Jeśli ktoś chce się wyróżnić z tłumu, ale jednocześnie zależy mu na aucie praktycznym i sprawnym nie tylko na asfalcie, powinien rozważyć zakup Subaru XV II. Jakie są opinie o tym modelu?
Pewne auta wymagają dorosłości. Wiem, iż brzmi to dość górnolotnie, ale właśnie takie uczucia generuje Subaru XV. Nie jest to auto, które fascynuje czy przyciąga spojrzenia na ulicy. To nie propozycja dla tych, którzy chcą imponować innym, ale dla szukających solidnego samochodu kompaktowego, który sprawdzi się nie tylko w mieście, ale również w lekkim terenie i w trudnych warunkach pogodowych. Zarówno wygląd, jak i wnętrze tego samochodu, także z technicznego punktu widzenia, mają pewien staroświecki urok i trzymają się korzeni, głównej koncepcji crossoverów w połączeniu z tradycją marki Subaru. Brzmi zachęcająco?
Używane Subaru XV II – wymiary, nadwozie
Wygląd Subaru XV jest nieco surowy, ale to ogromna zaleta, która nadaje mu charakteru. Na pierwszy rzut oka może wydawać się, iż to po prostu model Impreza z różnymi nakładkami i dodatkami w terenowym stylu. To prawda, ale zmian jest o wiele więcej, niż tylko nakładki na nadkola czy progi. Te nakładki są dość masywne, szerokie i mają bardzo interesującą fakturę. Nie są one wykonane z gładkiego, matowego plastiku – mają delikatnie prążkowaną strukturę, która staje się widoczna dopiero z bliska. Kształt nakładek, zwłaszcza tych na nadkolach, dodaje XV-ce odrobinę agresywności. Nakładki na zderzaki i ich konstrukcja również wpływają na terenowy wygląd samochodu. Warto również zauważyć bardzo ładne felgi w większości wersji, które pasują stylistycznie do dynamicznej sylwetki pojazdu. Oczywiście na rynku można znaleźć zdecydowanie bardziej atrakcyjne wizualnie samochody, ale Subaru XV nie musi przypadać do gustu każdemu. Ma swój niepowtarzalny styl, a terenowy charakter nie ogranicza się tylko do wyglądu. Samochód mierzy 4485 mm długości, 1800 mm szerokości i 1595 mm wysokości. Rozstaw osi to 2665 mm.
Używane Subaru XV II – wnętrze, bagażnik
We wnętrzu Subaru XV również nie znajdziemy nowoczesnych linii, dodatków czy elektronicznych gadżetów. Niektórzy mogą choćby stwierdzić, iż pod względem stylistycznym model mocno odbiega od obecnych standardów. Jednak podobnie jak w przypadku nadwozia, tutaj przy projektowaniu liczyły się inne aspekty. Priorytetem było nie zachwycanie finezyjnymi liniami i wyrafinowanymi kształtami, ale zapewnienie ergonomiczności i praktycznych rozwiązań. Wszystkie najważniejsze funkcje są sterowane dzięki dużych i wygodnych przycisków, a najważniejsze elementy sterujące są łatwo dostępne. Ekran główny jest czytelny i działa bez problemów, chociaż grafiki są nieco przestarzałe. Bardzo dobrze sprawdza się dodatkowy ekran umieszczony w górnej części deski rozdzielczej, który wyświetla różne dane z komputera pokładowego. Dodatkowo, podczas parkowania lub po wywołaniu dzięki przycisku View na kierownicy, pokazuje obraz z przedniej kamery. Jest to rewelacyjne, proste i bardzo pomysłowe rozwiązanie.
Na pochwałę zasługują rewelacyjnie wyprofilowane, bardzo wygodne fotele w Subaru XV, które dodatkowo zapewniają dobrą pozycję i niezłe trzymanie w zakrętach lub nierównościach. Jakość materiałów użytych we wnętrzu nie budzi żadnych zastrzeżeń, choć od czasu do czasu w mocno eksploatowanych egzemplarzach można usłyszeć pewne dźwięki z boczków drzwi lub konsoli środkowej. Ogólna stylistyka wnętrza jest w porządku, choć w niektórych miejscach widać, iż projekt ma już swoje lata i stylistom nie zależało, aby np. po liftingu wprowadzać poważne zmiany. Na szczęście nie brakuje miejsca, a tylna kanapa oferuje dużo przestrzeni. Bagażnik mieści od 380 do 1270 litrów (w hybrydzie nieco mniej), co jest wynikiem średnim, ale spowodowanym zastosowaniem napędu na cztery koła oraz układu hybrydowego.
