Budowa w Jaworznie pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych to nie tylko szansa na rozwinięcie nowej gałęzi przemysłu, ale też istotna inwestycja dla regionu, dotąd opartego na górnictwie. Czy zakład ma szansę zostać uruchomiony w planowanym terminie?
Co dalej z inwestycją?
W maju 2024 roku zgodę na budowę fabryki samochodów elektrycznych Izera wydał prezydent Jaworzna. W styczniu 2024 roku ElectroMobility Poland uzyskała środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia. Kolejnym etapem było przeprowadzenie audytu, który fabryka przeszła pomyślnie.
– Wszystkie zgromadzone dokumenty i analizy przeprowadzone w ostatnich tygodniach – w tym także wyniki procesu due diligence inwestycji – zostały przekazane przedstawicielom administracji państwowej nadzorującym funkcjonowanie EMP. Spółka uzyskała także pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego w Jaworznie, które – po uprawomocnieniu – kończy proces formalny związany z przygotowaniem do inwestycji, umożliwiając rozpoczęcie prac budowlanych – skomentował Paweł Poneta, prezes zarządu ElectroMobility Poland.
Skąd więc wynika opóźnienie? Najprawdopodobniej jest związane z oczekiwaniem na rządową decyzję. W marcu Jan Szyszko, wiceminister funduszy i polityki regionalnej informował, iż 4,7 mln, które miało trafić do Izery z KPO, zostało przesunięte na inne plany.
– W projekcie Electromobility Poland, tym od Izery, też dokonaliśmy zmian, bo ta wizja PiS była również ewidentną halucynacją. Nie było takiego przypadku, żeby ex nihilo, z niczego, powstał samochód. Myśmy ten projekt wprowadzili na zupełnie inne tory – skomentował sytuację Jakub Jaworski, minister aktywów państwowych.
Według ministra, aktualnie realizowane są negocjacje z chińskim partnerem – firmą Geely. Do sejmu trafiła ustawa, która ma umożliwić wejście kapitałowe w projekt Elektromobility ze środków KPO.
Pierwsza taka inwestycja w Polsce
Inwestycja ma powstać w Jaworznie – umowę o współpracy ws. Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego przedstawiciele Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i samorządu Jaworzna podpisali w 2022 roku. Inwestycja ma pomóc w zagospodarowaniu 365 ha terenów inwestycyjnych. O wyborze lokalizacji zadecydowało sąsiedztwo szlaków transportowych, w tym korytarza Bałtyk-Adriatyk, który ma ułatwić optymalizację łańcucha dostaw. Zakład ma produkować choćby 300 tys. samochodów elektrycznych rocznie i oferować zatrudnienie dla 2000 osób.
– Ta inwestycja ma strategiczne znaczenie dla rozwoju miasta i regionu. Pamiętajmy, iż fabryka ElectroMobility Poland będzie pierwszą inwestycją powstałą na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego – komentował Paweł Silbert, prezydent Jaworzna.
Źródła: gazeta.pl, portalmorski.pl, dziennikzachodni.pl
Fot. Canva