Zoox Robotaxi Hands On: Bezpieczne, ale opóźnione

cyberfeed.pl 5 godzin temu


Stoję przed nieokreślonym korporacyjnym parkiem biurowym w Las Vegas obok pojazdu w kształcie pudełka bez odpowiedniego z przodu lub tyłu. Ma zestaw przesuwanych drzwi, bez kierownicy i elementów sterujących Touchpad. Jest dwukierunkowy, co oznacza, iż ​​może poruszać się w obu kierunkach bez odwracania. I szczerze mówiąc, wygląda bardziej jak ponadwymiarowy toster niż prawdziwy samochód.

To jest druga generacja Zoox Robotaxispecjalnie zbudowany autonomiczny wa prom, który testuje w Las Vegas w okolicach Las Vegas od ostatniego półtora roku. Zoox, spółka zależna Amazonpracuje nad tym od ponad dekady, a podczas tegorocznych CES w końcu pozwolił kilku dziennikarzom jechać.

Jak dotąd jedyną robotaksją działającą na drogach publicznych w USA prowadzona jest przez Waymo Alphabet. Inni próbowali, ale mają tendencję do braku pieniędzy lub na bok przez nieszczęścia ruchu (lub, w przypadku rejsu, oba). W przeciwieństwie do Waymo, Zoox nie jest otwarty dla publiczności. choćby nie powiedział, kiedy będzie. A jak oczy Waymo nowe miasta I nowe partnerstwaZoox przez cały czas utknął w trybie beta.

Ale może zaraz się powstrzyma. Zapraszanie dziennikarzy do jazdy jest z pewnością krokiem w kierunku publicznego premiery.

„Po prostu staraliśmy się pozostać naprawdę stabilnym, uziemionym i skupionym na naszej misji, bez względu na to, co się dzieje” – powiedział podczas jazdy współzałożyciel Zoox i CTO Jesse Levinson. „Z pewnością możemy uczyć się od naszych towarzyszy. Możemy być zainspirowani, gdy mają się dobrze, i czujemy, że: hej, wiesz, to jest możliwe. Powinniśmy się tutaj dogonić. A potem, wiesz, jeżeli dokonają błędów, możemy się z tego uczyć i tak. ”

Autonomiczny robotaksi zoox w San Francisco w Kalifornii w USA, w środę, 4 grudnia 2024 r. Zoox Inc. w Amazon zaczął testować swoją robotaksję elektryczną w dzielnicy Soma Francisco. Fotograf: David Paul Morris/Bloomberg przez Getty ImagesBloomberg za pośrednictwem Getty Images

Ponad 10 lat i miliard dolarów w inwestycjach Później Zoox jest w tej chwili dostępny tylko dla pracowników i ich rodzin w San Francisco, Las Vegas i Seattle, z większą liczbą lokalizacji, w tym Austin i Miami, przybywających jeszcze w tym roku. Podczas gdy większość ludzi przez cały czas nie będzie w stanie przyjąć zoox w najbliższym czasie, firma niedługo otworzy program „Explorer” tylko zaproszony Wczesni jeźdźcy.

Ale oprócz Waymo, szerszy projekt Robotaxi wydaje Rejs I Argo ai Zamknięcie po wyschnięciu finansowania. Chiny zwiększają własne wysiłki, zarówno niepokojące ustawodawców, jak i pracowników technologii. Elon Musk z Tesli niedawno przyrzekł uruchomienie Jego własna operacja robotaksi w czerwcuale pozostają wątpliwości dotyczące jego podejścia do bezpieczeństwa.

„Powinniśmy się tutaj dogonić. A potem, wiesz, jeżeli dokonają błędów, możemy się z tego uczyć i tak. ”

Zoox przez cały czas czuje się, jakby był za krzywą. Jego model biznesowy opiera się na budowaniu całkowicie autonomicznych pojazdach, które są niezwykle drogie, pracochłonne i stosunkowo pełne, dzięki różnym zasadom i przepisom. Istnieje kilka pytań na temat firmy Proces samokontroli swoich pojazdów. A jego pojazdy testowe są Badane przez NHTSA Po ubiciu dwóch motocyklistów w zeszłym roku.

