[Wideo] Jeszcze więcej sportu, ale również komfortu – nowe Porsche Panamera premierowo w Starym Maneżu

9 miesięcy temu

Porsche Panamera było pierwszym samochodem tej marki, adresowanym dla czworga pasażerów. mimo, iż wcześniejsze wcielenia 911-tki i 928 oferowały tyle miejsc w swoich kabinach, to jednak trudno było mówić tutaj o faktycznie 4-osobowym samochodzie i godnym komforcie dla wszystkich nich. Panamera zmieniła ten wizerunek i stała się pierwszą “limuzyną” tej marki. Nie był i przez cały czas nie jest to typowy sedan, ale sportowy liftback, dla którego priorytetem, wciąż pozostaje tor wyścigowy, ale niejako przy okazji – sprawdza się tez w roli GT.

Najnowsze, III wcielenie Panamery, Porsche Centrum Sopot pokazało w tym tygodniu wąskiemu, kameralnemu gronu klientów, którzy zdecydowali się nowy model “w ciemno”, ufając marce i bazując tylko na szczątkowych informacjach o nim. Premierowy pokaz odbył się w Starym Maneżu na terenie wrzeszczańskiego Garnizonu w Gdańsku.

Sportowa, ale też luksusowa

Nowa Panamera zachowuje charakterystyczne linie i proporcje tej linii modelowej. Jej długość wynosi 5052 mm (wydłużona wersja executive: 5202 mm), szerokość – 1937 mm, a wysokość – 1423 mm (Executive: 1428 mm). Subtelnie odnowiona została stylistyka. Z przodu pojawił się dodatkowy wlot powietrza nad tablicą rejestracyjną, który odpowiada na zwiększone zapotrzebowanie układów napędowych na powietrze. Przeprojektowana została również linia okien, a zewnętrzne krawędzie tylnej szyby są zlicowane z konturem nadwozia.

Wewnątrz mamy do czynienia z większą rewolucją, chociaż znaną już z Taycana, 911-tki i nowego Cayenne. Kokpit Porsche Driver Experience zapewnia równowagę pomiędzy cyfrowymi i analogowymi elementami obsługi. Dźwignia zmiany przełożeń znalazła się po prawej stronie kierownicy, a bezpośrednio na niej umieszczono przełącznik trybów jazdy. Ponadto, opcjonalnie można zamówić wyświetlacz dla pasażera z przodu. Ekran o przekątnej 10,9 cala wyświetla dane dotyczące osiągów i umożliwia obsługę systemu informacyjno-rozrywkowego oraz strumieniowe przesyłanie wideo, choćby podczas jazdy. Jest to możliwe, ponieważ zawartość wyświetlacza dla pasażera nie jest widoczna z fotela kierowcy.

Odmienną stylistkę zewnętrzną zastosowano w modelu Turbo, które posiadają inny tylny zderzak z lakierowanymi panelami dyfuzora oraz odmienny przedni, w kolorze nadwozia. Dostępne są też chromowane rury wydechowe w kolorze Dark Bronze i opcjonalne obręcze mocowane centralną śrubą, które można zamówić również dla innych wariantów.

Tradycyjnie mocne układy napędowe

W momencie premiery dostępne są warianty Panamera i Panamera 4 oraz Panamera Turbo E-Hybrid. Sercem tej ostatniej jest zmodernizowany 4,0-litrowy silnik V8 biturbo. Moc nowo opracowanej jednostki elektrycznej wynosi 140 kW (190 KM). Wspólnie duet ten generuje moc systemową 500 kW (680 KM). Systemowy moment obrotowy osiąga imponujące 930 Nm. Porsche integruje silnik elektryczny z obudową kompleksowo przeprojektowanej 8-biegowej przekładni dwusprzęgłowej PDK. Rezygnacja z osobnej obudowy silnika elektrycznego pozwoliła zaoszczędzić około 5 kg. Panamera Turbo E-Hybrid przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,2 s i rozwija prędkość maksymalną 315 km/h. Pojemność akumulatora wynosi w tej chwili 25,9 kWh. Zapewnia to do 91 km zasięgu w trybie elektrycznym w cyklu mieszanym WLTP lub 83–93 km w cyklu miejskim. Nowa pokładowa ładowarka AC o mocy 11 kW skraca czas ładowania w odpowiednich punktach do 2 godzin i 39 minut.

