Na rynku znajdziemy mnóstwo propozycji na pojemne, praktyczne rodzinne auto w segmencie kompaktowych SUV-ów, ale kilka z nich jest tak ciekawa, jak Mini Countryman. Jakie są opinie o drugiej generacji tego modelu?
Kompaktowe lub choćby sub-kompaktowe crossovery – odpowiednio C i B-SUV – to coraz ciekawszy i chyba najszybciej rozwijający się segment. Klienci pokochali te auta, bowiem stanowią praktyczną alternatywę dla klasycznych hatchbacków z segmentu B i C, ale pozwalają na nieco więcej swobody zarówno w mieście, jak i poza nim. Odrobinę wyższe zawieszenie sprawdza się w różnych sytuacjach – wysokie krawężniki, nierówne drogi, trudne warunki zimowe czy dojazd na działkę lub pole namiotowe za miastem. jeżeli ktoś nie ma większych wymagań, znajdzie sporo propozycji, ale jeśli komuś marzy się coś interesującego i rzucającego się w oczy, powinien zwrócić uwagę na Mini Countrymana, który w tym segmencie konkuruje m.in. z Audi Q2 oraz Fiatem 500X.
Używane Mini Countryman II – wymiary, nadwozie
Nie trzeba być specjalistą i miłośnikiem motoryzacji aby doskonale wiedzieć, iż Mini Countryman II nie do końca jest „mini”. To auto o kompaktowych gabarytach, ale mimo wszystko zdecydowanie większy niż protoplasta. choćby pierwsze Mini „nowej ery”, powstałe już po przejęciu praw do marki przez BMW, było filigranowe, ale Countryman ma zadatki na niewielkie auto rodzinne. Jest wystarczająco przestronne, zaskakująco praktyczne i co dla niektórych najważniejsze – rewelacyjnie zaprojektowane. Samochód jest naszpikowany tyloma elementami retro, iż nie można go pomylić z żadnym innym i niemal na każdym elemencie możemy znaleźć coś ciekawego. Owalne światła z ładną grafiką wewnętrzną, sporo chromowanych elementów, szyba przednia ustawiona pod dużym kątem, do tego sporo obłości kontrastujących z niemal odrysowanymi od ekierki liniami okien – ciekawych elementów jest mnóstwo! Do tego plastikowe dodatki i charakter a’la terenówki dopełniają obrazu naprawdę interesującego przedstawiciela segmentu B-SUV. Mini Countryman II mierzy 4299 mm długości, 1822 mm szerokości i 1557 mm wysokości. Rozstaw osi to 2670 mm.
Używane Mini Countryman II – wnętrze, bagażnik
Jeśli ktoś zapatrzył się na japońskie lub niemieckie auta z poukładanym, symetrycznym i nieco nudnym wnętrzem, w Mini Countrymanie II dozna sporego szoku. Styl retro z zewnątrz w idealnych proporcjach przeniesiono do środka, uzyskując rewelacyjnie wyglądające i bardzo przytulne wnętrze, z którego aż nie chce się wysiadać. Owszem, miejsca jest w sam raz i trudno powiedzieć, iż jest to samochód przestronny i dla rosłych użytkowników, ale analogowe rozwiązania, sporo schowków i uchwytów, oraz interesujący projekt deski rozdzielczej wprowadza poczucie przestrzeni. Warto pamiętać, iż Mini oferuje mnóstwo wersji, odmian specjalnych i możliwości konfiguracji, więc nie sposób znaleźć na rynku dwie takie same kombinacje kolorystyczne.
Jeśli trafimy na jedną z lepiej skonfigurowanych sztuk, możemy liczyć na bardzo wygodne fotele z szerokim zakresem regulacji (z długością siedziska włącznie), a do tego bardzo dobrej jakości materiały, dobry system audio oraz liczne funkcje poprawiające komfort. W centralnej części deski rozdzielczej znajdziemy sporej wielkości ekran wpasowany w okrągłą ramkę z licznymi przyciskami do sterowania multimediami. Niżej znajdują się pokrętła od klimatyzacji, przyciski do sterowania m.in. podgrzewanymi fotelami, a jeszcze niżej przełączniki m.in. od uruchamiania silnika w stylistyce retro. Jak wspominałem – nie ma nudy. Miejsca na kanapie, jak na ten segment, jest wystarczająco, dodatkowo posiada ona regulację przód-tył, która pozwala zwiększyć miejsce w bagażniku, jeżeli np. na kanapie siedzi dziecko w foteliku. Sam bagażnik ma pojemność 450 litrów w standardowym ułożeniu oparć, a po ich złożeniu (niemal na płasko) uzyskujemy 1390 litrów przestrzeni.
Używane Mini Countryman II – silniki
Wybór jednostek napędowych jest zadowalający i oferuje dość szeroki zakres mocy – od 102 do aż 306 KM. Bazową pozycję stanowi silnik 1.5 o mocy 136 KM (dostępna była też wersja 102 KM, ale nie warto po nią sięgać). Już w tym wariancie nie brakuje dynamiki, bo sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 9,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 203 km/h. Jak na miejskie auto – zupełnie zadowalające wyniki. Alternatywa to silnik 2.0 o mocy 192 lub aż 231 KM. Ten mocniejszy, oferujący 350 Nm momentu obrotowego, to rewelacyjny kandydat na miejskiego łobuza, z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy i prędkością maksymalną 234 km/h. Napęd na cztery koła z manualną 6-biegową skrzynią daje mnóstwo frajdy. Jest również odmiana JCW (John Cooper Works) o mocy 306 KM i momencie obrotowym 450 Nm. To już niezwykle szybka i poważna maszyna, która pozwala rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy i osiągnąć aż 250 km/h przy średnim spalaniu na poziomie około 7 l/100 km.
