Używany Volkswagen Jetta 2.0 TDI z przebiegiem blisko 280 tys. km: jak sprawdził się na takim dystansie? Raport z użytkowania, usterki, ceny napraw

1 rok temu

Volkswagen Jetta stoi w cieniu większego Passata i bardziej popularnego Golfa, jednak kompaktowy sedan VW ma swoje zalety. Ostatnia oferowana w Europie generacja kilka ustępowała modelom klasy średniej. Przyglądamy się historii egzemplarza z udanym dwulitrowym dieslem (który jednak zaliczył parę usterek).

Volkswagen Jetta 2.0 TDI: egzemplarz w teście

  • Obecny przebieg: 278 tys. km
  • Rok produkcji: 2014
  • Szczegółowy raport z 278 tys. km: start 0 km – meta 278 tys. km – obecna wartość – 34 tys. zł

Volkswagen Jetta VI: o modelu

  • lata produkcji: 2010-2018 r.
  • silniki benzynowe: 1.2-2.5 (105-210 KM)
  • silniki Diesla: 1.6-2.0 (105-150 KM)

Sporo aut kompaktowych w odmianach sedan i kombi urosło z czasem na tyle, iż wielu kierowców zaczęło je traktować jako alternatywę dla samochodów klasy średniej. Pan Jan początkowo rozważał zakup używanego Forda Mondeo, Opla Insignii czy Volkswagena Passata. Ten ostatni model był numerem jeden na jego liście, ale głównie dlatego, iż kilka lat wstecz użytkował Golfa IV kombi i poznał bardzo dobry serwis zajmujący się autami z grupy Volkswagena.

Spotkanie z rynkiem wtórnym okazało się jednak niezbyt przyjemne. Godnych uwagi aut było mało. A kilka egzemplarzy, które pan Jan obejrzał, mimo niewielkich przebiegów pozostawiało sporo do życzenia.

https://magazynauto.pl/uzywane/dobre-uzywane-sedany-te-modele-znajdziesz-najlatwiej,aid,2436

VW Jetta prawie jak auto klasy średniej

Jetta w salonie za to mile zaskoczyła. Nie czuć w niej charakteru auta kompaktowego. Ale jak podkreśla właściciel, już w 2014 roku oceniał tablicę przyrządów Jetty jako niezbyt nowoczesną. W gruncie rzeczy cała Jetta zbyt nowoczesna już wówczas nie była. Jej konstrukcja opiera się na platformie, na bazie której powstały Golf VI czy Octavia II. Tymczasem w 2014 r. produkowano już następne generacje tych modeli, bazujące na platformie MQB.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-volkswageny-passat-b7-kontra-tiguan-i-lepiej-wybrac-kombi-czy-suv-a,aid,2936

Dobre pakiety serwisowe dla Jetty

Na korzyść Jetty przemawiały pakiety, które udało się niedrogo kupić razem z autem – przedłużonej gwarancji i darmowej obsługi serwisowej. Nie można było też narzekać na wyposażenie auta.

Układ jezdny Jetty w kwestii stabilności, choćby na bardzo gwałtownie pokonywanych łukach, nie ma słabych stron. Auto prowadzi się pewnie, neutralnie, nie przechyla nadmiernie. Ma to jednak pewną cenę – nierówności nie są gaszone tak dobrze jak w większym Passacie.

Stabilność jest świetna, nierówności Jetta tłumi dość sprężyście, dla niektórych może być odrobinę zbyt twarda.

Problemy z autem na początek

Na początku przyjemność z jazdy Jettą psuło ściąganie auta w prawo. ASO kilkakrotnie ustawiało geometrię zawieszenia, ale bez rezultatów. Wymieniono więc opony – to też nic nie dało. Finalnie Jetta trafiła do niezależnego warsztatu specjalizującego się w ustawianiu geometrii. Tam poddano auto pomiarom i zdecydowano o odkręceniu i ponownym zamocowaniu tylnej ramy pomocniczej. To rozwiązało problem. Gorzej, iż mimo iż auto było na gwarancji, właściciel musiał zrobić to na własny koszt. Ale kilka (nieskutecznych) podejść ASO do sprawy go zniechęciło.

2.0 TDI: kilka drobnych usterek

Jednostka 2.0 TDI przeszła długą drogę. Najstarsze silniki z pompowtryskiwaczami nie dorobiły się dobrej opinii. Pierwsza generacja korzystająca z układu wtryskowego common rail (EA189) była znacznie lepsza, ale wczesne egzemplarze też miały często problemy z napędem pompy oleju.

