Volvo Trucks wprowadza kolejne modyfikacje aerodynamiczne w swoich pojazdach ciężarowych, bazując na koncepcjach stosowanych w lotnictwie i motorsporcie. Nowe rozwiązania obejmują m.in. stabilizatory przepływu powietrza wokół kabiny, wydłużone deflektory oraz zmodyfikowane osłony podwozia. Zmiany mają na celu dalsze ograniczenie oporu powietrza, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i redukcję emisji CO₂.
Aerodynamika sposobem na ograniczenie emisji
Volvo niedawno zdobyło nagrodę Green Truck Award 2025 za model Volvo FH Aero – w dużej mierze dzięki wydajnemu silnikowi oraz nowej, aerodynamicznej kabinie Aero. Był to również pierwszy prawdziwy sprawdzian najnowszej technologii Volvo w walce z oporem powietrza.
Stabilizatory przepływu powietrza wokół kabiny, wydłużone deflektory powietrza oraz zmodyfikowane osłony podwozia to dyskretne, ale skuteczne zmiany, które realnie wpływają na poprawę aerodynamiki. Dzięki nim możliwe jest dodatkowe zwiększenie zasięgu, obniżenie zużycia paliwa oraz redukcja emisji CO₂ choćby o 2% – ponad już osiągniętą efektywność. Oznacza to, iż Volvo FH Aero z nowymi usprawnieniami aerodynamicznymi może osiągnąć do 7% lepszą efektywność paliwową w porównaniu z poprzednią wersją modelu Volvo FH.
Nowe rozwiązania będą teraz dostępne w modelach Volvo FH, FH Aero oraz FM. Korzyści wynikające z nowych rozwiązań dotyczą wszystkich typów napędu – elektrycznego, gazowego i wysokoprężnego.
Najważniejszym nowym elementem są stabilizatory przepływu powietrza wokół kabiny, umieszczone w górnych narożnikach, obok przedniej szyby. Dzięki precyzyjnie zaprojektowanemu układowi niewielkich ukośnych listew, stabilizatory kontrolują sposób, w jaki powietrze opływa narożniki kabiny.
– Podeszliśmy do tematu nieszablonowo, wykorzystując technikę powszechnie stosowaną w lotnictwie, bolidach Formuły 1 czy turbinach wiatrowych. Górne narożniki kabiny mają najważniejsze znaczenie dla aerodynamiki, a dzięki naszemu nowemu systemowi kamer CMS mogliśmy odkryć nowe możliwości w tym obszarze – stosując niewielkie listwy do mikrosterowania przepływem powietrza, osiągamy efekt w skali makro. Te doświadczenia otwierają nam również drogę do wprowadzania kolejnych aerodynamicznych rozwiązań w przyszłości – mówi Anders Tenstam, Starszy Ekspert ds. Technologii i Aerodynamiki w Volvo Trucks.
Stabilizatory przepływu powietrza wokół kabiny poprawiają aerodynamikę w przedniej części pojazdu, ale jednocześnie umożliwiają skuteczniejsze działanie dwóch dodatkowych usprawnień: deflektorów powietrza wydłużonych o 50 mm w celu zmniejszenia szczeliny między kabiną a przyczepą oraz zmodyfikowanych owiewek podwozia, które zapewniają lepsze dopasowanie do tylnych błotników.
Te trzy nowe rozwiązania wzajemnie się uzupełniają, zgodnie z zasadą 1+1=3 – co oznacza, iż ich łączny, pozytywny wpływ jest większy niż suma korzyści wynikających z działania każdego z elementów oddzielnie.
Nowy model FH Aero firmy Volvo jest dowodem na to, jak duży wpływ aerodynamika może mieć na poprawę efektywności paliwowej w nowoczesnej kabinie ciężarówki. Dzięki wydłużeniu samej kabiny o 24 cm i wprowadzeniu kilku modyfikacji w celu zmniejszenia oporu powietrza, Volvo FH Aero zapewnia znaczną poprawę oszczędności paliwa, zwłaszcza przy wysokich przebiegach typowych dla transportu długodystansowego.