Mitsubishi Lancer kojarzy się z autem wyczynowym lub sportowym, ale to również zwykły, rodzinny sedan. Jakie są opinie o VII generacji?
Mitsubishi Lancer, bez względu na generację, będzie kojarzył się z samochodem rajdowym lub przynajmniej mocno zmodyfikowanym, mocnym, posiadającym napęd na cztery koła, głośny wydech i oferującym świetne osiągi. Taka reputacja była budowana przez wiele lat sukcesami na trasach rajdowych, zarówno serialu WRC, jak i na rajdach lokalnych. Rajdowe Lancery kilku ostatnich generacji były lubiane przez kierowców rajdowych i chętnie wybierane do rywalizacji również przez prywatne zespoły. Nic więc dziwnego, iż widok seryjnego Lacera VII na 16-calowych felgach stalowych, bez spojlerów, dokładek i obniżonego zawieszenia może być rozczarowujący. Ale nie samymi rajdami człowiek żyje i bazowe modele były kierowane do zwykłych kierowców, którzy szukali prostego i niezawodnego auta. Jak dziś prezentuje się Lancer VII i czy warto rozważyć jego zakup?
Używany Mitsubishi Lancer VII – wymiary, nadwozie
Jeśli ktoś spodziewa się sportowych doznań wizualnych, po zobaczeniu seryjnego Lancera VII może doznać sporego rozczarowania. Po agresywnych dodatkach i pakiecie aerodynamicznym nie ma śladu, a zamiast tego są proste, odrobinę nudne kształty i jedynie tylne światła przypominają te, które znamy z edycji Evo. Przód zdominowany jest przez duże klosze lamp w kształcie trójkątów, w centralnej części znajduje się tradycyjne dla marki logo, które również wkomponowano w trójkątne wycięcie. Linia boczna jest dość specyficzna, bowiem sylwetka poprowadzona jest stosunkowo nisko, klapa bagażnika delikatnie opada, za to linia dachu prowadzona jest dość wysoko. Powierzchnia okien także jest spora, słupki są wąskie, dzięki czemu widoczność jest naprawdę na wysokim poziomie. Możemy znaleźć wersje z niewielkim spojlerem z tyłu, który bardzo pozytywnie wpływa na prezencję auta i dodaje mu odrobiny sportowych cech znanych z rajdów. Mitsubishi Lancer VII mierzy 4480 mm długości, 1695 mm szerokości i 1445 mm wysokości. Rozstaw osi to 2600 mm.
Używany Mitsubishi Lancer VII – wnętrze, bagażnik
Japońskie samochody nigdy nie zachwycały stylistyką wnętrza i nie inaczej jest z Mitsubishi Lancerem VII. We wnętrzu jest po prostu smutno i praktycznie nie ma na czym zawiesić oka, ale jest kilka elementów, które nieśmiało przypominają o rodowodzie tego modelu. W oczy rzucają się białe tarcze zegarów, które na początku XXI wieku były synonimem sportowego klimatu w motoryzacji. Oprócz tego wokół drążka zmiany biegów i na kierownicy mamy coś w stylu imitacji metalowego pierścienia z widocznymi śrubami. To wszystko wygląda dość przeciętnie i odrobinę tandetnie, ale dodaje Lancerowi odrobiny sportowego sznytu. Poza tym projekt jest na wskroś prosty i minimalistyczny. W części centralnej znajduje się kieszeń na standardowe radio, poniżej pokrętła do sterowania nawiewami, jest również niewielka półka i kilka dodatkowych przycisków funkcyjnych.
Można było trafić na wersje z elementami udającymi drewno, jasną tapicerką i automatyczną skrzynia biegów, ale były to zwykle wersje importowane z innych rynków. U nas zwykle trafimy na prostsze odmiany bez wielu ciekawych elementów wystroju. Fotele są wygodne i mają „kanapowy” charakter, podobnie kanapa z tyłu. Miejsca jest dość, choć wysocy pasażerowie siedzący z tyłu mogą mieć problem z miejscem na nogi. Nad głową przestrzeni jest wystarczająco przez wspomniany już, wysoko poprowadzony dach. Jak przystało na sedana, bagażnik nie jest specjalnie ustawny i praktyczny, dodatkowo po złożeniu oparć kanapy i tak natrafimy na niewielki otwór przejściowy do kabiny. Pojemność bagażnika to 430 litrów. Dla tych, którzy potrzebują większej praktyczności, pozostaje poszukać wersji kombi.
