
YANGWANG U9 Xtreme, flagowy model luksusowej submarki BYD, ustanowił nowy rekord okrążenia na legendarnym torze Nürburgring Nordschleife.
22 sierpnia 2025 roku pojazd pokonał trasę znaną jako „Zielone Piekło” w czasie 6 minut i 59,157 sekundy. To historyczny moment, ponieważ U9 Xtreme jest pierwszym elektrycznym hipersamochodem, któremu udało się złamać barierę siedmiu minut na tym torze. Dotychczasowy najlepszy wynik w tej klasie został pobity o ponad pięć sekund.
To kolejne imponujące osiągnięcie chińskiej marki w krótkim czasie. Zaledwie miesiąc wcześniej, o czym pisaliśmy w iMagazine, ten sam model ustanowił nowy światowy rekord prędkości maksymalnej na torze ATP Papenburg, osiągając 496,22 km/h. Ustanowienie rekordu na Nordschleife (poprzedzonego testami prowadzonymi od lipca 2024 r. ) dowodzi, iż pojazd radzi sobie nie tylko w jeździe na wprost, ale także na jednym z najbardziej wymagających technicznie torów świata.
Prawie 500 km/h! Elektryczny YANGWANG U9 Xtreme nowym najszybszym seryjnym autem świata [galeria]
Za kierownicą rekordowego U9 Xtreme usiadł doświadczony niemiecki kierowca wyścigowy, Moritz Kranz. Kranz, który ma na koncie blisko 10 000 okrążeń na Nordschleife, podkreślił kunszt inżynieryjny zespołu.
„Nordschleife to najbardziej wymagający tor na świecie, a uzyskany czas okrążenia to dowód na ogromne umiejętności inżynieryjne zespołów BYD i YANGWANG. Bez ich intensywnej pracy nad zestawieniem potężnego układu elektrycznego z wymagającym zawieszeniem taki rezultat nie byłby możliwy” – skomentował Kranz.
Model U9 Xtreme bazuje na platformie e⁴ oraz inteligentnym systemie kontroli nadwozia DiSus-X. Jego sercem są cztery wysokowydajne silniki elektryczne, z których każdy osiąga do 30 000 obr./min, a łączna moc układu przekracza 3000 KM. Przekłada się to na imponujący stosunek mocy do masy wynoszący 1217 KM na tonę. Aby sprostać wyzwaniom „Zielonego Piekła”, pojazd wyposażono m.in. w całkowicie przeprojektowany system chłodzenia, nowy tytanowo-aluminiowy układ hamulcowy z tarczami węglowo-ceramicznymi oraz opony semi-slick GitiSport e·GTR² PRO.
„Naszą ambicją jest przesuwanie granic dzięki technologii, a Nürburgring to legendarne wyzwanie” – powiedziała Stella Li, wiceprezes wykonawcza BYD. YANGWANG U9 Xtreme, który właśnie trafia do klientów, to edycja ściśle limitowana. Producent zapowiedział, iż powstanie nie więcej niż 30 egzemplarzy tego rekordowego modelu.
Jeśli artykuł YANGWANG U9 Xtreme z nowym rekordem Nordschleife. Elektryczny hipersamochód złamał barierę 7 minut nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.