Państwowe know-how w zakresie produkcji samochodów oraz niezamordystyczne przepisy to kroki, które pozwalają przez cały czas oferować tanie samochody. Przykładowo w Malezji krajowy producent deklasuje zagraniczną konkurencję. Nic jednak dziwnego, bo bestsellerowy kompakt kosztuje w przeliczeniu 29 tys. zł.
Krajowe marki kontrolują rynek
Malezja to nieco większy rynek samochodowy niż Polska. Z danych zebranych przez analityka Matta Gasniera wynika, iż od stycznia do lipca 2025 r. zarejestrowano tam 468 904 nowe samochody. Aż 42,6 proc. rynku kontroluje tu krajowy producent Perodua. W 7 miesięcy odnotowali tam prawie 200 tys. rejestracji (199 674 szt.). Dla porównania drugi, także malezyjski, Proton miał 82 953 rejestracje.
Toyota (68 909 szt.) jest tam dopiero trzecią siłą z niecałym 15-procentowym udziałem. Zauważalnym zagranicznym producentem jest też Honda (39 740 szt.), choć rynek próbują podbijać Chińczycy. Chery (9 119 szt.) jest już w Top 5 i wyprzedziło Mitsubishi (7 888 szt.). W górę idą też rejestracje Jaecoo (6 874 szt.) oraz BYD (6 270 szt.). W segmencie premium rządzi tam Mercedes (5 302 szt.), a dziesiątkę kompletuje Mazda (4 801 szt.).
Super tani kompakt i jego kompania
Za olbrzymim sukcesem marki Perodua stoją jej tanie modele. Najczęściej wybierany model Bezza po 7 miesiącach miał już 55 946 rejestracje. Ten kompakt kosztuje jednak zaledwie 29 tys. zł (w przeliczeniu). Inne modele tego producenta także sprzedają się świetnie, bo Perodua ma całe podium. HItami są też hatchbacki Axia (48 633 szt.) i Myvi (40 678 szt.).
Bestsellerem Protona jest Saga (37 485 szt.), a najpopularniejszym minivanem Perodua Alza (26 616 szt.). Krajowy producent ma też najchętniej wybieranego SUV-a, czyli model Ativva (19 576 szt.). W malezyjskich salonach Toyoty najlepiej sprzedaje się kompakt Vios (15 986 szt.) i pickup Hilux (13 779 szt.). Wyniki Hondy najbardziej napędza model City (14 898 szt.). Czołową dziesiątkę rankingu modelowego uzupełnia SUV, Proton X50 (12 246 szt.).