Wewnątrz tajnego muzeum sportów motorowych Gazoo Racing

1 rok temu

Głęboko w obiekcie Toyota Gazoo Racing w Kolonii w Niemczech znajduje się absolutnie fantastyczne muzeum sportów motorowych, które niestety jest dostępne tylko dla ograniczonej liczby odwiedzających.

Muzeum samochodów wyścigowych jest zamknięte dla publiczności, ponieważ znajduje się w centrum badawczo-rozwojowym Gazoo Racing, gdzie inżynierowie pracują nad najnowszymi technologiami Toyoty z wyścigów Le Mans i WRC. Niedawno miałem okazję zaprosić się na wycieczkę z przewodnikiem po muzeum – adekwatnie magazynie wycofanych samochodów wyścigowych Toyoty – gdzie zagłębiłem się w międzynarodową wyścigową historię japońskiego producenta samochodów.

W holu wejściowym czekała na mnie Toyota Yaris WRC z 2021 r., Toyota GR Supra wyhodowana w sportach motorowych i Le Mans TS050 LMP1. Yaris to wcześniejszy model rajdowy, a nie nowoczesna hybryda GR Yaris o mocy 380 KM, która zadebiutowała w Rajdowych Mistrzostwach Świata 2022. Zwycięski TS050 z numerem 8 z 24-godzinnego wyścigu Le Mans 2018 jest prezentowany w stanie „wyścigowym”, z brudem i wszystkim innym.

Widząc GT4 Evo GR Suprę w czystej bieli, zapragnąłem zobaczyć takie wersje na drogach publicznych. Od swojego pierwszego sezonu wyścigowego w 2020 roku GT4 Supra zdobył ponad 100 miejsc na podium i co najmniej 11 razy wygrał krajowe i międzynarodowe mistrzostwa.

Muzeum jest podzielone na trzy obszary: Formuła 1, Le Mans i WRC.

Wszystko zaczęło się od rajdów: Toyota Team Europe została założona w Brukseli w 1975 roku przez szwedzkiego kierowcę rajdowego Ove Anderssona, ale w 1979 roku firma rozpoczęła działalność w nowej lokalizacji w Kolonii. W 1993 roku Toyota przejęła pełną własność firmy i zmieniła jej nazwę na Toyota Motorsport GmbH (TMG).

Celica TA64 była pierwszą kreacją TMG. Ten samochód został opracowany do rajdów grupy B i otrzymał przydomek „afrykańskiej królowej” po sukcesach w rajdach Safari i Wybrzeżu Kości Słoniowej.

W kategorii Grupy S, która miała zastąpić Grupę B, Toyota pracowała nad dzikim prototypem o kryptonimie 222D. Inżynierowie Toyoty wzięli MR2 AW11 jako bazę, ale porzucili 1,6 l 4A-GE na 2,2 l rzędowy 503E z samochodu Toyota Le Mans. Samochód rajdowy generował około 600 KM, podczas gdy ten sam podstawowy silnik był w stanie zapewnić 900 KM w samochodach IMSA 88C.

Niestety, po wielu ciężkich wypadkach w Grupie B, organy regulacyjne WRC odrzuciły przepisy Grupy S na rzecz znacznie bardziej rygorystycznych przepisów Grupy A, więc 222D nigdy nie ujrzał światła konkurencji.

Po wszystkich zmianach przepisów Toyota wróciła do podwozia Celiki, a ST185 GT-Four w barwach Castrol stał się jednym z najbardziej spektakularnych samochodów rajdowych ery Grupy A, z kierowcami takimi jak Juha Kankkunen, Carlos Sainz i Didier Auriol.

W muzeum znajduje się adekwatna Celica ST185 w specyfikacji Safari, przypominająca nam, iż samochody Toyota WRC z lat 90. były jednymi z najlepszych specjalistów od trudnych afrykańskich dróg.