Alternatyw dla oszczędnych jest kilka, z wyjściowym silnikiem wysokoprężnym 1.5 D o mocy 116 KM i momencie obrotowym 270 Nm. jeżeli ktoś planuje użytkować Mini Countrymana II za miastem, spalanie na poziomie około 4,3 l/100 km w cyklu mieszanym może być wystarczającym argumentem. Więcej mocy? Jest również wersja 2.0 D o mocy 150 lub 190 KM. Ta mocniejsza wcale nie pali o wiele więcej – niecałe 5 l/100 km – za to osiągi są na pewno lepsze, bowiem sprint do setki zajmuje przyzwoite 7,7 s. Jest również odmiana hybrydowa z wtyczką (plug-in), tj. 1.5 PHEV o mocy systemowej 224 KM.
Używane Mini Countryman II – opinie użytkowników
Zalety
„Rewelacyjna, pełna ciekawych akcentów retro stylistyka i gwarancja rozpoznawalności”.
„Bardzo dobrze wykonane i zaprojektowane wnętrze, z zadowalającą ergonomią”.
„Bardzo dobre prowadzenie i niezła dynamika choćby w słabszych odmianach”.
„Mnóstwo wersji i konfiguracji do wyboru”.
Wady
„Jeśli ktoś szuka relaksującego, miękkiego crossovera, to Countryman nie będzie odpowiedni”.
„Mimo wszystko w tym segmencie można znaleźć modele z większą ilością przestrzeni”.
„Porównywalne modele w tym segmencie są nieco tańsze”.
„Za zadbane egzemplarze trzeba sporo zapłacić”.
Używane Mini Countryman II – awaryjność, typowe usterki
Mini Countryman II to auto dość często używane jako miejskie, rodzinne kombi, dlatego ważne jest, aby sprawdzać ewentualne problemy, które mogły być spowodowane intensywnym użytkowaniem przez rodzinę, takie jak zadrapania na siedzeniach i drzwiach, pęknięte lub połamane tworzywa sztuczne i plamy na tapicerce. Warto również sprawdzić, czy modele z napędem na cztery koła nie były zbyt często eksploatowane w terenie; Countryman All4 zapewnia dodatkową przyczepność na błocie, ale to nie czyni go pojazdem terenowym, a używanie go jako takiego spowoduje przedwczesne zużycie i liczne uszkodzenia. Pamiętajmy, iż choćby Countryman używany w mieście potrzebuje kilku kontroli. Dobrze jest upewnić się, iż koła nie uderzały wielokrotnie w krawężniki; lekkie otarcie jest w porządku, ale ciężkie zarysowania lub odpryski felgi są poważniejsze i mogą wskazywać na uszkodzone elementy zawieszenia lub układu kierowniczego.
Używane Mini Countryman II – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w modelu Mini Countryman II znajduje się na prawym kielichu amortyzatora, jak również na prawym wzmocnieniu w okolicy lampy.
Używane Mini Countryman II – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 139 ogłoszeń dotyczących Mini Countrymana II. Przykładowo model z 2018 roku z silnikiem 1.5 o mocy 136 KM oraz z przebiegiem 50 000 kilometrów to koszt około 90 000 złotych. Za około 105 000 złotych można znaleźć model z 2019 roku z silnikiem 2.0 192 KM w wersji ALL4 i z przebiegiem 25 000 kilometrów.
Używane Mini Countryman II – podsumowanie
Mini Countryman II to z jednej strony praktyczny, niewielki crossover, który świetnie sprawdzi się zarówno w mieście, jak i poza nim, ale z drugiej to prawdziwe Mini ze wszystkimi jego najlepszymi cechami – świetną stylistyką, dobrym prowadzeniem, sportowym zacięciem i ekscentrycznym charakterem. jeżeli ktoś chce gotów wydać na niego nieco więcej niż porównywalna gabarytowo konkurencja, dostanie samochód, który będzie cieszył choćby podczas dojazdów do pracy.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Mini:
Używany Mini One/Cooper II (2006-2013) – opinie użytkowników
Używany Mini Countryman I (2010-2016) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 429/182/155 cm |
Rozstaw osi | 267 cm |
Pojemność bagażnika | 450-1390 l |
Pojemność | 1499 cmł | 1998 cmł | 1998 cmł | 1496 cmł | 1995 cmł | 1995 cmł | 1499 cmł |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | benz., turbo + elektr. |
Maks. moc | 136 KM | 192 KM | 306 KM | 116 KM | 150 KM | 190 KM | 224 KM |
Maks. moment | 220 Nm | 280 Nm | 450 Nm | 270 Nm | 350 Nm | 400 Nm | 385 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s | 7,2 s | 5,1 s | 11,2 s | 9,1 s | 7,4 s | 6,8 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 222 km/h | 250 km/h | 190 km/h | 208 km/h | 218 km/h | 198 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,0 l/100 km | 6,6 l/100 km | 7,0 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,6 l/100 km | 5,1 l/100 km | 2,5 l/100 km |