Rok 2025 jest istotny dla marki z Ingolstadt, która zaplanowała kilka premier. Najbardziej oczekiwane Audi Q5 jest pierwsze w kolejce, a po SUV-ie zobaczymy nowe A7. Zanim to się stanie, producent stawia wszystko na nowe technologie hybrydyzacji silników spalinowych.
Marka z czterema pierścieniami pilnie potrzebuje sukcesu
Wśród najbardziej wyczekiwanych premier jest nowe Audi Q5. Niemiecki SUV ma wielu fanów pozostając najlepiej sprzedającym się modelem marki w Polsce i na świecie w tym segmencie. Do premiery pozostały nam dwa miesiące. Nie jest tajemnicą, iż Q5 i nowe Audi A5 to modele, w których marka pokłada wielkie nadzieje. Wyniki sprzedaży za 2024 rok nie są powodem do radości, a marka znajduje się pod ogromną sprzedażową presją Volkswagen Group.
Wraz z wprowadzeniem na rynek modelu A5, które można już zamawiać oraz nadchodzących Q5 i A7 producent zaprezentuje kolejną generację silników, które dzięki hybrydyzacji poprawią wydajność oraz poprawi komfort jazdy. Audi nie ukrywa, iż takie rozwiązanie stanowi „ostatni etap rozwoju pojazdów z napędem konwencjonalnym, w tym hybryd typu plug-in”. W związku z tym, nowe modele, stają się tymi, na których opiera się i upada sukces sprzedażowy firmy z Ingolstadt.
Nowe Audi Q5 będzie jeszcze wydajniejszym SUV-em
Po tym, jak słaby popyt na pojazdy elektryczne utwierdził wszystkich, iż faza przejścia z silników spalinowych na te bardziej eko potrwa dłużej, w Ingolstadt zdecydowano o opracowaniu dwóch równoległych platform pojazdów: Premium Platform Electric (PPE) dla pojazdów EV, oraz PPC opracowaną wspólnie z Porsche dla silników spalinowych.
Nowe A5, to nie tylko pierwsze Audi z systemem MHEV plus, to również pierwszy pojazd zbudowany na platformie Premium Combustion (PPC). Nową technologię MHEV plus dostanie nie tylko A5 i ale także Q5 i A7. Co to dokładnie oznacza?
Dzięki unikalnemu współdziałaniu generatora układu napędowego (PTG), rozrusznika/alternatora napędzanego paskiem (BAS) i akumulatora LFP, 48-woltowy system mild hybrid wspiera silnik spalinowy. W efekcie emisja dwutlenku węgla jest mniejsza, a jednocześnie Audi staje się wydajniejsze i bardziej komfortowe w prowadzeniu dzięki poprawie osiągów.
Mówiąc prościej, zużycie paliwa spadnie, ale nie kosztem przyjemności z dynamicznej jazdy. PTG, zainstalowany w kompaktowej jednostce ze zintegrowaną elektroniką mocy bezpośrednio na wale wyjściowym skrzyni biegów, może dostarczyć do 18 kW (24 KM) mocy elektrycznej.
Dodatkowo do głównych zalet zwiększonego poziomu elektryfikacji silników zaliczymy także:
– poprawę działania funkcji Start/Stop,
– bezemisyjne żeglowanie,
– rekuperację – PTG może odzyskać do 25 kW energii poprzez hamowanie rekuperacyjne na krótko przed zatrzymaniem pojazdu,
– elektryczne elementy napędowe- np. podczas parkowania i manewrowania pojazdem z niską prędkością,
– zwiększoną wydajność dzięki wspomaganiu elektrycznemu silnika spalinowego- silnik spalinowy włącza się później – gdy zapotrzebowanie na moc jest nieco wyższe.
Audi stawia wszystko na nowe technologie, by podbić sprzedaż i zredukować emisje
Dla Audi nowa generacja silników MHEV plus to istotny krok naprzód. Nie chodzi tu jedynie o optymalizację. Nie udoskonalano bowiem silnika, tylko rozwinięto układ miękkiej hybrydy. Taka innowacja pozwoliła marce zredukować emisje CO2. To dziś najważniejsze zagadnienie dla wielu europejskich producentów.
W przypadku nowego A5 redukcja wynosi od 10 do 17 gramów na kilometr według WLTP. jeżeli przeliczyć to na zużycie paliwa, to oznacza oszczędność od 0,38 do 0,7 litra paliwa na 100 kilometrów.
Po topowym SUV-ie Q5, który ma premierę w marcu, oczekujemy nowego Audi A7. Zbudowane na platformie PPC pojawi się w pierwszym kwartale 2025 roku. Jest więcej niż , prawdopodobnie, iż także otrzyma nową hybrydę MHEV plus. W ofercie nowych modeli będzie także drugi wariant hybrydowy typu PHEV.