Ford Escape III zręcznie łączy osiągi i użyteczność. Sportowe prowadzenie i mocny turbodoładowany silnik mogą kusić dynamicznych kierowców. Jakie są opinie o tym modelu?
Kiedy w 2001 roku po raz pierwszy zaprezentowano Forda Escape, idea kompaktowego SUV-a jeszcze się nie rozwinęła. w tej chwili ten segment cieszy się największą popularnością, a modele takie jak Escape, lub na naszym rynku Kuga, Puma etc., często przewyższają sprzedażą średniej wielkości odpowiedniki w tradycyjnych odmianach nadwozia. Pod maską znajdziemy wydajne silniki w wielu wersjach (również hybrydowych i elektrycznych), a bardzo często kartą przetargową jest wyższa pozycja za kierownicą, bogate wyposażenie czy funkcjonalne rozwiązania. Ford Escape III nie jest autem popularnym na naszym rynku (europejskim odpowiednikiem jest Kuga II) i ma wiele odpowiedników z większym wyborem na rynku wtórnym, ale jeżeli komuś trafi się okazja zakupu zadbanego egzemplarza, warto w ten model zainwestować?
Używany Ford Escape III – wymiary, nadwozie
Ford Escape III przypomina na pierwszy rzut oka powiększoną wersję EcoSporta. W przedniej części dominuje duży grill w kształcie trapezu ze sporą ilością chromowanych elementów, z niewielkim logo w centralnej części. Po bokach rozciągają się duże klosze lamp, które zachodzą dość daleko na nadkola. Zderzak jest muskularny, znajdziemy w nim srebrną wstawkę w środkowej części oraz spore światła przeciwmgielne po bokach. Wokół nadwozia znajdziemy sporą ilość nakładek z tworzywa sztucznego, szczególnie na progach, a konkretniej w dolnej części drzwi. To spora zaleta, iż progi są zasłaniane przez drzwi, co minimalizuje ryzyko zabrudzenia spodni np. zimą. Spore nadkola są szczelnie wypełniane przez duże felgi z oponami o sporym profilu. Ładnie prezentuje się również chromowana listwa w dolnej części okien, z tyłu zaś mamy kontynuację stylistyki z frontu – srebrna nakładka na zderzak i szerokie, strzeliste klosze lamp. Ford Escape III mierzy 4524 mm długości, 1839 mm szerokości i 1684 mm wysokości. Rozstaw osi to 2690 mm.
Używany Ford Escape III – wnętrze, bagażnik
Wewnątrz pozycja za kierownicą jest imponująca, a jakość późniejszych rocznikowo samochodów wydaje się poprawiać niemal z roku na rok. Deska rozdzielcza mocno przypomina inne modele Forda oferowane wówczas: ma np. duży, nieco cofnięty ekran ze specyficznym panelem do sterownia multimediami niżej. jeżeli ktoś jeździł Fordami z podobnych roczników i odpowiadała mu ich funkcjonalność i ergonomia, z pewnością poczuje się bardzo dobrze w modelu Escape. System jest prosty w obsłudze, gwałtownie reaguje i jest wyposażony (w późniejszych wersjach) w funkcję integracji telefonów Apple CarPlay i Android Auto, chociaż jeżeli ktoś liczy na nowoczesne rozwiązania i gadżety, może być nieco rozczarowany. Reasumując, ergonomia jest bez zarzutu, wygoda obsługi i prostota wykorzystania wszystkich funkcji zasługują na pochwały.
Auto nie jest nowoczesne i nie spodoba się gadżeciarzom, ale nikt nie będzie jednak zawiedziony, jeżeli chodzi o przestrzeń. Z przodu jest wystarczająco dużo miejsca, ale należy pamiętać, iż Escape nie jest specjalnie szerokim autem, co może utrudniać podróżowanie trzem dorosłym osobom z tyłu. Niezły jest jednak bagażnik, który oferuje 481 litrów pojemności w konfiguracji 5-osobowej oraz 1653 litry po złożeniu oparć kanapy. Pod tym względem Escape może konkurować z modelami z wyższego segmentu. Widoczność do przodu jest w porządku, na boki także, ale do tyłu, ze względu na dość szerokie słupki D i podniesioną linię okien, pozostawia nieco do życzenia.
