Solidna konstrukcja, zaskakująco dobre adekwatności terenowe i sprawdzona niezawodność. Te cechy sprawiają, iż Ford Maverick II może być nietuzinkową propozycją dla miłośników aut o surowym charakterze. Jakie są opinie o tym modelu?
Podczas gdy Maverick pierwszej generacji został wprowadzony jako model opracowany wspólnie z Nissanem, kolejna generacja (nazwana Series II) została opracowana z Mazdą. Mazda Tribute i Ford Maverick (jak również inne odmiany) były oferowane obok siebie w wielu krajach, choć Ford miał w tym układzie uprzywilejowaną pozycję i zwykle debiutował wiele miesięcy przed japońską alternatywa. Nie zmienia to jednak faktu, iż promocja Mavericka była bardzo skromna, a zainteresowanie klientów było równie rozczarowujące. Żadna wersja z silnikiem Diesla nigdy nie była oferowana, a nowsi rywale niedługo zgasili tę małą iskierkę zainteresowania otaczającą Mavericka, pozostawiając go praktycznie na stracenie. Na wielu rynkach auto nie przetrwało do końca produkcji, czyli do roku 2007.
Używany Ford Maverick II – wymiary, nadwozie
Jeśli dla kogoś stylistyka Jeepa Grand Cherokee wydaje się zbyt ordynarna, za bardzo geometryczna i ostra, Ford Maverick II jest idealnym wyjściem z sytuacji. Proporcje są podobne, charakter również, ale linie są zdecydowanie łagodniejsze. Styliści również zastosowali szerokie, uwydatnione nadkola, liczne nakładki na nadwozie m.in. na progach czy zderzakach, ale wszystko w łagodnym, choć wciąż surowym charakterze. Przednie światła są proste i bez większych udziwnień, ale przezroczyste klosze i dobrze widoczne wnętrze przywodzą na myśl rozwiązania znane np. z Lexusa. Jest również niewyszukany grill, muskularny zderzak przedni z kilkoma przetłoczeniami, jak również praktyczna klapa z otwieranym oknem – podobne rozwiązanie stosuje teraz np. BMW w kilku modelach. jeżeli chodzi o wymiary, Ford Maverick II jest zaskakująco kompaktowym autem – ma 4394 mm długości, 1781 mm szerokości i 1722 mm wysokości. Rozstaw osi to 2619 mm.
Używany Ford Maverick II – wnętrze, bagażnik
Z zewnątrz Ford Maverick robi dość dobre wrażenie, o ile ktoś lubi stonowaną, nieco staroświecką stylistykę. A jak jest w środku? Tutaj jest podobnie, bo wnętrze, choć dobrze wyposażone, raczej nie zachwyci osób dbających o estetykę. Wszystko działa, wydaje się dobrze rozmieszczone i przemyślane, a mimo to wydaje się szare, tanie i mało ciekawe. Przestrzeń wewnętrzna i bagażowa są na odpowiednim poziomie, Maverick jest dłuższy niż wielu rywali z podobnego segmentu, co widać natychmiast po otwarciu tylnej klapy. Tylne siedzenie jest czymś w rodzaju bezkształtnej ławki, ale dostępna przestrzeń jest znakomita. Dodatkowo ta kanapa, mimo iż średnio wygodna, może zostać złożona, dzięki czemu mamy niemal płaską powierzchnię bagażnika. Mimo dość skromnych wymiarów zewnętrznych, bagażnik jest ogromny – oferuje od 985 do 1940 litrów pojemności.
Jeśli chodzi o wyposażenie, jest ono zaskakująco bogate jak na ten segment. Wszystkie modele mają ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania, który działa zdumiewająco dobrze, a także klimatyzację i elektryczny szyberdach. W wersjach z silnikiem V6 dostaniemy również tempomat, a w dobrze skonfigurowanych wariantach znajdziemy m.in. skórzane fotele i zdumiewająco brzydki sześciopłytowy odtwarzacz CD w desce rozdzielczej. Jest to również jedyny pojazd w swojej klasie, który jest standardowo wyposażony w boczne poduszki powietrzne i podwójne przednie poduszki powietrzne drugiej generacji.
