Waymo rusza z testami robotaxi w Denver oraz Seattle i planuje ekspansję na całe USA

2 godzin temu

Waymo, spółka zależna Alphabetu, rozpoczyna testy robotaxi w Denver i Seattle. To kolejny krok w strategii ogólnokrajowej ekspansji usług autonomicznych przejazdów, po uruchomieniu komercyjnych operacji w takich miastach jak Austin, Atlanta, San Francisco, Phoenix i Los Angeles.

Nowe miasta na mapie Waymo

Alphabet konsekwentnie rozszerza zasięg swojego projektu Waymo, jednego z najbardziej zaawansowanych przedsięwzięć w obszarze pojazdów autonomicznych. Od tego tygodnia testowe przejazdy rozpoczną się w Denver i Seattle, gdzie samochody będą prowadzone jeszcze przez „ kierowców bezpieczeństwa”. Spółka poinformowała, iż celem tej fazy jest walidacja technologii i procedur operacyjnych, zanim dojdzie do pełnej komercjalizacji usług.

Flota testowa w obu miastach liczy do kilkunastu pojazdów i obejmuje w pełni elektryczne Jaguar i-Pace oraz zaprojektowane wyłącznie do autonomicznej jazdy modele Zeekr od Geely. Waymo podkreśla, iż bezpieczeństwo użytkowników i innych uczestników ruchu pozostaje priorytetem, a każdy samochód będzie miał za kierownicą przeszkolonego pracownika, który w razie potrzeby przejmie kontrolę nad pojazdem.

Strategiczna kooperacja z Uberem

Ekspansja Waymo nie ogranicza się do nowych lokalizacji. W Atlancie i Austin usługi robotaxi można już zamawiać przez aplikację Uber, co stanowi element strategicznej współpracy obu firm. W innych miastach, takich jak San Francisco czy Los Angeles, pasażerowie wciąż korzystają z aplikacji Waymo One. To zróżnicowane podejście pozwala spółce testować różne modele dotarcia do klientów.

Partnerstwo z Uberem ma najważniejsze znaczenie dla szybkiego zwiększenia skali działalności. Uber posiada nieporównywalnie większą bazę użytkowników niż Waymo, a integracja usług umożliwia szybsze budowanie nawyku korzystania z robotaxi.

Konkurencja na rynku autonomicznych przejazdów

Waymo mierzy się z coraz ostrzejszą rywalizacją. W Chinach rozwój usług robotaxi napędza Apollo Go, należące do Baidu, które obsługuje pasażerów w wielu miastach Azji. Z kolei Tesla uzyskała w Teksasie pozwolenie na prowadzenie działalności przewozowej i testuje usługę robotaxi w Austin i San Francisco, na razie jeszcze z kierowcami bezpieczeństwa.

Rynek autonomicznych przejazdów dynamicznie rośnie i może zmienić oblicze transportu w dużych miastach. Według prognoz firmy analitycznej Guidehouse Insights wartość globalnego rynku usług robotaxi może w ciągu najbliższej dekady przekroczyć 100 mld USD. W tym kontekście kolejne inwestycje Waymo można uznać za próbę wzmocnienia pozycji lidera w segmencie, zanim konkurenci osiągną podobną skalę.

Poligon doświadczalny

Denver i Seattle, podobnie jak wcześniej Austin czy Phoenix, stają się poligonem doświadczalnym dla nowych technologii mobilności. Dla mieszkańców oznacza to w przyszłości większy wybór w zakresie transportu, potencjalnie niższe ceny przejazdów i bardziej ekologiczne opcje dzięki pojazdom EV.

W dłuższej perspektywie autonomiczne przejazdy mogą przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków drogowych, ograniczenia korków i emisji spalin, choć eksperci zwracają uwagę, iż przed pełną adopcją czeka nas jeszcze wiele wyzwań prawnych, infrastrukturalnych i społecznych.

Idź do oryginalnego materiału