Stowarzyszenie Rynek Sprzętu Specjalistycznego (SEMA) zorganizowało w tym tygodniu w Las Vegas swoją doroczną konferencję. Wydarzenie to, zapowiadane jako jedno z największych targów motoryzacyjnych na świecie, gromadzi zwykle ponad 135 000 uczestników branży motoryzacyjnej, aby zapoznać się z najnowszymi trendami w naprawach i modyfikacjach pojazdów.
I chociaż nie było tak wielu koncepcji pojazdów elektrycznych i jednorazowych jak lata minione — w końcu jesteśmy w trakcie historycznej przemiany w przemyśle samochodowym, która jest w równym stopniu doniosła, jak i… wolniej, niż się spodziewaliśmy — przez cały czas było kilka ciekawych modeli wtyczek, na które warto zwrócić uwagę.
Należący do firmy Stellantis dział części i akcesoriów przedstawił na tegorocznych targach SEMA wiele fascynujących koncepcji. Ale żaden z nich nie był tak fajny jak ten z 1967 roku Plymouth GTX „elektromod”. Ten jedyny w swoim rodzaju restomod oparty jest na – jak się domyślacie – muscle car Plymouth GTX z 1967 roku. A ta nowa konwersja to przedsmak tego, co nadejdzie ze świata elektrycznych konwersji klasycznych samochodów.
Mopar chciał pokazać, co jest możliwe – „potencjalną przyszłość”, jak to określiła firma w swoim komunikacie prasowym – dzięki systemów napędowych e-Crate firmy Mopar. Miłośnicy klasycznych samochodów mogą wybrać jeden z tych zestawów do konwersji, aby przekształcić zabytkowy samochód typu muscle car lub ciężarówkę w pojazd akumulatorowo-elektryczny.
Mopar zmodyfikował wygląd zewnętrzny Plymouth, dodając przedni splitter z włókna węglowego i niestandardowy niskoprofilowy tylny spojler. Firma oddała także hołd odchylanym korkom wlewu paliwa z lat 60. i 70. XX wieku, unowocześniając ich funkcję jako drzwiczki portu ładowania.
Przestronny, trzyrzędowy model Kia EV9 przeszedł dla SEMA mocny lifting, przekształcając się w nowy koncept o tematyce przygodowej, trafnie nazwany ADVNTR. Obok niego pojawia się koncepcja WKNDR, oparta na Platforma Kia poza pojazdem (PBV), którą po raz pierwszy zaprezentowano na targach CES na początku tego roku.
Obie koncepcje łącznie zaprojektowano z myślą o wycieczkach poza utartymi szlakami, z niestandardowymi projektami zewnętrznymi ukierunkowanymi na wspinaczkę skałkową lub brodzenie przez rzeki. Oparta na EV9 opona ADVNTR jest o trzy cale podwyższona w porównaniu ze standardowym EV9, a także ma wytrzymałą kombinację kół i opon. Tymczasem WKNDR jest również wyposażony w opony przystosowane do jazdy terenowej i ma konfigurowalne wnętrze, umożliwiające nieskończoną różnorodność przygód na świeżym powietrzu.
Kia wyróżnia kilka rozwiązań modułowych: pokładowy kompresor do obsługi pompowania, od regulacji ciśnienia w oponach po napompowanie materacy na kemping; mobilna spiżarnia do gotowania na świeżym powietrzu; oraz wbudowane panele słoneczne i koła turbin wodnych, które mogą ładować akumulatory.