Zysk Grupy VW gwałtownie spada w pierwszym kwartale

4 godzin temu

Po słabym ubiegłym roku Volkswagen rozpoczął rok 2025 od spadku zysków. Podsumowując, zysk największego europejskiego producenta samochodów spadł w pierwszym kwartale o prawie 41 procent w ujęciu rok do roku, do 2,19 miliarda euro, ogłosiła firma z Wolfsburga. Oprócz znanych już obciążeń specjalnych opiewających na miliardy, negatywnym czynnikiem był również fakt, iż grupa prezesa Olivera Blumego (56) po raz kolejny zarobiła zauważalnie mniej na ważnym rynku chińskim dzięki swoim spółkom joint venture. VW poniósł większą stratę na działalności związanej z akumulatorami. Skonsolidowana sprzedaż wzrosła jednak o prawie 3 procent do 77,6 miliardów euro.

Volkswagen przedstawił już wstępne dane dotyczące swojej codziennej działalności. Problemy takie jak rezerwy na emisje CO₂ w Europie, restrukturyzacja spółki zależnej Cariad zajmującej się oprogramowaniem oraz rezerwy na wypadek skandalu związanego z silnikami wysokoprężnymi spowodowały koszty specjalne w wysokości ok. 1,1 mld euro i spowodowały spadek wyniku operacyjnego o ok. 37 proc. do 2,9 mld euro.

VW potwierdza swoją roczną prognozę pomimo spadku zysków

W przeciwieństwie do Mercedesa-Benz, firma z Wolfsburga podtrzymuje swoją prognozę na cały rok, ale jednocześnie obniża oczekiwania. Zwrot ze sprzedaży, przepływy pieniężne i płynność netto najprawdopodobniej znajdą się w dolnych granicach prognozowanych przedziałów – podano w raporcie.

Wyzwania wynikają przede wszystkim z niepewności politycznej, rosnących ograniczeń handlowych i napięć geopolitycznych, rosnącej intensywności konkurencji, niestabilności rynków surowców, energii i walut obcych oraz bardziej rygorystycznych wymagań dotyczących emisji. Jednakże cła w USA nie zostały uwzględnione w prognozie.

„Zgodnie z oczekiwaniami Grupa Volkswagen rozpoczęła rok finansowy od mieszanych wyników” – powiedział Arno Antlitz (55), dyrektor finansowy Grupy Volkswagen, zgodnie z oświadczeniem. „Nasze samochody są bardzo dobrze odbierane przez naszych klientów. Przyjmowanie zamówień w Europie Zachodniej znacznie wzrosło, a nasze księgi zamówień gwałtownie się zapełniają”. Sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie Zachodniej znacznie wzrosła.

„Właśnie dlatego, iż globalna sytuacja gospodarcza jest w tej chwili tak niepewna, musimy skupić się na rzeczach, na które sami mamy wpływ” – powiedział Antlitz. „Oznacza to, iż musimy zadbać o konkurencyjną strukturę kosztów, abyśmy mogli utrzymać sukces w gwałtownie zmieniającym się świecie”.
Idź do oryginalnego materiału