W Jetcie pracuje już jednak silnik z rodziny EA288. Dwulitrowe jednostki tej generacji diesli Volkswagena mają naprawdę dobrą opinię. Silnik Jetty to potwierdza, chociaż nie okazał się zupełnie bezproblemowy. Ale usterki nie były z tych szczególnie poważnych. Nie okazały się też bardzo kosztowne.

Przy około 75 tys. km przebiegu silnik zaczął się sporadycznie przegrzewać. Problem ustępował po zatrzymaniu auta. W ASO wskazano na pompę wody. W tych jednostkach wirnik pompy ma przesłonę, która podczas rozgrzewania silnika osłania wirnik. I niestety ten element zawiódł. To bardzo typowa usterka znana wielu użytkownikom aut z tą jednostką.

Oczywiście mało kto decyduje pozostawić stare elementy układu napędu rozrządu, gdy trzeba wymienić pompę. Tak też było w tym przypadku, na szczęście auto było jeszcze na gwarancji. Trwałość układu producent określa na 210 tys. km lub pięć lat. W praktyce właśnie przez nietrwałe pompy cieczy chłodzącej warto wymieniać cały układ po maksymalnie 150 tys. km. Ta Jetta to potwierdza – po niecałych 120 tys. km znowu trzeba było wymienić pompę. Tym razem straciła szczelność.

https://magazynauto.pl/porady/zle-i-dobre-wersje-silnika-2-0-tdi,aid,527

Inne przygody z napędem

Poza tym zdarzyło się też, iż silnik szarpał. Winny był czujnik ciśnienia paliwa. Problemem okazała się jednak diagnostyka. Dwa pierwsze warsztaty chciały wymieniać zupełnie nie te podzespoły, co trzeba. Dobrze, iż właściciel wybrał się znowu do fachowca, którego poznał przed laty. Było wprawdzie dalej, ale ten gwałtownie znalazł prawdziwą przyczynę problemów.

Bardzo różnie właściciele oceniają trwałość sprzęgła z kołem dwumasowym w 110-konnych jednostkach 2.0 TDI. W tym przypadku to ten drugi element zdecydował o wymianie. Przy 180 tys. km przebiegu samo sprzęgło pracowało wciąż dość miękko i przyjemnie, ale koło dwumasowe już wyraźnie hałasowało. Jetta ma zmodyfikowaną mapę silnika (110-konna jednostka jest dość mocno zdławiona fabrycznie dzięki elektroniki). Jednak chiptuning wykonano dopiero po wymianie sprzęgła.

https://magazynauto.pl/porady/kolo-dwumasowe-jak-wydluzyc-jego-trwalosc-trzy-proste-sposoby,aid,2000

Dwa razy w opisywanym aucie trzeba było zająć się świecami żarowymi, to zresztą też dość typowa przypadłość osprzętu tego silnika. Jednak znacznie droższa była konieczność regeneracji dwóch wtryskiwaczy przy 248 tys. km. Co jednak ważne, jest ona możliwa, a według wielu mechaników w przypadku jednostki 1.6 TDI nie jest już to takie oczywiste. A same wtryskiwacze są droższe.

https://magazynauto.pl/porady/co-moga-popsuc-niesprawne-wtryskiwacze,aid,1582

Regeneracja DPF: była konieczna

Niestety zużyte wtryskiwacze Jetty mocno przyczyniły się do zapchania filtra cząstek stałych. Po regeneracji on też jednak działa do dzisiaj bezproblemowo.

Jetta okazała się autem całkiem przyjemnym na co dzień i nieprzesadnie kosztownym. Ale ta wersja ma jedną poważną wadę. Ciężko zrozumieć, dlaczego producent poskąpił sześciobiegowej przekładni. Przez to Jetta jest dość głośna przy szybszej jeździe. Nie jest to więc idealny wybór na autostrady. Ale mimo to choćby w takich warunkach okazuje się całkiem oszczędna.

https://magazynauto.pl/porady/jak-dbac-o-dpf-11-sprawdzonych-sposobow-na-wydluzenie-jego-zycia,aid,1716

Używany Volkswagen Jetta: wnętrze i wykończenie

Wielu użytkowników modelu wybrało go jako alternatywę dla sedanów klasy średniej. I ciężko się dziwić, bo Jetta jest naprawdę przestronna. Z tyłu według właściciela mogą spokojnie podróżować dorosłe osoby. Kanapa jest długa, miejsca na nogi prawie tyle co w Passacie. Jedynie wysocy pasażerowie mogą trochę narzekać, bo linia dachu w drugim rzędzie wyraźnie opada nad głowami.

Wyciszenie dźwięków z zewnątrz jest niezłe, ale czasami silnik Jetty drażni swoim dość niskim brzemieniem. Tworzywa są bardzo trwałe, na górze kokpitu miłe w dotyku, na dole niestety dość twarde. Właściciel zamontował samodzielnie nowocześniejszą stację multimedialną.

