Audi świętuje 50 lat pięciocylindrowego silnika. Kultowa „piątka” wciąż żyje

moto-przestrzen.pl 2 godzin temu

W 2026 roku Audi oficjalnie uczci pół wieku swojego najbardziej charakterystycznego silnika. Pięciocylindrowa jednostka, która zadebiutowała w 1976 r. pod maską Audi 100, przez lata stała się fundamentem zarówno drogowych modeli marki, jak i jej motorsportowych sukcesów. Dziś tradycję kontynuuje 2.5 TFSI montowane w Audi RS 3 — najmocniejsza i najbardziej zaawansowana „piątka” w historii.

Od Audi 100 do potwora Grupy B

Pierwszy pięciocylindrowy silnik Audi miał 2,1 litra i 136 KM. W połowie lat 70. był nowoczesny, skuteczny i wyraźnie odróżniał markę od konkurencji opartej na „czwórkach”. gwałtownie pojawiły się kolejne wersje — diesel, turbodoładowane odmiany benzynowe, aż wreszcie to, co najbardziej kojarzymy z Audi: quattro.

W 1980 roku debiutuje Audi quattro z turbodoładowaną „piątką” o mocy 200 KM. To właśnie ta konstrukcja staje się bazą dla legend Grupy B. Sport quattro i jego rajdowa wersja S1 rozwijały choćby ponad 500 KM, a Walter Röhrl wykorzystał ten potencjał, wygrywając Pikes Peak w 1987 r., pisząc jedną z najważniejszych kart w historii Audi.

USA, Trans-Am i 720 KM

Lata 80. to także amerykańskie sukcesy — modele 200 quattro Trans-Am i IMSA GTO pokazały, jak duże możliwości drzemały w „piątce”. W najmocniejszych odmianach osiągały choćby 720 KM przy pojemności kilka ponad 2 litrów.

Powrót w XXI wieku

Po okresie przerwy pięć cylindrów wraca w 2009 roku — w TT RS. Nowy 2.5 TFSI staje się gwałtownie ikoną, trafiając później do RS 3 oraz RS Q3. Każda kolejna generacja jest lżejsza, mocniejsza i szybciej reaguje na gaz.

W 2021 roku silnik osiąga swoje obecne parametry: 400 KM, 500 Nm, 0–100 km/h w 3,8 s, prędkość maksymalna do 290 km/h.

Do tego dochodzi brzmienie, którego naprawdę nie da się pomylić z żadnym innym.

Ręczna produkcja w Győr

Co ciekawe, „piątki” nie powstają na taśmie — każda jednostka 2.5 TFSI jest składana manualnie w zakładzie Audi w Győr na Węgrzech. Po montażu przechodzi zarówno „zimny”, jak i „gorący” test, zanim trafi do Ingolstadt, gdzie łączona jest z nadwoziem RS 3.

Symbol epoki, który przetrwał

W czasach downsizingu i elektryfikacji pięciocylindrowy silnik Audi jest jedną z ostatnich zachowanych legend mechanicznej motoryzacji. Gdy wiele kultowych jednostek odchodzi do historii, „piątka” wciąż znajduje miejsce pod maską jednego z najbardziej emocjonujących hot hatchy na rynku. I to właśnie ona będzie główną gwiazdą jubileuszu marki w 2026 roku.

Idź do oryginalnego materiału