Używane Subaru XV II – silniki
Wybór jednostek napędowych po liftingu z 2020 roku jest niewielki i składa się z bazowego silnika benzynowego 1.6 o mocy 114 KM (który nie nadaje autu zbyt porywającej dynamiki) oraz interesującego układu hybrydowego. To silnik 2.0 i-S e-Boxer, który współpracuje z silnikiem elektrycznym. Moc systemowa to 150 KM, a moment obrotowy wynosi 197 Nm. Napęd trafia na wszystkie koła za pośrednictwem przekładni Lineartronic. Silnik elektryczny ma moc zaledwie 17 KM (66 Nm) i co prawda nieźle sprawdza się jako wsparcie, ale jako napęd – niekoniecznie. Nie jest to ani miękka hybryda z generatorem wspomagającym ruszanie, ani tradycyjna hybryda pozwalająca pokonać znaczny odcinek na silniku elektrycznym, jak np. w Toyocie Corolli. To dość interesujące rozwiązanie, które sprawdza się całkiem nieźle, choć nie oferuje imponujących wyników spalania. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 193 km/h. Średnie spalanie wg WLTP to 7,9 l/100 km i jest to wynik osiągalny.
Przed liftingiem z 2020 roku w ofercie był tradycyjny silnik benzynowy 2.0 o mocy 150 KM i momencie obrotowym 196 Nm, który rozpędzał Subaru XV od 0 do 100 km/h w 10,5 sekundy i pozwalał osiągnąć 187 km/h. Dla oszczędnych i lubiących eksperymenty był również silnik Diesla w układzie Boxer – 2.0D o mocy 147 KM i momencie obrotowym 350 Nm. Osiągi całkiem niezłe, bowiem sprint do setki zajmuje 9,3 sekundy, prędkość maksymalna to 198 km/h, a średnie spalanie to około 5,5 l/100 km.
Używane Subaru XV II – opinie użytkowników
Zalety
„Seryjny napęd na cztery koła (symetryczny) i świetne adekwatności jezdne w trudnych warunkach”.
„Bezproblemowa eksploatacja i wysoka niezawodność”.
„Całkiem niezłe wyposażenie i jakość wykończenia”.
„Ciekawa, choć skromna stylistyka i interesujący charakter auta”.
Wady
„Tylko dwa, niestety dość ospałe zespoły napędowe do wyboru”.
„Mimo wszystko trochę przestarzałe wnętrze, szczególnie w zakresie systemu info-rozrywki”.
„Ilość miejsca z tyłu i w bagażniku pozostawia nieco do życzenia”.
„Mimo zastosowania hybrydy i skrzyni CVT, zużycie paliwa mogłoby być nieco niższe.”.
Używane Subaru XV II – awaryjność, typowe usterki
Subaru XV II to kompakt z charakterystyką crossovera, a do tego ma świetny napęd na cztery koła, więc warto sprawdzić samochód pod kątem odprysków od kamieni, jak również stan podwozia, które mogło ucierpieć po próbach jazdy w terenie. Nie warto szukać koła zapasowego, ponieważ XV go nie ma, co wydaje się trochę zaniedbaniem w przypadku samochodu, który deklaruje swoje zdolności terenowe. Silniki osiągają niezłe wyniki pod względem trwałości, a podwozie jest również odporne na rdzę i uderzenia. Wnętrza okazały się wytrzymałe, chociaż listwy na desce rozdzielczej mogą skrzypieć i grzechotać. Poza tym podczas jazdy testowej warto dokładnie sprawdzić pracę napędów i przekładni CVT.
Używane Subaru XV II – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w modelu Subaru XV II znajduje się za szybą czołową w lewym dolnym rogu oraz pod maską na płycie grodziowej w środkowej części. Numer VIN można znaleźć również na naklejce umieszczonej na słupku B po lewymi drzwiami.
Używane Subaru XV II – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 70 ogłoszeń dotyczących Subaru XV II. Przykładowo model z 2018 roku w wersji Exclusive z silnikiem 2.0 oraz z przebiegiem 99 000 kilometrów to koszt około 86 000 złotych. Za około 130 000 złotych można znaleźć model z 2020 roku z silnikiem 2.0 e-Boxer i z przebiegiem 24 000 kilometrów.
Używane Subaru XV II – podsumowanie
Subaru XV II to zwykle bardzo niedoceniane, a przy tym niezwykle interesujące auto w segmencie C. jeżeli ktoś szuka auta o charakterze crossovera, ale które niczego nie udaje i naprawdę jest w stanie zjechać z twardego asfaltu i poradzi sobie w trudniejszych warunkach, powinien zdecydowanie rozważyć to auto. Nie jest porywające, imponujące wizualnie czy pod względem technologii, ale nadrabia solidnością i niezawodnością.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Subaru:
Używane Subaru Outback III (2003-2009) – opinie użytkowników
Używane Subaru Forester IV (2012-2019) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 446/180/161 cm |
Rozstaw osi | 266 cm |
Pojemność bagażnika | 380-1270 l |
Pojemność | 1600 cmł | 1995 cmł | 1995 cmł | 1998 cmł |
Paliwo | benzynowy | benzynowy | benzynowy + elektr. | turbodiesel |
Maks. moc | 116 KM | 150 KM | 150 KM | 147 KM |
Maks. moment | 150 Nm | 196 Nm | 196 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,1 s | 10,5 s | 10,7 s | 9,3 s |
Prędkość maks. | 179 km/h | 187 km/h | 193 km/h | 198 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,5 l/100 km | 7,6 l/100 km | 7,9 l/100 km | 5,4 l/100 km |