1383

  • To naprawdę pojemne auto, do tego bardzo wygodne. Klasyczną kabinę polubią tradycjonaliści.

Ocena: 4/5

Używany Volkswagen Jetta: silnik, dynamika, spalanie

Dwulitrowe jednostki EA288 nie boją się dużych przebiegów.

Już poprzednie jednostki 2.0 TDI (EA189) cieszyły się niezłą opinią, choć szczególnie wczesne odmiany trapiły problemy, po części te same co starsze silniki PD. W pracującej w Jetcie jednostce z rodziny EA288 do szczęścia brakuje jedynie szóstego biegu. Z nim auto byłoby cichsze i pewnie jeszcze oszczędniejsze. Ale i tak spalanie jest na niezłym poziomie.

Po kilku latach eksploatacji właściciel podniósł moc silnika dzięki chiptuningu – nie miało to żadnych negatywnych skutków. Auto wciąż zużywa jedynie śladowe ilości oleju, a turbosprężarka jest przez cały czas oryginalna.

Dane techniczne 2.0 TDI Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Osiągi (dane fabryczne) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa
turbodiesel
1968 cm3
R4/16
110 KM/3200
250 Nm/1750
197 km/h
11,0 s
4,2 l/100 km
  • Niezbyt wyżyłowana jednostka 2.0 jeździ wyraźnie przyjemniej niż 1.6, ale brakuje jej „szóstki”.

Ocena: 4/5

Używany Volkswagen Jetta: przegląd u mechanika

Niektóre auta z Grupy Volkswagen z ostatniej dekady trochę nas zawiodły pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego. Ale produkowana w Meksyku Jetta prezentuje się całkiem dobrze. Nie widać korozji na progach, nadkolach czy płycie podłogowej.

Nieźle trzyma się zawieszenie, ale trochę gorzej przednie i tylne „sanki”. Nie znaleźliśmy luzów w układzie jezdnym, ale przy tym przebiegu pewne elementy już tutaj wymieniano. Silnik jest wolny od wycieków i co ciekawe, dotąd nie był uszczelniany – nieźle jak na prawie 300 tys. km przebiegu!

1384

  • Blacharka Jetty prezentuje się lepiej, niż sądziliśmy. Sporym zaskoczeniem jest też brak do dnia dzisiejszego jakichkolwiek wycieków z silnika. Zawieszenie jest dosyć trwałe, i co ważne, części do układu jezdnego mają całkiem przystępne ceny.

Ocena: 4/5

Używany Volkswagen Jetta: trwałość, usterki

  • Napęd rozrządu w silnikach 2.0 TDI z tej rodziny jest teoretycznie bardzo trwały. Pasek czy napinacz może faktycznie są wytrzymałe, ale tutaj dwa razy problemy sprawiła pompa cieczy chłodzącej.
  • Dwa razy doszło też do usterek świec żarowych. Nieźle trzeba ocenić wytrzymałość zawieszenia, problemów nie sprawiała też elektronika.
  • Zużyte wtryskiwacze prawdopodobnie przyczyniły się do zapchania filtra cząstek stałych (udało się go zregenerować).

1385

  • Dwulitrowe silniki EA288 są naprawdę udane, ale problemy sprawia tutaj z reguły pompa wody.

Ocena: 4/5

Używany Volkswagen Jetta: co się podoba, co irytuje?

To nam się podoba:

  • bezpieczny i sprężysty układ jezdny
  • spore kieszenie i schowki

To się nam nie podoba:

  • tylko pięć biegów
  • przeciętne wygłuszenie silnika (o dość niskim brzmieniu)
  • niezbyt wydajna wentylacja, szczególnie ogrzewanie
  • Jetta jest przestronna i przyjemna na co dzień, ale nie uniknięto kilku dość irytujących wpadek.

Ocena: 3/5

Używany Volkswagen Jetta: sytuacja rynkowa, utrata wartości

Wybór jest dosyć skromny, ok. 40% samochodów ma silniki wysokoprężne. 60% egzemplarzy pochodzi z importu. Mimo to można znaleźć Jetty kupione prywatnie w krajowych salonach, ale często są to wersje 1.2 TSI, dość słabo wyposażone. Nietrudno trafić też na auta z USA.

Orientacyjne ceny rynkowe (w zł) Ceny 25 000-30 000 37 500-42 500 55 000-65 000
Na co można liczyć?
Oferty dla tych, którzy nie boją się sporych przebiegów. Dominują 1.2 TSI i 1.6 TDI.
1.4 TSI i 2.0 TDI, również w wersjach Highline. Roczniki 2014-2015. Czasami 1.8 TSI z USA.
Jetty z końca produkcji, często 150-konne 1.4 TSI z DSG. Bywa, iż z fakturą VAT.
  • Zainteresowanie Jettami jest sporo mniejsze niż Golfami czy Octavią, zdarzają się więc okazje.

