Autonomiczne taksówki Waymo są popularniejsze od zwykłych przejazdów Uberem

4 godzin temu

Autonomiczne pojazdy Waymo dostępne za pośrednictwem aplikacji Uber w Austin wykonują więcej kursów dziennie niż 99% kierowców w tym mieście – ogłosił CEO Ubera, Dara Khosrowshahi. To wyraźny sygnał, iż robotaksówki mogą odegrać kluczową rolę w przyszłości rynku transportowego.

Robotaksówki dominują w Austin

Uber i Waymo rozpoczęli współpracę w Austin w marcu 2025 roku, a efekty tego partnerstwa zaskoczyły choćby samych zainteresowanych. w tej chwili około 100 autonomicznych pojazdów Waymo, które można zamówić dzięki aplikacji Ubera, wykonuje więcej przejazdów dziennie niż 99% wszystkich kierowców działających w tym mieście.

„Te około 100 pojazdów jest dziś bardziej zajęte niż ponad 99% wszystkich kierowców w Austin pod względem liczby realizowanych przejazdów dziennie” – powiedział Khosrowshahi, podsumowując wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2025 roku.

Firma planuje zwiększenie floty autonomicznych pojazdów w Austin do „setek” jeszcze przed końcem roku.

Sukces programu w Teksasie stanowi impuls do dalszej ekspansji. W drugiej połowie 2025 roku Waymo planuje uruchomić usługę robotaksówek na platformie Ubera w Atlancie. Niewykluczone, iż podobne rozwiązania pojawią się też w innych miastach.

Rynek autonomii przyspiesza mimo presji finansowej

Autonomiczne pojazdy stają się dla Ubera priorytetowym kierunkiem rozwoju. Khosrowshahi określił je jako „największą szansę rozwoju dla Ubera”, deklarując, iż firma jest „maksymalnie skoncentrowana” na zwiększaniu liczby tego typu pojazdów w swojej sieci.

Choć Uber porzucił wcześniejsze ambicje tworzenia własnych samochodów autonomicznych, intensywnie rozwija partnerstwa z firmami technologicznymi. w tej chwili współpracuje z 18 dostawcami, w tym z takimi gigantami jak Volkswagen, Waymo, chińskie Pony.AI czy WeRide.

Niepokój wśród kierowców – zarówno w Austin, jak i w Los Angeles czy Phoenix – jest jednak wyraźny. Wielu z nich sygnalizuje spadek liczby kursów i realnych dochodów, odkąd robotaksówki zaczęły być dostępne na platformie.

Konkurencja nadchodzi

Austin to jedno z amerykańskich miast najbardziej otwartych na testowanie i wdrażanie pojazdów autonomicznych, co wynika z liberalnych regulacji stanowych. W czerwcu do rywalizacji na tym rynku dołączy Tesla, która zapowiedziała uruchomienie własnej usługi robotaksówek w Teksasie.

Waymo stawia na Warszawę – amerykański gigant w branży samochodów autonomicznych rozwija zespół inżynieryjny w Polsce

Idź do oryginalnego materiału