Używany Jaguar XJ – klasyczna brytyjska limuzyna, na którą warto zwrócić uwagę

2 lat temu

Brytyjczycy tworzą auta niezwykłe, często też dość niedoskonałe. Ale klasycznie wyglądający XJ ma w sobie wszystko, co najlepsze z dziedzictwa Jaguara. I mało wad. Do tego okazuje się całkiem przyjazny w eksploatacji.

Jaguar XJ (X350)

  • Lata produkcji: 2003-2009
  • Ceny: od 20 000 zł

Po blisko 20 latach od premiery można powiedzieć, iż X350 to najbardziej udany XJ w historii. Połączono w nim wszystko, co najlepsze. Tradycyjny, niepodrabialny styl marki, wysoki komfort jazdy i przyjemność z prowadzenia. A jednocześnie znacznie poprawiono się w kwestiach niezawodności, powiększono kabinę i zastosowano sporo nowoczesnej technologii.

Używany Jaguar XJ – nadwozie i wnętrze

XJ robi wrażenie nie tylko komfortem – okazuje się zaskakująco zwinny.

Z zewnątrz X350 mocno przypomina poprzednika, ale technicznie nie mają nic wspólnego. Znacznie wzrósł tutaj rozstaw osi (wynosi od 303 do 316 cm w wersji przedłużonej). Zarazem jednak znacząco spadła masa własna, same nadwozia nowego modelu są o ok. 40% lżejsze. Zastosowano aluminiowe poszycie, a to oznacza też nieporównywalnie mniejsze problemy z korozją. Jednak drobne ślady utleniania się aluminium niestety coraz częściej występują np. w okolicy chromowanej listwy na klapie bagażnika, na rantach nadkoli czy od spodu – w miejscach styku aluminium z elementami stalowymi.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-jaguary-przeglad-modeli-zalety-wady-typowe-usterki-polecane-silniki-ceny,aid,2121

Podczas oględzin XJ-a koniecznie trzeba też zbadać stan stalowych ram pomocniczych przedniej i tylnej osi. W naszym klimacie w starszych egzemplarzach potrafią już wyglądać kiepsko.

I warto oględzin od spodu na tym nie kończyć – następny newralgiczny punkt to układ jezdny. W tym modelu Jaguar seryjnie oferował pneumatyczne zawieszenie. Działa ono świetnie, w połączeniu ze sztywnym nadwoziem duży Jaguar pozwala na krętych drogach na naprawdę wiele, jednocześnie zapewniając pierwszorzędny komfort na niedoskonałych nawierzchniach.

Materiały są tu bardzo szlachetne. Nie widać po nich wieku ani też przebiegu.
Wyprofilowaniu foteli nic nie można zarzucić, ale mają mniejszy zakres regulacji niż u konkurentów.
Jest tu więcej miejsca, niż można sądzić, również nad głowami pasażerów.
Bagażnik ma 470 litrów pojemności, ale nie jest szczególnie foremny.
Pośrodku deski rozdzielczej zamontowano klasyczny zegarek.

Używany Jaguar XJ – zawieszenie

Seryjne pneumatyczne zawieszenie jest niestety kosztowne w serwisie.

Gdy jednak dojdzie do zużycia pneumatycznych kolumn resorujących, trzeba się przygotować do wydania co najmniej 2,1 tys. zł na jedną sztukę. Na rynku można znaleźć także zestawy do konwersji na klasyczne sprężyny i amortyzatory gazowe, ale taka przeróbka zabiera niestety część magii układu jezdnego. Trwałością nie grzeszą też kompresory zawieszenia czy tuleje wahaczy, szczególnie tylnych. Na szczęście można je wymieniać pojedynczo.

Z częściami eksploatacyjnymi problemów nie ma. Ale uwaga na wybrakowane egzemplarze – elementy wyposażenia czy „galanterii” przypomną niestety, jak dużo kosztowało to auto jako nowe.

Używany Jaguar XJ – silniki

Silnik 4.2 V8 doskonale do XJ-a pasuje, do tego to trwałe źródło napędu.