Ocena: 3/5

Używany Volkswagen Jetta: zestawienie kosztów

Najważniejsze czynności serwisowe Data 1.09.2014 1.06.2015 1.09.2015 1.02.2017 1.04.2019 1.01.2020 1.08.2020 1.05.2021 1.02.2022 1.12.2033 1.02.2023 Suma wydatków
Przebieg Opis czynności Koszt
2000 km Profilaktyczna wymiana oleju na życzenie właściciela. 350 zł
21 000 km Przegląd w ASO, wymiana oleju silnikowego i filtra kabinowego. 0 zł*
27 000 km Auto ściąga w prawo, w ASO ustawiono od nowa geometrię i zbieżność. Nie przyniosło to żadnych rezultatów. Ponownie na innej maszynie ustawiono geometrię i wymieniono tylne opony. 0 zł*
77 000 km Silnik sporadycznie się grzał, w ASO od razu wskazano na wadliwą pompę wody. Wymieniono w ramach gwarancji cały napęd rozrządu z pompą wody. 0 zł*
142 000 km Wymiana zużytych odbojników tylnych amortyzatorów. 340 zł
164 000 km Szarpanie nierozgrzanego silnika. Pierwszy serwis chciał wymieniać zawór i chłodnicę EGR, drugi wtryskiwacze, dopiero trzeci znalazł prawdziwą przyczynę – uszkodzony czujnik ciśnienia paliwa. 860 zł
175 000 km Przegląd, wymiana oleju silnikowego, oleju w skrzyni, filtrów (w tym paliwa), przednich klocków hamulcowych. Oczyszczono kolektor dolotowy i EGR z nagaru. 1340 zł
194 000 km Wyciek z pompy cieczy chłodzącej. Po jej zdemontowaniu okazało się, iż rozleciało się też łożysko pompy (ale nie było tego słychać). Wymieniono pompę, cały układ napędu rozrządu i zalany płynem chłodniczym pasek osprzętu. 1 620 zł
221 000 km Problemy z uruchomieniem auta, konieczna okazała się wymiana dwóch świec żarowych. 380 zł
248 000 km Nierówna praca silnika. Diagnostyka wykazała problemy dwóch wtryskiwaczy. Poddano je regeneracji, wymieniono olej w silniku. 2100 zł
252 000 km Układ DPF nie był już w stanie sam się oczyścić. Mechanik opiekujący się autem stwierdził, iż przy tak dużym zapełnieniu wypalanie filtra w trybie serwisowym jest zbyt ryzykowne. Filtr zdemontowano, poddano czyszczeniu chemicznemu. Przy okazji przepłukano układ paliwowy specjalną chemią. Wymieniono olej silnikowy i filtr paliwa. 1510 zł
8500 zł

* usługi w ramach pakietu serwisowego

Używany Volkswagen Jetta: rywale rynkowi

Hyundai Elantra (2015-2020 r.)

  • Ceny: od 37 tys. zł

Mały wybór i raczej jedynie dla fanów silników benzynowych. Elantry z dieslami 1.6 CRDi są ekstremalnie rzadkie. Benzynowy 128-konny silnik 1.6 nie zachwyci nikogo swoją elastycznością, ale jest oszczędny, prosty i w zasadzie bezproblemowy. Niektórzy użytkownicy zakładają do tych aut instalacje LPG. Mimo małej podaży Elantra to interesujące auto, bo spora część egzemplarzy pochodzi z prywatnych rąk.

Skoda Octavia (2012-2020 r.)

  • Ceny: od 24 tys. zł

Octavia nie była oferowana jako sedan, tylko bardziej praktyczny liftback. Do tego w gamie było kombi. Wybór na rynku jest olbrzymi, co sprawia, iż mimo dużego popytu ceny są niezłe. Ale nie dotyczy to najmłodszych aut z bogatym wyposażeniem. Bardzo szeroka jest paleta silników benzynowych i wysokoprężnych, oferowano też napęd 4x4. Octavia III powstała na nowocześniejszej niż Jetta platformie MQB.

PODSUMOWANIE

Ten kompaktowy sedan jest na tyle obszerny, iż z powodzeniem może zastąpić auto klasy średniej. Dwulitrowy diesel okazuje się udany, ale trzeba się liczyć z usterkami pompy cieczy chłodzącej. Ciężko zaakceptować tu tylko skrzynię biegów. Powinna mieć sześć przełożeń, albo przynajmniej dłuższe przełożenie „piątki”.

Ocena końcowa: 4/5

Idź do oryginalnego materiału