Tania eksploatacja i klasyczna linia sprawiają, iż Golf II to youngtimer dla wszystkich. Ale gdzie indywidualizm? Dajmy spokój. Adidasy stały się synonimem sportowych butów, a Gibson czy Fender porządnej gitary i nikt nie wybrzydza. To ostatnia chwila na zakup.
VW Golf II
- Lata produkcji: 1983-1992
- Ceny: od 4 tys. zł do... ile jesteś gotowy/a zapłacić (ale lepiej nie przebijać 20 tys. zł)
W porównaniu z „jedynką” Golf II sporo urósł i widać to w środku – wrażenie przestronności panuje choćby w trzydrzwiowej odmianie. Doskonałe przeszklenie, pakowny bagażnik (z wysokim progiem) i wygodne fotele lepszych wersji (tzw. półkubełki) poprawiają użyteczność na co dzień.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/golf-w-lepszym-wydaniu-prezentacja-drugiej-generacji-volkswagena-golfa-motor-nr-38-1983,aid,3799„Dwójka” to auto o wielu twarzach: może być klasycznym sedanem (Jetta), hot hatchem (GTI lub G60) lub terenówką (Country). Dwie ostatnie wersje w dobrym stanie to już łakome kąski dla kolekcjonerów.
Golf II nie kryje w sobie niespodzianek konstrukcyjnych i nie zaskoczy żadnego mechanika. Zdarzają mu się usterki zawieszenia czy wycieki płynów, ale można je wyeliminować tanim kosztem. Montowano w nim całą plejadę jednostek napędowych, od gaźnikowych 1.3 po doładowane 1.8 w G60. Wersje z wtryskiem często przerabiano na gaz i ich eksploatacja nie sprawiała problemów. Nie brakuje także diesli, ale zimą mogą sprawić one problem z zapalaniem.
https://magazynauto.pl/testy/volkswagen-golf-country-model-ktory-wyprzedzil-swoja-epoke,aid,3796Mimo leciwego wieku to wciąż pospolity samochód używany przez którychś z rzędu właścicieli na co dzień. Wyczerpująca eksploatacja odbiła się na stanie najtańszych egzemplarzy, które możemy kupić już za kilkaset złotych. Na rozsądną „dwójkę” lepiej jednak przeznaczyć ok. 10-15 tys. złotych i cieszyć się jazdą.
Ale chwila moment... ten samochód po prostu budzi miłe wspomnienia, jak muzyka z lat 90. Mniejsza o to, czy kiedyś się nim jeździło, czy miał go sąsiad czy ktoś z rodziny, na widok tego auta robi się, hmm, miło. Golf II okazał się bez wątpienia solidny, a teraz można go kupić za niewielkie pieniądze. Chcesz klasyczne auto, które będzie odpalać na widok kluczyka? Nie ma wiele alternatyw.
https://magazynauto.pl/testy/opel-kadett-e-gsi-vs-volkswagen-golf-ii-gti-rywalizacja-na-16-zaworow,aid,1783Volkswagen Golf II: typowe usterki
- rdza, głównie błotniki, progi i okolice szyb;
- wycieki smaru z osłon przegubów napędowych;
- wycieki oleju z silników benzynowych;
- pękające mechanizmy klamek, wytrzymują jedną zimę
- wyjące łożyska tylne.
Volkswagen Golf II: historia modelu
- 1983: prezentacja Golfa II
- 1984: wersja GTI
- 1986: Golf Syncro (4x4)
- 1989: topowy Golf Rallye
- 1990: face lifting – usunięcie trójkątnych okienek w przednich drzwiach
- 1992: premiera Golfa III
Volkswagen Golf II: dane techniczne
1.6 | 1.8 | 1.8 16V | 1.6 TD |
benz., 1595 cm3, R4 | benz., 1781 cm3, R4 | benz., 1781 cm3, R4 | t.diesel, 1588 cm3, R4 |
75 KM | 90 KM | 129 KM | 70 KM |
118 Nm | 142 Nm | 168 Nm | 133 Nm |
14,1 s | 13,7 s | 9,0 s | 14,5 s |
162 km/h | 175 km/h | 200 km/h | 160 km/h |
7,9 l/100 km | 8,3 l/100 km | 8,8 l/100 km | 6,1 l/100 km |
Duża pojemność i mała moc: typowe dla VW z tych lat. | Wersja oznaczona „GT”. Dużo pali i słabo jeździ. | Jeśli GTI, to 16V: 129 KM z katalizatorem, aż 139 KM – bez. | Zaskakująco przyjemna jazda. Drażnią tylko wibracje. |
PODSUMOWANIE
Golfów II jeździ już niewiele, najbliższe lata „odsieją” ostatnie zużyte egzemplarze i zostaną te najbardziej zadbane. I już niedługo będą one pełnoprawnymi klasykami.