Volvo Trucks oficjalnie wprowadzi nowy elektryczny model przeznaczony do transportu dalekobieżnego – Volvo FH Aero Electric z elektryczną osią napędową (e-axle) – oraz rozpocznie przyjmowanie zamówień w pierwszej połowie 2026 roku. Już teraz jednak udostępnione zostały zdjęcia i dodatkowe informacje o pojeździe, a klienci mogą podpisać list intencyjny dotyczący jego zakupu.
Nowe FH Aero Electric zostało zaprojektowane z myślą o transporcie dalekobieżnym – segmencie odpowiadającym za dużą część emisji CO2 w transporcie ciężarowym, który do tej pory był trudny do elektryfikacji. Nowy samochód ciężarowy oferuje możliwość szybkiego ładowania i zasięg do 600 km na napędzie elektrycznym.
– To prawdziwy przełom w transporcie bezemisyjnym. Firmy transportowe mogą teraz pokonywać naprawdę długie trasy z wykorzystaniem elektrycznych ciężarówek bez kompromisów w zakresie produktywności. Superszybkie ładowanie i duża ładowność sprawiają, iż jest to bardzo konkurencyjne rozwiązanie – powiedział Roger Alm, Prezes Volvo Trucks.
– Elektryczne ciężarówki w transporcie dalekobieżnym będą mieć istotny wkład w redukcję emisji CO2 w naszej branży, ponieważ właśnie w tym obszarze można osiągnąć największe oszczędności w przeliczeniu na pojedynczy pojazd. To dobra wiadomość zarówno dla firm transportowych, jak i dla całego społeczeństwa.
Ładowanie baterii w nowym, dalekobieżnym Volvo FH Aero Electric będzie przebiegać szybciej dzięki przystosowaniu pojazdu do nowego standardu MCS (Megawatt Charging System). Naładowanie akumulatora (od 20% do 80%) zajmie około 40 minut, co oznacza, iż można to zrobić w ramach ustawowego czasu odpoczynku kierowców ciężarówek w UE, przyczyniając się tym samym do wysokiej wydajności. Dzięki szybkiemu ładowaniu ta ciężarówka umożliwi prawdziwie dalekobieżny transport elektryczny w ciągu jednego dnia.
Nowa elektryczna ciężarówka może osiągnąć całkowitą masę do 48 ton i oferuje ładowność zbliżoną do konwencjonalnej ciężarówki z silnikiem Diesla. Tak duża ładowność możliwa jest dzięki konfiguracji osi 6×2, która umożliwia montaż większej liczby baterii i poprawia rozkład masy, co ma znaczenie przy ciężkich naczepach i dodatkowej masie akumulatorów.
Daleki zasięg nowego modelu Volvo jest możliwy dzięki nowej technologii układu napędowego, tzw. e-axle, która pozwala na montaż znacznie większej liczby baterii. Nowe FH Aero Electric może pomieścić osiem akumulatorów o łącznej pojemności 780 kWh.
Nowy model, który będzie również dostępny ze standardową kabiną, jest ważnym uzupełnieniem szerokiej oferty pojazdów elektrycznych i powiązanych usług Volvo Trucks. Usługi te obejmują m.in. ocenę tras odpowiednich do elektryfikacji, efektywne ładowanie w trasie i w bazie firmy, a także szczegółowe monitorowanie pracy floty elektrycznej.
– Mamy kompletną ofertę rozwiązań transportowych z napędem elektrycznym w branży oraz ponad pięć lat doświadczenia we wspieraniu tysięcy klientów – zarówno dużych, jak i małych – w procesie przejścia na napęd elektryczny. Volvo Trucks to firma pierwszego wyboru dla przedsiębiorstw, które chcą rozpocząć swoją drogę do dekarbonizacji – dodaje Roger Alm.
Volvo Trucks jest globalnym liderem w segmencie średnich i ciężkich elektrycznych samochodów ciężarowych, posiadając w swoim portfolio osiem modeli bateryjnych. Szeroka gama produktów Volvo pozwala na elektryfikację dystrybucji miejskiej i regionalnej, budownictwa, gospodarki odpadami, a teraz także transportu dalekobieżnego. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 2019 roku, a do tej pory dostarczono ponad 5000 elektrycznych ciężarówek do klientów w 50 krajach na całym świecie.
Trzytorowa strategia Volvo w kierunku zerowej emisji
Volvo Trucks przewodzi transformacji w stronę transportu wolnego od paliw kopalnych, by osiągnąć neutralność klimatyczną do 2040 roku, wykorzystując strategię opartą na trzech filarach technologicznych. Podejście to zakłada równoległy rozwój trzech technologii: napędu elektrycznego na baterie, napędu elektrycznego z ogniwami paliwowymi oraz silników spalinowych zasilanych paliwami odnawialnymi, takimi jak zielony wodór (pozyskiwany poprzez rozszczepienie wody na wodór i tlen z użyciem energii odnawialnej), biogaz, biodiesel czy HVO (hydrorafinowany olej roślinny).
