Podobieństwo wizualne do Peugeota 307 idzie w parze z umiarkowaną awaryjnością. Z jakim silnikiem najlepiej wybrać używanego Peugeota 308 I?
Przykre doświadczenia Peugeota z elektryką modelu 307 sprawiły, iż na poważnie podszedł on do zaprojektowania następcy. Postawiono na kontynuowanie koncepcji poprzednika przy jednoczesnym wyeliminowaniu dotychczasowych przypadłości. W efekcie powstała pierwsza generacja 308, która z wyglądu bardzo przypomina „307-kę”. Ma choćby taki sam rozstaw osi (261 cm), choć przybyło mu kilka centymetrów na długość. Koła rozlokowano dalej od siebie w rodzinnej odmianie kombi (SW; 271 cm), mogącej się pochwalić trzema fotelami w drugim rzędzie i dodatkowymi dwoma miejscami w bagażniku (były oferowane jako opcja). Peugeot proponował także coupe-cabrioleta i usportowionego GTi o mocy 200 KM.
W tym modelu producent znacząco poprawił elektronikę pokładową auta i zastosował zupełnie nowe silniki benzynowe VTi/THP. Diesle z kolei przejęto z poprzednika. Jaki silnik wybrać w używanym Peugeocie 308 I? Przyjrzyjmy się jednostkom napędowym tego auta.
Używany Peugeot 308 I – silniki benzynowe
- 1.4 VTi (95 KM, 98 KM)
- 1.6 VTi (120 KM, 122 KM)
- 1.6 THP (140 KM, 150 KM, 156 KM, 175 KM, 200 KM)
Zwolennicy odmian benzynowych mieli do wyboru silniki wolnossące z wielopunktowym wtryskiem paliwa (1.4 VTi, 1.6 VTi), lub turbodoładowane z wtryskiem bezpośrednim (1.6 THP). Peugeot opracował te jednostki z BMW i montował także w wielu innych modelach. Mają 16-zaworowe głowice i łańcuchowy napęd rozrządu. Właśnie on okazał się „piętą achillesową” tych silników, a konkretnie hydrauliczny napinacz łańcucha. Jest on bardzo wrażliwy na ilość oleju, a niestety często ubywało go drogą wycieków (np. przez parciejące uszczelki). Zepsuty napinacz nie był w stanie prawidłowo naciągnąć łańcucha rozrządu, a to objawiało się postukiwaniem na zimnym silniku. jeżeli niepożądane odgłosy ustają kilka chwil po uruchomieniu, niemal mamy pewność, iż w silniku VTi/THP trzeba wymienić rozrząd. Oprócz tego te jednostki sprawiają problemy z termostatami (przegrzewają się), elektroniką sterującą (np. czujnikami) i cewkami zapłonowymi. W benzynowych 308 stosowano skrzynie 5- lub 6-biegowe (te ostatnie tylko w 1.6 THP od 156 KM wzwyż) lub dwa automaty: 4-biegowy (1.6 VTi, 1.6 THP/140 KM) lub 6-biegowy (1.6 THP/156 KM). Nie oferowano napędu 4×4.
Pojemność | 1397 cmł | 1397 cmł | 1598 cmł |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 95 KM | 98 KM | 120 KM |
Maks. moment | 136 Nm | 136 Nm | 160 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,7 s | 12,7 s | 10,8 s |
Prędkość maks. | 182 km/h | 182 km/h | 197 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,5 l/100 km | 6,0 l/100 km | 6,7 l/100 km |
Pojemność | 1598 cmł | 1598 cmł | 1598 cmł | 1598 cmł | 1598 cmł |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 140 KM | 150 KM | 156 KM | 175 KM | 200 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 275 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s | 8,7 s | 8,8 s | 8,3 s | 7,7 s |
Prędkość maks. | 202 km/h | 217 km/h | 214 km/h | 225 km/h | 237 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,9 l/100 km | 7,9 l/100 km | 7,6 l/100 km | 7,6 l/100 km | 6,9 l/100 km |
Używany Peugeot 308 I – silniki Diesla
- 1.6 HDi (90 KM, 92 KM, 109 KM, 112 KM, 115 KM)
- 2.0 HDi (136 KM, 140 KM, 150 KM, 163 KM)
Gama turbodiesli obejmuje kolejne warianty jednostek 1.6 HDi. Do 2010 r. miały one głowice 16-zaworowe, po tym czasie – 8-zaworowe. Podstawowe odmiany (90/92 KM) pozbawione są koła dwumasowego i turbosprężarki ze zmienną geometrią. DPF-u nie spotkamy natomiast w najstarszych wersjach 90 i 109 KM sprzedanych w Polsce. Te silniki zmagały się z kilkoma przypadłościami, m.in. nieszczelnymi podkładkami pod wtryskami, zatykającym się sitkiem przewodu smarowania turbiny czy awaryjnymi filtrami cząstek stałych. Miały za to prostsze wtryskiwacze elektromagnetyczne (później zmieniono je na piezoelektryczne, które nie podlegają regeneracji). Zaawansowany osprzęt spotkamy z kolei w topowych turbodieslach w 308, czyli 2.0 HDi. To trwalszy silnik, sprawiający sporadyczne kłopoty z układem EGR, zaworami ciśnienia paliwa i przepływomierzami. Szkoda, iż jego topową odmianę (163 KM) łączono tylko z automatyczną skrzynią, przez co bardzo rozczarowuje ona osiągami. Czasami trafia się jeszcze w połączeniu ze 136-konną wersją. Dla 1.6 HDi z kolei przewidziano jeszcze wolniejszą zautomatyzowaną przekładnię EGS (lepiej sobie ją odpuścić). Diesle do 109 KM zestawiano z ręcznymi skrzyniami 5-biegowymi, mocniejsze – z 6-biegowymi.
Pojemność | 1560 cmł | 1560 cmł | 1560 cmł | 1560 cmł | 1997 cmł | 1997 cmł | 1997 cmł |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 109 KM | 112 KM | 115 KM | 136 KM | 150 KM | 163 KM |
Maks. moment | 215 Nm | 240 Nm | 270 Nm | 270 Nm | 320 Nm | 320 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,6 s | 11,4 s | 11,3 s | 11,3 s | 10,1 s | 8,8 s | 11,7 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 190 km/h | 190 km/h | 190 km/h | 205 km/h | 205 km/h | 197 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,3 l/100 km | 4,9 l/100 km | 7,1 l/100 km |
Używany Peugeot 308 I – który silnik wybrać?
Zakup benzynowego Peugeota 308 I, zwłaszcza z pierwszych lat produkcji, nie może dać gwarancji bezproblemowej eksploatacji – jeżeli już, to można rozejrzeć się za autami wyprodukowanymi po 2010 roku. W przypadku diesli takiego wymogu nie ma: dobre są zarówno starsze, jak i nowsze jednostki HDi. Dla świętego spokoju lepiej postawić na samochód ze skrzynią ręczną lub klasycznymi automatem, a pomijać zautomatyzowane przekładnie, których nie naprawi każdy warsztat.
Przeczytaj więcej na temat używanego Peugeota 308 I:
Używany Peugeot 308 I (2007-2013) – opinie użytkowników
Używany Peugeot 308 I i Peugeot 308 II – którego wybrać?