Używany Ford Escape III – silniki
Pod maską Forda Escape może pracować jeden z trzech silników benzynowych. Niestety silniki Diesla nigdy nie były oferowane w tym modelu. Podstawą jest silnik 1.6 EcoBoost o mocy 180 KM i momencie obrotowym 249 Nm. W wersji z automatyczną skrzynią biegów i napędem na wszystkie koła, jest to bardzo interesująca propozycja dla wszystkich, którym zależy na trakcji i mobilności nie tylko na mokrej nawierzchni asfaltu, ale i po zjechaniu z ubitego szlaku. Spalanie w tym modelu to około 10 l/100 km w cyklu mieszanym. Alternatywą jest jednostka 2.5 Duratec o mocy 175 KM i momencie obrotowym 250 Nm. To silnik wolnossący, dostępny w wersji z automatem i napędem na przednią oś, charakteryzuje się przyjemną charakterystyką pracy, ale nieco wyższym spalaniem – ponad 10 l/100 km. Na szczycie oferty jest wariant 2.0 EcoBoost o mocy 243 KM i momencie obrotowym 366 Nm. Tutaj do wyboru jest wersja z napędem na przednią oś lub wszystkie koła (obie ze skrzynią automatyczną), a spalanie kilka różni się od poprzednich wersji – niespełna 10 l/100 km.
Używany Ford Escape III – opinie użytkowników
Zalety
„Sporo przestrzeni i wrażenie komfortowego SUV-a w rozsądnej cenie”.
„Dynamiczne i elastyczne jednostki napędowe, szczególnie 2.0 EcoBoost”.
„Zaskakująco przestronne wnętrze i bardzo duży bagażnik”.
„Dość atrakcyjne ceny na rynku wtórnym”.
Wady
„Stylistyka niektórych wersji (same szarości i twarde plastiki)”.
„Wybór na rynku wtórnym jest raczej skromny”
„Prowadzenie jest komfortowe i neutralne, ale nie daje zbyt wiele satysfakcji”.
„Wszystkie silniki nie są specjalnie oszczędne”.
Używany Ford Escape III – awaryjność, typowe usterki
Biorąc pod uwagę, iż Ford Escape III to auto idealne do pokonywania dłuższych dystansów, większość egzemplarzy może mieć spore przebiegi i dość wyeksploatowane wnętrze. Podczas jazdy próbnej warto dokładnie sprawdzić prowadzenie w zakrętach. Typowe problemy występujące w Fordzie Escape to… gryzonie zjadające okablowanie. Warto to sprawdzić bo wielu użytkowników skarży się na częste problemy związane właśnie z takimi przypadkami. Zdarzają się również problemy z systemem Start/Stop czy elektroniką. W niektórych modelach Forda Escape po przejechaniu pierwszych kilkunastu tysięcy kilometrów pojawiała się również usterka związana z elektrycznie sterowaną klapą bagażnika. jeżeli klapa tylna przesunie się podczas mocniejszego uderzenia, wjechania w dziurę itp. lub ulegnie uszkodzeniu, może nie pokrywać się z zatrzaskiem. Czasami wystarczy wyrównać zawiasy, aby pozbyć się problemu.
Używany Ford Escape III – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Fordzie Escape III znajduje się za szybą w lewym dolnym rogu, jak również na naklejce umieszczonej w dolnej części słupka B pod drzwiami kierowcy.
Używany Ford Escape III – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 100 ogłoszeń dotyczących używanego Forda Escape III. Przykładowo egzemplarz z 2017 roku z silnikiem 2.0 EcoBoost z napędem na cztery koła w wersji Titanium i z przebiegiem 179 000 kilometrów to koszt około 69 000 złotych. Za około 55 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2015 roku z tym samym silnikiem i z przebiegiem 106 000 kilometrów.
Używany Ford Escape III – podsumowanie
Ford Escape III to nietypowa, rzadko spotykana, ale w tej cenie bardzo kusząca propozycja na przestronnego, komfortowego SUV-a na dalekie podróże. Nie jest specjalnie oszczędny i rewelacyjnie wykończony, ale odwdzięcza się sporym komfortem, przestrzenią i niezłym wyposażeniem.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Fordach:
Używany Ford Kuga II (2012-2019) – opinie użytkowników
Używany Ford C-Max II (2010-2019) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 452/183/168 cm |
Rozstaw osi | 269 cm |
Pojemność bagażnika | 481-1653 l |
Pojemność | 1596 cmł | 2488 cmł | 1999 cmł |
Paliwo | benz., turbo | benzynowy | benz., turbo |
Maks. moc | 178 KM | 168 KM | 240 KM |
Maks. moment | 249 Nm | 230 Nm | 366 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,8 s | 10,7 s | 8,5 s |
Prędkość maks. | b.d. km/h | b.d. km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9 l/100 km | 10,7 l/100 km | 9,8 l/100 km |