu zachowania są szczególnie niebezpieczne na odcinkach z ograniczeniami prędkości i w miejscach, gdzie często dochodzi do zatorów.
Niebezpieczne manewry wyprzedzania: Mimo zakazów, wielu kierowców ciężarówek decyduje się na wyprzedzanie innych pojazdów, często zajeżdżając drogę samochodom osobowym. To zjawisko jest szczególnie widoczne przed zbliżającymi się strefami robót drogowych, gdzie kierowcy próbują „zdążyć” przed zakazem wyprzedzania.
Zmęczenie kierowców: A2 jest często wybierana przez kierowców ciężarówek wracających do kraju po długiej trasie, co zwiększa ryzyko zmęczenia i wypadków spowodowanych dekoncentracją. Zmęczeni kierowcy często nie są w stanie odpowiednio zareagować na nagłe zmiany sytuacji na drodze.
Zatory i roboty drogowe: Prace remontowe na A2 są częstym widokiem, co prowadzi do tworzenia się długich korków. W takich warunkach łatwo o kolizje, zwłaszcza gdy kierowcy nie dostosowują prędkości do warunków na drodze.
Pojazdy awaryjne na poboczach: Choć A2 posiada trzy pasy ruchu w każdą stronę, częste przypadki awarii pojazdów na pasach awaryjnych stanowią dodatkowe zagrożenie, zwłaszcza w nocy lub przy złej widoczności.
Wypadki na autostradzie A2 w okolicach Hannoveru
Autostrada A2 na odcinku w pobliżu Hanoweru jest jednym z najbardziej obciążonych i zarazem niebezpiecznych fragmentów tej trasy. Statystyki wskazują, iż w okolicach Hanoweru dochodzi do dużej liczby wypadków, co jest związane z intensywnym ruchem, a także częstymi remontami drogowymi. W 2022 roku odnotowano na tym odcinku aż 725 wypadków, z czego 45 zakończyło się poważnymi obrażeniami uczestników, a 12 osób poniosło śmierć.
Polska też ma swój „Mały Hannover” – niebezpieczny odcinek A4 koło Wrocławia
Kierowcy zawodowi często nazywają odcinek autostrady A4 koło Wrocławia „małym Hannoverem”. Odcinek ten, gdzie autostrada ma tylko dwa pasy ruchu i brak pasa awaryjnego, jest szczególnie niebezpieczny. Wąskość drogi oraz brak pobocza czy niektóre wąskie pasy rozbiegowe, sprawiają, iż w przypadku jakiejkolwiek awarii lub kolizji, ruch zostaje całkowicie zablokowany, co prowadzi do wielu wypadków i groźnych sytuacji. W związku z dużym natężeniem ruchu, szczególnie w godzinach szczytu, dochodzi tam do licznych zdarzeń drogowych, które często kończą się tragicznie.