Zautomatyzowana skrzynia biegów BMW ASA – opis działania

2 dni temu

BMW Automated Shift Assistant to motocyklowa skrzynia biegów, która samodzielnie zmienia przełożenia. Jak to działa?

Wraz z nowym Automated Shift Assistant (ASA, „zautomatyzowany asystent zmiany biegów”), BMW Motorrad prezentuje innowacyjne rozwiązanie techniczne, które sprawia, iż jazda jest prostsza i bardziej komfortowa. Zgodnie z mottem „Simplify your ride”, wrażenia z jazdy są dodatkowo wzmocnione przez automatyzację sprzęgła i zmiany biegów, bez poświęcania emocjonalnie ważnej dynamiki zmiany biegów.

Automatyczny asystent zmiany biegów charakteryzuje się przemyślaną, funkcjonalną konstrukcją, w której dwa elektromechaniczne siłowniki automatyzują sprzęgło i zmianę biegów sześciobiegowej skrzyni biegów, co stanowi główną różnicę w stosunku do konwencjonalnego asystenta zmiany biegów. Do manualnej obsługi sprzęgła nie jest potrzebna dźwignia przy kierownicy. Ruszanie, zatrzymywanie i manewrowanie jest proste dzięki automatycznemu asystentowi zmiany biegów.

Jazda z automatycznym asystentem zmiany biegów staje się również przyjemniejsza dzięki szybkim – dostosowanym do prędkości obrotowych i obciążenia – sekwencjom zmiany biegów oraz wynikającej z tego precyzyjnej zmianie biegów.

Zmniejsza się zmęczenie motocyklisty, co sprawia, iż jazda pozostało przyjemniejsza. Ponadto automatyczny asystent zmiany biegów tworzy jeszcze bardziej bezpośrednie połączenie z mocnym silnikiem typu bokser, ponieważ precyzyjne uruchamianie sprzęgła jeszcze bardziej ułatwia kontrolę nad jazdą, korzystając wyłącznie z manetki przepustnicy i dźwigni zmiany biegów.

W trybie skrzyni „M”, zmiana biegów może być przez cały czas dokonywana dzięki nożnej dźwigni zmiany biegów, dzięki czemu kierowca może zdecydować, kiedy zmienić bieg.

W trybie skrzyni „D” asystent automatycznej zmiany biegów naprawdę zaczyna pracować samodzielnie. Punkty zmiany biegów są automatycznie wybierane przez jednostkę sterującą silnika. Zarówno w trybach „M”, jak i „D” kierowca korzysta z perfekcyjnie wykonanej zmiany biegów z płynnym przerywaniem napędu. Rezultatem jest wydajne przyspieszenie motocykla i zwiększona stabilność jazdy.

Na przykład podczas zmiany biegu na wyższy, w dużej mierze eliminowane są wstrząsy związane z klasyczną manualną skrzynią biegów z ręcznym sprzęgłem. Podobnie znika ryzyko zdarzania się kasku pasażera i kierowcy.

Redukcja biegów została również zaprojektowana tak, aby była jak najbardziej płynna, minimalizując szarpania napędu. Specyficzne cechy funkcji automatycznej zmiany biegów są przypisane do różnych trybów jazdy (takich jak Dynamic, Road, Enduro i pozostałe tryby jazdy), aby zapewnić idealne zachowanie podczas zmiany biegów w każdej sytuacji na drodze. W połączeniu z aktywnym tempomatem lub ostrzeganiem przed kolizją czołową, kooperacja systemów sprawia, iż przyszłość motocykli staje się coraz bliższa.

BMW Automated Shift Assistant okiem Motogen.pl

System ASA zadebiutował na początku maja 2024, a redakcja Motogen.pl była na prezentacji. Wprawdzie żaden dziennikarz nie mógł jeszcze jeździć motocyklem z ASA, ale Jędrzejak dobrze przyjrzał się systemowi i porozmawiał z inżynierami. Obejrzyjcie video-relację oraz przeczytajcie obszerny artykuł o Automated Shift Assistant.

P.S.: Plotka głosi, iż lada chwila odbędzie się kolejna premiera związana z ASA, może podczas BMW Motorrad Days w Garmisch-Partenkirchen…?

