Chiński producent samochodów elektrycznych XPENG po raz kolejny potwierdza swoją przewagę technologiczną. Testy w Norwegii wykazały, iż XPENG G9 i G6 mogą przyjmować energię w tempie, które znacznie przewyższa dotychczasowe możliwości infrastruktury ładowania w Europie. Maksymalna moc w praktyce była ograniczona przez ładowarkę Evinys (600 A), podczas gdy G9 jest w stanie przyjąć choćby 700 A, co w idealnych warunkach pozwoliłoby osiągnąć 525 kW mocy szczytowej.
Kluczową rolę odgrywa tu nowa generacja akumulatorów LFP 5C w połączeniu z architekturą 800 V. Rozwiązanie to pozwala na uzupełnienie energii od 10 do 80% w zaledwie 12 minut i 45 sekund – o około 40% szybciej niż w poprzedniej generacji XPENG. Akumulatory LFP 5C nie zawierają niklu ani kobaltu, wykazują wysoką odporność na degradację i stabilność termiczną, nie tracąc przy tym na dynamice ani efektywności energetycznej.
– Rekord ładowania XPENG pokazuje wymierne korzyści dla kierowców: krótsze postoje w trasie, niższe koszty eksploatacji dzięki wytrzymałym bateriom LFP oraz przygotowanie samochodów do ultraszybkich ładowarek o mocy 600–700 kW – mówi Paweł Kowalski, Sales & Product Manager XPENG Polska. – To także sygnał dla całej branży: elektromobilność przyspiesza, a marki takie jak XPENG wyznaczają nowe standardy w Europie.
Nowe rekordy mają znaczenie również dla polskich kierowców. Tempo rozbudowy ultraszybkich stacji ładowania w Polsce wyraźnie rośnie, a operatorzy tacy jak GreenWay, Orlen Charge czy Ionity inwestują w punkty ładowania z mocami wcześniej nieosiągalnymi. Dzięki temu doświadczenia XPENG w Norwegii będą mogły być niedługo w pełni wykorzystane także w naszym kraju.
XPENG intensywnie rozwija swoją obecność w Europie od 2020 roku. W Norwegii marka zanotowała w tym roku niemal dwukrotny wzrost rejestracji, a wyniki sprzedaży w Polsce również rosną. Rekordy ładowania G6 i G9 dodatkowo umacniają pozycję XPENG w segmencie nowoczesnych elektrycznych SUV-ów i potwierdzają, iż producent konsekwentnie inwestuje w rozwiązania odpowiadające na realne potrzeby kierowców: szybkie ładowanie, efektywność energetyczną i praktyczność samochodów elektrycznych.