Z pewnością Zoox ma własną flotę zmodernizowanych hybryd Toyota Highlander, aby przetestować swoje oprogramowanie w miejscach takich jak San Francisco i Las Vegas. Około 60 mułów Highlander było zaparkowanych lub na biegu jałowym w nieokreślonym magazynie w Las Vegas, wraz z garstką EV firmy pierwszej generacji w różnych stanach demasembla.

Ale Highlanders to stare wiadomości. Zoox stawia wszystkie swoje żetony w specjalnie zbudowanych AVS. I to, czy ludzie przyjmują te zabawne tostery na kołach, będzie w dużej mierze zależeć od tego, jak się czują na drodze.

Autonomiczne pojazdy, w których wcześniej jeździłem, wszystkie miały tradycyjne elementy sterujące lub znane konfiguracje kierownicy/pedału hamulca. Mieli także znane kształty i projekty samochodów. Zoox nie ma żadnej z tych rzeczy.

Jeden z techników otwiera przesuwane drzwi niskopiętrowego pojazdu elektrycznego dzięki iPada. Wchodzę do środka, wraz z Levinsonem i przedstawicielem Zoox PR. Wnętrze jest przestronne, przypominające bardziej wnętrze autobusu lub metra.

Siedzenia są twarde i pokryte tkanym materiałem przemysłowym dla łatwego czyszczenia, jeżeli ktoś się zachorował lub coś rozlał. Levinson mówi mi, iż niedawno zaktualizowali miejsca, aby były wygodniejsze w oparciu o opinie pracowników, którzy je testowali. Ponieważ siedzenia stoją przed sobą, nie ma żadnego widoczności żadnego z końca pojazdu. jeżeli łatwo dostaniesz Carsick, siedzenie do tyłu może być złym pomysłem.

Przesuwane drzwi boczne oferują przyzwoity widok na to, co dzieje się z boku pojazdu, chociaż siedzenia wznoszą się nad wysokością ramion, blokując bezpośredni widok. W przypadku katastrofy ukryte są niestandardowe poduszki powietrzne w przypadku wypadku i oczywiście pasy bezpieczeństwa.

Levinson i ja siedzimy obok siebie, podczas gdy przedstawiciel PR siedzi, a między nami jest wystarczająco dużo miejsca, aby przekroczyć nogi bez wpadania na nikogo. Zakazujemy i rozpoczynamy jazdę, używając jednego z tabletek w pobliżu drzwi. Są to jedyne elementy sterujące w pojeździe: jeźdźcy mogą kontrolować temperaturę, poprosić pojazd o zatrzymanie, sprawdzenie czasu jazdy i kontrolowanie dźwięku. Przypuszczalnie niektóre z tych funkcji będą również kontrolowane za pośrednictwem aplikacji.

Zoox Autonomous Robotaksis w San Francisco w Kalifornii, USA, w środę, 4 grudnia 2024 r. Zoox Inc. z Amazon zaczął testować swoją robotaksję elektryczną w dzielnicy Soma Francisco. Fotograf: David Paul Morris/Bloomberg przez Getty ImagesBloomberg za pośrednictwem Getty Images

Trasa, którą wybieramy, jest z góry określoną 30-minutową pętlą do samego krawędzi paska Las Vegas i tyłu. To wszystkie lokalne drogi, bez autostrad, z ograniczeniami prędkości około 45 mil na godzinę. Gdy przemijamy restauracje i transmisję centrami handlowymi, spotykamy strefy budowlane, pieszych i inne normalne.