Późniejsza Corolla WRC pokazała, jak nudny samochód rodzinny można przekształcić w pięknego, szerokiego samochodu wyścigowego. W trzecim roku rywalizacji WRC-AE111 zdobył tytuł konstruktora w Rajdowych Mistrzostwach Świata 1999.

Rozdział Formuły 1 Toyoty był znacznie mniej udany, ale nie z powodu braku poświęcenia. TMG otrzymało zadanie zbudowania samochodu na sezon 2002 F1. Obejmuje to silnik, wszystko pod jednym dachem tutaj, w Kolonii.

Zespół Panasonic Toyota Racing zdobył punkty już w pierwszym wyścigu w Australii z Miką Salo, ale przez resztę sezonu, aż do końca sezonu F1 w 2009 roku, pozostał zespołem średniego pola.

Pod jednym z tuneli aerodynamicznych TMG znajduje się podwozie F1 z każdego roku startów Toyoty, w tym najbardziej konkurencyjny pojazd TF109 użyty w ostatnim wyścigu w historii.

Niestety nie było możliwości zajrzenia do wnętrza tunelu, ale TGR uprzejmie udostępnił mi kilka zdjęć.

Szczerze mówiąc, kiedy fotografowałem i oglądałem podobnie wyglądające bolidy F1 z odkrytymi kołami, mój wzrok wędrował w stronę kilku kultowych prototypów TS020 Le Mans.

„TS020′ może nie brzmieć znajomo, ale jestem pewien, iż nazwa „GT-One” brzmi jak dzwonek. Samochody te brały udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1998 i 1999 roku. Prototypy były niezwykle szybkie w kwalifikacjach, ale doznały awarii technicznych w wyścigach. Zwróć też uwagę na maleńkie pióro wycieraczki, które zespół zamontował podczas sesji kwalifikacyjnych przy suchej pogodzie.

Japońska drużyna z kierowcami Ukyo Katayama, Toshio Suzuki i Keiichi Tsuchiya zajęła 9. miejsce w 1998 r. i blisko 2. miejsce w 1999 r. I tak, to jest Keiichi „Król driftu” Tsuchiya.

Najfajniejszą częścią historii GT-One jest to, iż TMG zbudowało dwie drogowe wersje samochodu. Jeden jest wystawiony tutaj, w Niemczech, a drugi w muzeum Toyoty w Japonii. To była ta sama era wyścigów, kiedy Mercedes-Benz musiał zbudować CLK GTR, a Porsche stworzyło swoje 911 GT1.

Zasadniczo dopuszczony do ruchu drogowego GT-One to ten sam prototyp, tylko z bardziej cywilizowanym wnętrzem i deską rozdzielczą ze zwykłej Toyoty produkowanej masowo. Pod maską samochodu znajduje się podwójnie doładowany silnik V8 o pojemności 3,6 l i mocy 600 KM.

Za nimi znajduje się #36 Toyota TS010, która została opracowana we współpracy z firmą TOM’S. Ten właśnie samochód zajął 4. miejsce w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1993 roku z Eddiem Irvine’em, Toshio Suzuki i Masanori Sekiyą za kierownicą.

Moja trasa zakończyła się szeregiem nowoczesnych prototypów wyścigowych, a mianowicie TS030, TS050 Hybrid i najnowszym GR010 Hybrid, który został zaprezentowany w 2021 roku. Obie hybrydy dzielą pięć zwycięstw w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i cztery tytuły FIA World Endurance Championships .

Jestem nieskończenie wdzięczny Toyocie, iż pozwoliła mi poznać ich barwną historię europejskich sportów motorowych i nie mogę się doczekać, aby zobaczyć, jak poprawiony hybrydowy hipersamochód GR010 obroni swój status nr 1 w starciu z hipersamochodami nowej ery.

Władimir Ladow
Instagram: wheelsbywovka
ponieważ@wheelsbywovka.com
www.wheelsbywovka.com

Dodatkowe zdjęcia wg Toyota Gazoo Racing

Historie związane z Toyotą w Speedhunters

Idź do oryginalnego materiału