Kontrowersyjnym wyborem jest stworzony przez Forda i PSA diesel. W Jaguarach sprawuje się wyraźnie lepiej niż np. w Land Roverach. Ale nietrudno znaleźć egzemplarze z uszkodzonymi silnikami. Z pewnością ta jednostka wymaga uwagi. Pozostałe silniki mało palą jedynie w trasie, jednak nie są paliwożerne jak niektóre jednostki konkurentów. V6 to niezły wybór, ale z widlastymi „ośemkami” o soczystym brzmieniu XJ zyskuje niepowtarzalny charakter, a nie spalają dużo więcej od jednostki 3.0. Wszystkie silniki w tym modelu łączono z całkiem trwałymi 6-biegowymi automatami ZF.

Dane techniczne 3.0 3.5 4.2 4.2 (XJR) 2.7 D Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Osiągi Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa
benzynowy benzynowy benzynowy benz., kompresor turbodiesel
2967 cm3 3555 cm3 4196 cm3 4196 cm3 2720 cm3
6.05.2024 8.05.1932 8.05.1932 8.05.1932 6.05.2024
238 KM/6800 258 KM/6250 298 KM/6000 400 KM/6100 207 KM/4000
293 Nm/4100 335 Nm/4200 411 Nm/4100 541 Nm/3500 435 Nm/1900
233 km/h 242 km/h 250 km/h 250 km/h 225 km/h
8,1 s 7,6 s 6,6 s 5,1 s 8,2 s
10,5 l/100 km 10,7 l/100 km 10,9 l/100 km 12,3 l/100 km 10,8 l/100 km

Używany Jaguar XJ – typowe usterki

  • Problemy z turbosprężarkami, zaworami EGR i filtrami FAP w dieslach
  • W zaniedbanych 2.7 D może dojść choćby do zatarcia panewek i ich obrócenia
  • Czasami dochodzi do punktowego korodowania aluminiowego poszycia
  • Niezbyt trwałe tuleje wahaczy
  • Zużycie cewek w silnikach benzynowych
Tuleje, szczególnie tylne, nie grzeszą trwałością.
Jedną z pięt achillesowych jest układ chłodzenia. Nieszczelne bywają przewody oraz pompy.
Elektrycznie sterowany hamulec pomocniczy szwankuje z reguły w autach rzadko używanych.

Używany Jaguar XJ – historia modelu

  • 2003: Zakończenie produkcji poprzednika (X308), debiut X350, od razu we wszystkich odmianach silnikowych
  • 2006: Lifting modelu XJ, debiutuje Daimler Super Eight, ma silnik z modelu XJR i długi rozstaw osi, takim autem jeździła m.in. brytyjska królowa
  • 2009: Koniec produkcji X350, debiut X351 (silniki 2.0-5.0, w gamie napęd 4x4)
Poprzednik (X308) był ewolucją produkowanego od 1986 roku XJ40.
Lifting X350 z 2006 roku nie wszystkim klientom przypadł do gustu.
Następca prezentuje zupełnie inny styl. Produkowano go przez 10 lat.

Używany Jaguar XJ – sytuacja rynkowa

Dużo oferowanych u nas aut pochodzi z USA, ale to wcale nie oznacza, iż trzeba unikać tych egzemplarzy. Warto jednak sprawdzić ich historię (Carfax), sporo miało uszkodzony tył, a ten mocno „składa się” przy kolizji. Wartość diesli jest dyskusyjna, bo popyt jest bardzo mały. Benzynowe V6 są rzadkie, tak jak najmocniejsze, doładowane XJR. Te drugie są jednak naprawdę drogie.

Orientacyjne ceny rynkowe w zł 20 000-30 000 35 000-45 000 od 75 000
Diesle sprzed liftingu bądź benzynowe V6. Sporadycznie 3.5 V8 w znośnym stanie.
Dobry budżet na niezłe 4.2 (roczniki do 2006 włącznie). Większość aut pochodzi z USA.
Odmiany XJR są znacznie droższe, sporo z nich od dawna traktowane jest kolekcjonersko.

PODSUMOWANIE

Lekki i smukły. Dzięki swoim liniom XJ robi mimo upływu lat wciąż tak samo świetne wrażenie. W tym modelu styl retro broni się dużo lepiej niż w S-Type'ie.

W wersjach benzynowych XJ jest dużo mniej problematyczny, niż można sądzić. I może wygląda jak stateczna limuzyna, ale jego charakter jest gdzieś w połowie drogi między klasą S a Panamerą. Murowany klasyk.

Idź do oryginalnego materiału