Pierwsze wyzwanie pojawia się, gdy dotrzemy na plac budowy z zamkniętym prawym pasem przed skrzyżowaniem. Podczas gdy Robotaxi porusza go dobrze, przez cały czas wydaje się nieorganiczny i lekko robotyczny. Zamiast połączyć się przed przyjściem na zamknięcie pasa, jak zrobiłby to ludzki kierowca, zoox jedzie do znaku blokującego pas, zatrzymuje się, sygnały i czeka na stosunkowo dużą szczelinę w ruchu, aby połączyć się w lewo. Pełna minuta, zanim ruch uliczny przyciągnie na tyle, iż Robotaxi czuje się na tyle pewny siebie, aby bezpiecznie przejść.

Później spotykamy pieszego czekającego na skrzyżowanie światła. Brak problemów: zoox czeka cierpliwie, gdy osoba krzyżuje się, a po tym, jak się zmienia, odchodzimy.

Jeśli łatwo dostaniesz Carsick, siedzenie do tyłu może być złym pomysłem.

Poza tymi dwoma prawdziwymi wyzwaniami, jazda jest w dużej mierze nieuzasadniona, z wyjątkiem losowego i raczej nagłego gwałtownego hamowania w ostatniej chwili, jeżeli chodzi o światło lub znak stopu. Ogólnie rzecz biorąc, doświadczenie wydaje się bezpieczne, ale mniej w pełni zrealizowane niż jazda Waymo.

Podczas gdy firma twierdzi, iż dokonała pewnych usprawnień takich rzeczy, jak zawieszenie, hamulce i elektryczne jednostki napędowe, jazda jest wciąż nieco szorstka, a hamowanie czasami jest nagle. Z kołami w zewnętrznych zakątkach pojazdu, a ciało tak niskie do ziemi, szorstkie drogi (takie jak strefa budowlane) i dziury są ostro odczuwalne. A ponieważ siedzenia mają minimalną wyściółkę, te odpylacje przemieszczają się bezpośrednio przez twoje siedzenie i do ciała. To może być problem dla osób bardziej dostosowanych do wysokiego wygody większości współczesnych SUV-ów.

Ogólnie rzecz biorąc, Robotaksi dobrze sobie radził, ale ważne jest, aby zauważyć, iż to był pierwszy raz, kiedy Zoox prowadził tę samą trasę – ani nie był to drugi ani trzeci raz. Było już co najmniej 10 innych dziennikarzy który wykonał tę samą trasę, nie licząc wszystkich Times Zoox prowadził podróż, zanim zaprosił nas na pokład. Eksperci uważają, iż zdolność do dynamicznego kierowania, bez żadnego wstępnego planowania, jest jednym z najważniejszych testów usługi taksówkowej bez kierowcy. Mając to na uwadze, Zoox wciąż ma wiele do udowodnienia.

A potem są te, z braku lepszego terminu, chwile Puckera: kiedy kulisz się lub przygotowujesz, ponieważ autonomiczny pojazd ma zamiar zrobić coś głupiego. Podczas gdy po drodze było kilka nieoczekiwanych momentów hamowania i dziwnie konserwatywne wybory pasa, zoox Robotaksi nigdy nie zachowywał się w sposób, który sprawiła, iż ​​poczułem się niebezpieczny.

Zoox wybiera powolną i stałą drogę do autonomii, jednocześnie utrzymując uchwyt własnego projektu i zastrzeżonego oprogramowania. Skok z kilku pojazdów testowych do szerszego sukcesu w miejscach, które nie zawsze są słoneczne z czystym niebem i umiarkowanymi temperaturami przez cały rok, pozostało daleko dla każdej firmy robotaksi. Ale Zoox uważa, iż ​​ma zwycięską formułę.

„To doświadczenie, które mamy w tym pojeździe, nie ma teraz nic takiego”, twierdzi Levinson. „Nie możesz tego dostać w zmodernizowanym samochodzie. Nie możesz tego dostać w cyberkabie… myślimy, iż jesteśmy na czymś ”.



Source link

Idź do oryginalnego materiału