Na rynku wtórnym nie brakuje samochodów po tzw. szkodzie całkowitej. Analizujemy dane dotyczące modeli, w których występuje ona najczęściej.
Pod pojęciem szkody całkowitej kryje się specyficzny typ uszkodzeń. Gdy naprawa jest realizowana z polisy OC, to o szkodzie całkowitej mówi się, gdy jej cena przekroczy koszt wartości auta. W przypadku naprawy z polisy AC progiem jest 70% wartości.
Nie musi to oznaczać, iż samochód po szkodzie całkowitej z założenia nadaje się wyłącznie do kasacji. Koszt naprawy jest wypadkową ceny zakupu części oraz faktur za robociznę – czasami wystarczy uszkodzenie przodu z lampami LED i chłodnicami lub zawieszenia, by ubezpieczyciel nie chciał pokrywać kosztu naprawy i uznał stan uszkodzeń jako kwalifikujący do orzeczenia szkody całkowitej.
Sięgając po używane części czy przeprowadzając naprawę w sposób nie w pełni zgodny z procedurami danej marki, auto można przywrócić do sprawności. Do tego – przy obecnym stopniu skomplikowania konstrukcji samochodów, cenach części i robocizny w ASO, nie muszą choćby nastąpić bardzo poważne uszkodzenia, aby pojazd kwalifikował się do orzeczenia – zdaniem ubezpieczyciela – szkody całkowitej. Każdy przypadek warto potraktować indywidualnie i dokładnie sprawdzić pojazd.
https://magazynauto.pl/porady/szkoda-calkowita-co-dalej-i-jak-nie-dac-sie-oszukac,aid,1970Modele z największym ryzykiem szkody całkowitej
Z danych autoDNA za rok 2023 wynika, iż szkoda całkowita wśród popularnych na rynku wtórnym aut występuje dość często — od 7% do choćby 17% raportów dla wybranych modeli zawierało wpis dotyczący wystąpienia takiego zdarzenia. Top ten modeli z najczęściej występującą szkodą całkowitą zdominowane jest przez marki niemieckie. Niektóre z modeli to już stali bywalcy tego zestawienia (choćby VW Passat). Co ciekawe, po raz pierwszy pojawił się tu Mercedes klasy E – i to od razu na pierwszym miejscu.
Gdy sprawdzając auto, wykryjemy fakt, iż to pojazd z orzeczoną szkodą całkowitą, nie należy od razu skreślać danego egzemplarza, o ile się nam podoba. Konieczne jest jednak bardzo wnikliwe sprawdzenie Samochodu – choćby geometrii nadwozia.
https://magazynauto.pl/uzywane/auta-powypadkowe-kiedy-to-zlom-kiedy-okazja-zwroc-uwage-na-te-szczegoly-zeby-nie-popelnic-bledu,aid,3036Modele z największą średnią wartością szkody całkowitej
Jak informuje autoDNA, średnia wartość szkody całkowitej może wynieść choćby 74,3 tys. zł, jeżeli mamy do czynienia z Audi A4. W większości przypadków im klasa i rozmiar auta większy, tym wartość ta jest wyższa. W rankingu za 2023 r. uwagę zwraca dość spora różnica średnich wartości szkody między Audi A4 a Audi A6. Może mieć to związek z różnicą w wieku pojazdów na rynku wtórnym – A6 są często starsze, więc jest łatwiej o nieopłacalną naprawę.