W jakim stanie jest najpopularniejsze auto Europy po 304 tys. km i 16 latach na drogach?

9 godzin temu

Dacia Sandero to w tej chwili najlepiej sprzedający się samochód w Europie. Jak spisuje się to auto w trakcie użytkowania? Pewien właściciel pochwalił się swoim 16-letnim Sandero z ponad 304 tys. km na liczniku, z czego tylko mniejszą część dystansu pokonała jego matka.

Dacia Sandero debiutowała w 2008 roku. Pierwsza dwie generacje tego modelu stanowią konstrukcyjny odpowiednik Logana. w tej chwili w sprzedaży jest trzecie wcielenie Sandero, które pojawiło się na rynku w 2020 roku.

Aktualne wcielenie Sandero debiutowało w 2021 roku. fot. Archiwum

Co ciekawe, w ciągu pierwszych 6 miesięcy tego roku skusiło się na nie 143 596 klientów (dane JATO Dynamics). Oznacza to wzrost sprzedaży o 16% względem tego samego okresu 2023 roku i pierwsze miejsce na europejskim rynku – przed Volkswagenem Golfem (129 993 szt.) i Renault Clio (114 623 szt.).

https://magazynauto.pl/wiadomosci/coraz-gorsze-dane-dotyczace-sprzedazy-aut-w-europie-wrzesien-byl-kolejnym-zlym-miesiacem-ale-nie-wszyscy-traca,aid,4635

Od 2013 r. w rękach jednego właściciela

Prezentowane Sandero to model pierwszej generacji, wyprodukowany w 2008 roku. Auto zostało zakupione przez matkę Basa Jongsmy z Holandii jako zupełnie nowe. Jeździła nim przez 5 lat, po czym samochód trafił do obecnego właściciela.

„To Sandero stało się moją własnością w 2013 roku i przez te lata bardzo je zmieniłem i ulepszyłem. Po części dlatego doszedłem już do etapu, w którym jestem pewien, iż nigdy się z nim nie rozstanę. jeżeli kiedykolwiek silnik się zepsuje, zamontuję nowy lub używany. Bardzo łatwo jest majstrować przy Sandero, to prosta technologia” – informuje Bas na łamach portalu autoweek.nl.

Obecnie jego Dacia ma ponad 304 tys. km przebiegu i wciąż jest wprawiana w ruch przez pierwszy silnik. To 1,4-litrowa, 4-cylindrowa jednostka o mocy 75 KM, konstrukcyjnie pamiętająca jeszcze lata 90. XX wieku.

Jak mówi Bas, silnik przez cały czas sprawuje się dobrze, co zawdzięcza m.in. systematycznej konserwacji. Za to skrzynia biegów jest nowa. „Wymieniłem całe przednie zawieszenie i spadło łożysko igiełkowe z wału napędowego w skrzyni biegów” – informuje właściciel Dacii.

Dla Basa kolejną zaletą Dacii są niskie ceny części zamiennych, co wynika z faktu, iż wiele istotnych elementów pochodzi ze starego Clio.

https://magazynauto.pl/testy/dacia-sandero-stepway-90-tce-cvt-opinie-spalanie-czy-warto-kupic-test,aid,4641

Sporo nowych części, ale...

Do tej pory właściciel Sandero z przebiegiem ponad 304 tys. km wymienił sporo części w swoim aucie. Często czynił to jednak zapobiegawczo. „Oprócz niezbędnych konserwacji i napraw wymieniam także wiele części profilaktycznie, np. prawie wszystkie elementy podwozia. Uważam, iż auto powinno prowadzić się pewnie, mimo iż nie jest to samochód sportowy” – mówi Bas na łamach portalu autoweek.nl.

Na liście wymienionych elementów widnieją: kierownica, nowe wnętrze z Sandero kolejnej generacji, skraplacz klimatyzacji, tarcze i klocki hamulcowe, mechanizmy zamków, wydech, kolejna kierownica (razem z poduszką powietrzną), skrzynia biegów, nowa konsola środkowa z ekranem Android i akumulator.

Bas zainstalował w swoim aucie wnętrze z modelu drugiej generacji (na zdjęciu). fot. Dacia

W 2023 roku właściciel auta naprawił uszkodzenia po prawej tylnej stronie oraz rdzę na progach. Rok później odnowił koła i założył nowe opony całoroczne. Poza tym wymienił cały układ hamulcowy, w miejsce standardowego montując bardziej wydajny.

Musiał również zamontować nową szybę tylną, ponieważ starą uszkodził przy wymianie amortyzatorów gazowych w pokrywie bagażnika.

https://magazynauto.pl/testy/dacia-sandero-eco-g-100-stepway-niedrogi-crossover-z-gazem-i-1200-km-zasiegu-test,aid,3200

W bardzo dobrym stanie (z drobnymi uwagami)

Dacia prezentuje się naprawdę dobrze. Ma lśniący lakier, pomalowane na biało obręcze 18-calowe i maskę pokrytą folią imitującą włókno węglowe. Wnętrze również wygląda schludnie.

Ale oględziny tego samochodu zdradzają m.in. popękaną przednią szybę, uszkodzoną obręcz prawego tylnego koła oraz brak śruby mocującej cewkę zapłonową. Przy około 100 km/h na kierownicy pojawiają się wibracje, wynikające prawdopodobnie z różnych rozmiarów opon.

„Prawie wszystko jest idealnie” – brzmi werdykt warsztatu Carrer Technocenter, do którego zabrano na przegląd Dacię Sandero należącą do Basa.

Idź do oryginalnego materiału