Używany Mitsubishi Lancer VII – silniki
Wybór silników nie jest specjalny rozpieszczający, a bazowe motory dysponują zaskakująco niską mocą. Przykładowo bazowa jednostka 1.3i 16V generuje skromne 82 KM i moment obrotowy 120 Nm, co przekłada się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 13,7 sekundy. Prędkość maksymalna to 171 km/h a średnie spalanie to około 6,5 l/100 km. Alternatywą, którą można dość często spotkać w ogłoszeniach, jest silnik 1.6i 16V o mocy 98 KM i momencie obrotowym 150 Nm. Ta wersja ma już o wiele więcej argumentów, a jednym z nich jest sprint do setki w 11,8 sekundy. To wciąż kiepski wynik, ale przynajmniej pozwala na dość sprawne przemieszczanie się. Prędkość maksymalna to 183 km/h a średnie spalanie to około 6,7 l/100 km.
O wiele lepiej radzi sobie jednak wersja z silnikiem 2.0i 16V Sport o mocy 135 KM i momencie obrotowym 176 Nm. Co prawda nazwa „Sport” jest trochę na wyrost, ale sprint od 0 do 100 km/h zajmuje już poniżej 10 sekund, prędkość maksymalna przekracza 200 km/h, a średnie spalanie to już blisko 8,5 l/100 km. Na szczycie jest jednostka 2.4i 16V, która generuje 162 KM i 220 Nm, ale nie jest ona zbyt popularna na rynku wtórnym.
Używany Mitsubishi Lancer VII – opinie użytkowników
Zalety
„Auto kojarzące się z rajdowym odpowiednikiem, zwraca na siebie uwagę”.
„Sporo przestrzeni w środku, wysoki komfort podróży i świetna widoczność”.
„Prosta i bezawaryjna konstrukcja, bezproblemowe jednostki napędowe”.
„Niskie ceny na rynku wtórnym”.
Wady
„Jeśli ktoś oczekuje od standardowej wersji emocji, będzie rozczarowany”.
„Niezbyt atrakcyjne wnętrze oraz braki w wyposażeniu”.
„Bardzo skromny wybór dobrze wyposażonych egzemplarzy (a tych warto poszukać)”.
„Mogą być spore problemy ze znalezieniem zadbanego modelu”.
Używany Mitsubishi Lancer VII – awaryjność, typowe usterki
Właściciele Lancerów wysoko oceniają jego niezawodność, choćby w przypadku samochodów, które przejechały mnóstwo kilometrów, co sprawia, iż model ten jest dobrą propozycją dla wszystkich, kto myśli o tanim i bezproblemowym transporcie. Mimo niskiej ceny i sporych przebiegów, warto poszukać auta, które było regularnie serwisowane i nie ma poważnych ognisk korozji na podwoziu. Ważne jest, aby auto miało regularnie wymieniany rozrząd oraz olej – odpowiednio co około 100 i 10 tys. kilometrów. Podczas jazdy próbnej Lancerem ważne jest, aby podczas przyspieszania szukać dymu z rury wydechowej, który wskazywałby na uszkodzony silnik. Zmiana biegów w automatycznej skrzyni powinna być płynna zarówno przy gwałtownym przyspieszaniu, jak i wytracaniu prędkości.
Używany Mitsubishi Lancer VII – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Mitsubishi Lancer VII znajduje się na tabliczce znamionowej umieszczonej na ścianie grodziowej pod maską po prawej stronie, jak również za szybą w lewym dolnym rogu. VIN znajdziemy również na naklejce umieszczonej na słupku B pod drzwiami kierowcy.
Używany Mitsubishi Lancer VII – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 50 ogłoszeń dotyczących używanego Mitsubishi Lancera VII. Przykładowo egzemplarz z 2008 roku z silnikiem 1.6 o mocy 98 KM i z przebiegiem 238 000 kilometrów to koszt około 8 000 złotych. Za około 12 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2004 roku z silnikiem 2.4 w wersji RalliArt, z nadwoziem kombi i z przebiegiem 250 000 kilometrów.
Używany Mitsubishi Lancer VII – podsumowanie
Mitsubishi Lancer VII to odrobinę niekonwencjonalna propozycja dla szukających niedrogiego, niezawodnego i prostego auta na co dzień o sportowym rodowodzie. Co prawda tego sportu nie widać i nie czuć w bazowych wersjach silnikowych, ale jeżeli ktoś ma spokojny styl jazdy, z pewnością doceni bezproblemową eksploatację.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Mitsubishi:
Używane Mitsubishi ASX (od 2010 r.) – opinie użytkowników
Używane Mitsubishi Colt VI (2004-2012) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 448/166/144-148 cm |
Rozstaw osi | 260 cm |
Pojemność bagażnika | 400-1200 l |
Pojemność | 1299 cmł | 1584 cmł | 1997 cmł | 2378 cmł |
Paliwo | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Maks. moc | 82 KM | 98 KM | 135 KM | 162 KM |
Maks. moment | 120 Nm | 150 Nm | 176 Nm | 219 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,7 s | 11,8 s | 9,7 s | 7,6 s |
Prędkość maks. | 171 km/h | 183 km/h | 204 km/h | 218 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,5 l/100 km | 6,7 l/100 km | 8,4 l/100 km | 8,7 l/100 km |