BMW ASA – zautomatyzowane sprzęgło i zautomatyzowana zmiana biegów – nowe wrażenia z jazdy

W trudnych sytuacjach podczas jazdy, jednoczesne używanie sprzęgła i przepustnicy wymaga dużej koncentracji. jeżeli podróżujesz z bagażem i być może pasażerem, użycie sprzęgła i dźwigni zmiany biegów pochłania twoją energię. Dzięki Automated Shift Assistant, kierowca zachowuje kontrolę i ma większą swobodę w każdej sytuacji na motocyklu. Jazda staje się bardziej zrelaksowana i przyjemna.

Mocny silnik typu bokser umożliwia niemal bezproblemowe ruszanie na przykład na wzniesieniach, dzięki zautomatyzowanemu operowaniu sprzęgłem, co przekłada się również na lepszą kontrolę pojazdu w terenie lub na trudnych nawierzchniach.

Przyjemność z jazdy nabiera zupełnie nowego znaczenia, gdy wybierzesz automatyczny tryb D. Optymalnie dobrana zmiana biegów zapewnia nowe wrażenia z jazdy i bardziej intensywne wrażenia z jazdy. Odpowiedni bieg jest automatycznie wybierany zgodnie z indywidualnymi potrzebami kierowcy, co zapewnia harmonijną i niezwykle płynną jazdę.

BMW ASA – konstrukcja – jak to wygląda?

ASA: skrzynia biegów z siłownikami sprzęgła i bębna wybieraka

Elektromechaniczne siłowniki sprzęgła i zmiany biegów w połączeniu z zaawansowanym elektronicznym sterowaniem.

Automated Shift Assistant to logiczna i techniczna ewolucja systemu BMW Motorrad Shift Assistant Pro (innymi słowy: quickshifter). Dwa elektronicznie sterowane siłowniki elektromechaniczne sterują sprzęgłem i zmianą biegów, umożliwiając łatwy rozruch i automatyczną zmianę biegów. Żądanie zmiany biegów kierowcy jest przekazywane do jednostki sterującej za pośrednictwem czujnika dźwigni zmiany biegów, który jest uruchamiany przez konwencjonalną dźwignię zmiany biegów obsługiwaną nożnie.

Dodatkowe czujniki określają obroty wałka wejściowego skrzyni biegów i położenie sprzęgła. Wartości te są przekazywane do jednostki sterującej skrzyni biegów (TCU – Transmission Control Unit), która jest ściśle połączona ze sterownikiem silnika, w celu modelowania i sterowania sprzęgłem, aktywacją zmiany biegów i stanem układu.

Sprzęgło jest obsługiwane przez siłownik elektromechaniczny połączony z układem hydraulicznym z bezpośrednim połączeniem hydraulicznym między pompą sprzęgła a siłownikiem wykonawczym. Siłownik reguluje wymagany poślizg sprzęgła, włącza sprzęgło podczas zmiany biegu i wyłącza je podczas zatrzymywania.

W trybie manualnej zmiany biegów „M” kierowca może przesunąć dźwignię zmiany biegów w górę lub w dół, w zwykły sposób. jeżeli obroty na żądanym biegu docelowym mieszczą się w maksymalnym lub minimalnym zakresie obrotów, zmiana biegów jest wykonywana bezpośrednio. jeżeli obroty silnika spadną poniżej minimalnej prędkości zależnej od biegu, redukcja biegów jest wykonywana automatycznie również w trybie ręcznym. Zapobiega to zgaśnięciu silnika.

W trybie zmiany biegów „D” biegi zmieniają się automatycznie w zależności od trybu jazdy, obrotów silnika, położenia przepustnicy i parametrów kąta pochylenia motocykla. Biegi są zmieniane w zależności od sytuacji na drodze i wymagań dynamicznych.

Automated Shift Assistent (ASA) – podsumowanie korzyści:

  • Całkowicie wyeliminowana potrzeba obsługi sprzęgła przez kierowcę.
  • Dynamiczna i wygodna zmiana biegów dla większej przyjemności z jazdy.
  • Do wyboru ręczna lub automatyczna zmiana biegów.
  • ASA automatycznie dostosowuje zmianę biegów do dynamicznych preferencji kierowcy w zautomatyzowanym trybie D.
  • ASA eliminuje możliwość zgaśnięcia silnika z powodu niekorzystnej zmiany biegów.

Cena BMW ASA?

Podczas prezentacji w maju, na której obecny był Jędrzejak, BMW zapowiedziało oficjalnie, iż ASA będzie kosztowało „niewiele ponad 1000 euro” (choć ostateczna kwota nie została sprecyzowana). Jest to oczywiście cena, którą należy doliczyć do ceny za motocykl, jak w przypadku każdego innego akcesorium lub pakietu.

Idź do oryginalnego materiału