Z kolei podstawowy wariant Panamera i Panamera 4 ma 2,9-litrowy silnik V6 biturbo, który generuje teraz 260 kW (353 KM) i 500 Nm momentu obrotowego, co oznacza przyrost względem poprzednika, odpowiednio, o 17 kW (23 KM) i 50 Nm. W przypadku wariantu Panamera skraca to sprint do 100 km/h do 5,2 s i zwiększa jego prędkość maksymalną do 272 km/h. Odmiana Panamera 4 z napędem na wszystkie koła rozpędza się do 100 km/h w 4,8 sekundy i osiąga 270 km/h.

Rewolucyjne zawieszenie Active Ride

Nowa Panamera już standardowo jest wyposażona w dwukomorowe, dwuzaworowe zawieszenie pneumatyczne z systemem Porsche Active Suspension Management (PASM).

Ponadto jako opcja tylko dla wariantów E-Hybrid dostępne jest innowacyjne aktywne zawieszenie Porsche Active Ride. Podstawą są tu nowo opracowane aktywne amortyzatory – również w technice dwuzaworowej, każdy podłączony do elektrycznie sterowanej pompy hydraulicznej. Generuje to przepływ objętościowy w amortyzatorze zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem. W ten sposób pomiędzy nadwoziem a kołami można błyskawicznie, bardzo precyzyjnie i celowo wytworzyć siły, które niemal całkowicie kompensują siły generowane przez zmiany stanu nawierzchni. Podwozie utrzymuje nadwozie Porsche Panamera przez cały czas równolegle do jezdni, niemal przecząc prawom fizyki – choćby w trakcie dynamicznych manewrów hamowania, skrętu czy przyspieszania. Podczas łagodnej jazdy Porsche Active Ride niemal całkowicie pochłania nierówności, a w dynamicznych sytuacjach drogowych zapewnia doskonałe połączenie z drogą dzięki równomiernemu rozkładowi obciążeń kół.

Jeśli włączony zostanie odpowiedni tryb, zawieszenie może wręcz nadkompensować tendencje do przechyłów i ruchów wzdłużnych, zmniejszając oddziaływanie sił przyspieszenia na podróżujących. Przy tym ustawieniu nowa Panamera wchodzi w zakręty niczym motocykl. W trakcie dynamicznego przyspieszania ściąga do dołu przód samochodu, a przy hamowaniu – tył. Na postoju zawieszenie Porsche Active Ride zwiększa prześwit do wysokości, która ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Zakres pracy zawieszenia wynosi aż 55 mm.

Ceny od 499 tys. zł, dostawy ruszą w marcu 2024 r.

Nowa Panamera jest wytwarzana w fabryce Porsche w Lipsku. Saksoński zakład jest ściśle powiązany z tą linią modelową: w latach 2009–2016 montowano tam pierwszą generację czterodrzwiowej sportowej limuzyny, a w 2016 r., wraz z wprowadzeniem drugiej generacji, do Lipska przeniesiono całą jej produkcję.

Nowe Porsche Panamera w porównaniu do poprzednika, oferuje rozszerzone wyposażenie standardowe, w tym dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne, reflektory matrycowe LED Matrix, wspomaganie parkowania ParkAssist, przełącznik trybów jazdy na kierownicy, chłodzony schowek na telefon z funkcją ładowania indukcyjnego oraz udoskonalony filtrem drobnego pyłu z funkcją automatycznej recyrkulacji na bazie sygnału GPS.

Ceny modelu w Polsce startują od 499 tys. zł za wariant Porsche Panamera. Panamera 4 kosztuje od 518 tys. zł, a Panamera Turbo E-Hybrid – od 932 tys. zł.

Idź do oryginalnego materiału