Volvo EX30 Cross Country – nowa, lekko uterenowiona wersja przebojowego miejskiego SUV-a

4 tygodni temu

Najnowsza wersja Volvo EX30 – w mającej już długie tradycje w szwedzkiej marce odmianie Cross Country – wygląda nieco zadziorniej od pozostałych. Ma też zwiększony prześwit i najmocniejszą wersję napędową oferowaną w tej serii modelowej. Nie jest jednak tania.

Dla Volvo najmniejszy elektryczny SUV (klasy miejskiej, o długości 423,3 cm) okazał się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Mimo iż ma przecież wielu rywali, w ubiegłym roku, de facto debiutanckim, przebojem dostał się na podium w kategorii najchętniej wybieranych elektrycznych samochodów w Europie. Kupiło go 77 815 klientów (dane Data Force za Automotive News Europe), i tyko dwa modele znajdują się w zestawieniu przed szwedzko-chińskim autem – to oczywiście Tesle Model Y oraz 3.

Teraz Volvo zaprezentowało nową odmianę EX30 – Cross Country. Nie jest to oczywiście rasowa terenówka, ale trzeba przyznać, iż EX30 zmodyfikowano ze smakiem.

https://magazynauto.pl/testy/volvo-ex30-single-motor-extended-range-zludny-kult-mlodosci-test,aid,4084

Trochę wyżej

Zgrabna i nieco kanciasta, w typowym dla Volvo stylu sylwetka w odmianie Cross Country została podkreślona czarnym elementami wykończeniowymi karoserii – nakładki w tym kolorze pojawiły się zarówno z przodu, jak i z tyłu, pomiędzy lampami. Ponadto dolne części zderzaków zostały nieco przeprojektowane, a na nadkolach pojawiły się nakładki. Ponadto zastosowano aluminiowe obręcze o specyficznym wzorze. Wnętrze pozostało niezmienione (do wyboru są dwa wzory tapicerek, o kolorach niebieskim lub zielonym).

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-volvo-v70-xc-p80-1997-2000-wiele-aut-w-jednym-1,aid,1725

Pod względem technicznym modyfikacje są niewielkie, ale sensowne – zwiększono bowiem prześwit z 17,1 do 19 cm, oraz zastosowano opony o nieco innym rozmiarze – zamiast 245/45 R19 montowanym w innych odmianach w Cross Country ogumienie ma 235 mm i profil 50%. Ponadto w ofercie akcesoriów mają się znaleźć 18-calowe felgi z terenowymi oponami, a także wyposażenie turystyczne, jak bagażnik dachowy z koszem.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-volvo-przeglad-rynkowy-modele-warte-uwagi-ceny-zalety-wady-usterki-polecane-wersje-silnikowe,aid,3954

Mocy na pewno nie zabraknie

Wersja Cross Country jest oferowana tylko w dwusilnikowej odmianie 4x4 (Twin Motor Performance). Moc systemowa wynosi tu aż 428 KM, zaś maksymalny moment obrotowy 543 Nm. Parametry te czynią z tego niewielkiego SUV-a prawdziwą „rakietę”, zdolną zawstydzić wiele sportowych aut. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi bowiem zaledwie 3,7 s (w standardowym EX30 z tym napędem pozostało o 0,1 s lepsze). Prędkość maksymalna, tradycyjnie dla Volvo, została ograniczona do 180 km/h. EX30 Cross Country ma akumulator trakcyjny o pojemności 65 kWh netto (maksymalna moc ładowania to 153 kW). Pozwala on na pokonanie 427 km (średnio, wg WLTP).

EX Cross Country powstaje na bazie topowej wersji napędowej i wyposażeniowej (Ultra). Trzeba za nie zapłacić 259 990 zł. To więcej o 11 000 zł niż za „normalne” EX30 z tym samym napędem i wyposażeniem.

Cross Country można od razu rozpoznać po czarnej nakładce z przodu. fot. Volvo
Nowe EX30 Cross Country obok pierwowzoru z 1997 r.: V70 Cross Country. fot. Volvo
EX30 Cross Country ma o niemal 2 cm zwiększony prześwit. fot. Volvo
Minimalistyczna deska i gros obsługi na ekranie (system multimedialny pracuje w oparciu o technologię Google'a). fot. Volvo
W EX30 nie brakuje schowków i zmyślnych rozwiązań. fot. Volvo
Typowe dla Volvo siedzenia ze zintegrowanymi zagłówkami. Tapicerka może być częściowo niebieska lub zielona. fot. Volvo
Cross Country to najdroższa odmiana EX30. fot. Volvo
Na „grillu” znajdują się poziomice wokół masywu Kebnekaise – najwyższego szczytu Szwecji. Zdjęcia: Volvo
Idź do oryginalnego materiału