Używany Ford Maverick II – silniki
Oferta silnikowa obejmuje trzy jednostki o mocy od 124 do 203 KM. W zasadzie każdy wybór będzie odpowiedni, podstawową dynamikę, ale trzeba się liczyć z wysokim spalaniem. Bazowy silnik 2.0 16V jako jedyny może być spotykany z napędem na jedną oś, co może być alternatywą dla tych, którzy nie planują zapuszczać się daleko w niesprzyjających warunkach drogowych. Jest także wersja AWD tego napędu, która co prawda nie zapewni dynamiki – 13,5 sekundy w sprincie do setki – ale wykaże się odpornością i przyzwoitym spalaniem na poziomie około 10 l/100 km w cyklu mieszanym. Jest również silnik 2.3 o mocy 150 KM i momencie obrotowym 200 Nm, który już dość sprawnie radzi sobie z tym autem – od 0 do 100 km/h w 10,7 sekundy – choć do spalania trzeba doliczyć 1-2 l/100 km. Na szczycie oferty była jednostka 3.0 V6 24V o mocy 203 KM (po 2004 roku) i momencie obrotowym 262 Nm. Co ciekawe, osiągi są podobne jak w wersji 2.3-litra – przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,5 sekundy, prędkość maksymalna to 190 km/h, ale średnie spalanie rośnie do około 13 l/100 km.
Używany Ford Maverick II – opinie użytkowników
Zalety
„Ciekawa, zapewniająca surowy klimat stylistyka zewnętrzna i we wnętrzu”.
„Sporo przestrzeni w środku, wysoki komfort podróży i bogate wyposażenie”.
„Bardzo dobrze adekwatności terenowe i solidny napęd na cztery koła”.
„Bardzo duży i zaskakująco ergonomiczny bagażnik”.
Wady
„Jak przystało na auto terenowe – kiepsko się prowadzi”.
„Surowa, specyficzna stylistyka i kiepskie materiały mogą niektórych odstraszać”.
„Bardzo skromny wybór na rynku wtórnym i zaniedbane egzemplarze”.
„Mogą być spore problemy z dostępem do części zamiennych”.
Używany Ford Maverick II – awaryjność, typowe usterki
Maverick to wytrzymały samochód, znacznie bardziej niż wielu jego kompaktowych rywali z napędem 4×4. Nie zgłaszano żadnych mechanicznych problemów, które są poważne i często się powtarzają, ale trzeba mieć na uwadze również fakt, iż nie był to zbyt popularny model na naszym rynku i w tej chwili korzystają z niego zwykle pasjonaci. Podczas oględzin należy dokładnie sprawdzić spód samochodu pod kątem uszkodzeń układu wydechowego, wału napędowego i nadkoli podczas jazdy terenowej, jeżeli podejrzewasz, iż poprzedni właściciel był jednym z nielicznych kierowców, które według Forda zjechałyby swoimi samochodami z asfaltu i włączyły napęd na wszystkie koła. Należy pamiętać, aby unikać modeli z dużymi ogniskami rdzy (co niestety jest dość często spotykane), bowiem naprawy blacharki mogą być bardzo problematyczne.
Używany Ford Maverick II – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Fordzie Maverick II znajduje się na tabliczce znamionowej umieszczonej na ścianie grodziowej pod maską po prawej stronie w okolicy mocowania amortyzatora. Numer VIN znajduje się również za szybą w lewym dolnym rogu.
Używany Ford Maverick II – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było zaledwie kilkanaście ogłoszeń dotyczących używanego Forda Mavericka II. Przykładowo egzemplarz z 2005 roku z silnikiem 2.3 i z przebiegiem 200 000 kilometrów to koszt około 15 000 złotych. Za około 25 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2006 roku z silnikiem 3.0 V6 i z przebiegiem 180 000 kilometrów.
Używany Ford Maverick II – podsumowanie
Ford Maverick II to mocno niekonwencjonalna, ale na pewno godna uwagi propozycja dla tych, którzy szukają niedrogiego auta rodzinnego, z wielkim bagażnikiem, ale prostego konstrukcyjnie, niedrogiego w eksploatacji i z bardzo dobrymi adekwatnościami terenowymi. W tak rozsądnych pieniądzach trudno o lepszy wybór.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Fordach:
Używany Ford C-Max II (2010-2019) – opinie użytkowników
Używany Ford S-Max I (2006-2015) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 439/178/172 cm |
Rozstaw osi | 261 cm |
Pojemność bagażnika | 985-1940 l |
Pojemność | 1989 cmł | 2261 cmł | 2967 cmł |
Paliwo | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Maks. moc | 124 KM | 150 KM | 197 KM |
Maks. moment | 175 Nm | 200 Nm | 265 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,5 s | 10,7 s | 10,5 s |
Prędkość maks. | 166 km/h | 171 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,8 l/100 km | 10,7 l/100 km | 12,8 l/100 km |