
Produkowane przez japońskie marki SUV-y są funkcjonalne, trwałe, a do tego zwykle wolno tracą na wartości. To ich główne zalety. A wady? Często przeciętne wykończenie, mało porywający design i słynne już problemy z rdzą. Oferta jest jednak na tyle bogata, iż każdy znajdzie coś dla siebie – wystarczy wiedzieć czego szukać. Przedstawiamy 20 wartych uwagi modeli.
Zakup SUV-a nie przestaje być marzeniem wielu kierowców. Spore grono, i to od jeszcze dłuższego czasu, chciałoby wejść w posiadanie azjatyckiego samochodu. Nie od dzisiaj wiadomo, iż może nie są one wybitne w kwestii designu, wykończenia, wyciszenia czy zabezpieczenia antykorozyjnego, ale z nawiązką rekompensują to wysoką trwałością mechaniki, stabilnym działaniem niezbyt rozbudowanej elektryki oraz elektroniki, wolno postępującą utratą wartości, a także łatwością odsprzedaży. Można zatem upiec dwie pieczenie na jednym ogniu, kupując używanego azjatyckiego SUV-a.
Nasz przegląd propozycji za tego segmentu podzieliliśmy na dwie części – japońską i koreańską. W tym artykule przedstawiamy warte zainteresowania modele z Japoonii.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-japonskie-i-koreanskie-crossovery-11-polecanych-modeli-zalety-wady-typowe-usterki-najlepsze-wersje-ceny,aid,4611Na rynku jest w czym wybierać, bo japońskie marki ubiegły wielu europejskich rywali. Żeby nie być gołosłownym, wystarczy wspomnieć, iż gdy jesienią 2007 r. debiutował Volkswagen Tiguan, Toyota przymierzała się do modernizacji... trzeciej generacji RAV4. Spora przewaga czasowa pozwoliła na dopasowanie wielu modeli do potrzeb klientów. Wspomniane RAV4 czy choćby Honda CR-V z aut z niespecjalnie skrywanym zacięciem terenowym ewoluowały w stronę samochodów warunkowo nadających się do zjechania z utartych dróg, a będących raczej alternatywami dla kombi czy minivanów.
https://magazynauto.pl/uzywane/male-uzywane-suv-y-i-crossovery-przeglad-20-modeli-nie-brakuje-aut-z-napedem-4x4,aid,4465Mimo iż trwałość japońskich aut – poza kilkoma wpadkami – nie budzi większych wątpliwości, do zakupu nie należy podchodzić bezkrytycznie. Także w tym przypadku wnikliwa kontrola to podstawa. W podwoziach wielu starszych samochodów panoszy się korozja, która potrafi atakować także elementy zawieszenia czy punkty ich mocowania. Naprawy są zwykle nieopłacalne. Kolejnym słabym punktem często okazują się łożyska i synchronizatory skrzyń biegów.
Instalacja gazowa nie musi być atutem. Wiele silników nie ma hydraulicznych popychaczy zaworowych – luzy zaworowe muszą być sprawdzane, a regulacja zwykle odbywa się dzięki szklanek, co generuje koszty. o ile te czynności były pomijane, głowica może wymagać naprawy.
https://magazynauto.pl/uzywane/te-uzywane-suv-y-kupisz-najtaniej-8-modeli-ceny-usterki-opinie,aid,4833Honda CR-V III (2006-2012)
- Ceny ofertowe: 20-56 tys. zł

Polecany silnik: 2.0 i-VTEC
Silnik: benzynowy, pojemność: 1997 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 192 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie paliwa: 8,1 l/100 km
Mimo iż auto ma już swoje lata, dopiero teraz jego ceny spadły na tyle, iż CR-V znalazło się w zasięgu szerszego grona odbiorców. Polecamy egzemplarze po modernizacji z 2009 r. (na fot.) – będą mniej zużyte i prawdopodobnie mniej naruszone przez rdzę, która podobnie jak w innych modelach Hondy bywa największym problemem.
Od strony mechanicznej CR-V jest trwałe. Polecamy dość proste i wystarczająco dynamiczne benzynowe silniki 2.0, które przy spokojnej jeździe nie są przesadnie zachłanne na paliwo. Jeszcze bardziej oszczędne są diesle 2.2 i-CTDi (140 KM) oraz 2.2 i-DTEC (150 KM). Warto mieć jednak na uwadze, iż jednostki mają dość drogi osprzęt, który nie doczekał się wielu zamienników.
CR-V ma bardzo przestronne wnętrze. Unikalnym rozwiązaniem jest płaska podłoga i brak konsoli środkowej między deską rozdzielczą oraz fotelami. Wraz z bagażnikiem mieszczącym 524 l sprawia to, iż CR-V dobrze zdaje egzamin w roli auta rodzinnego.
Jako SUV do jazdy po gorszych drogach CR-V nadaje się przeciętnie. Prześwit to umiarkowane 175 mm. Napęd na obie osie nie należy do najskuteczniejszych na rynku.
Honda CR-V IV (2012-2018)
- Ceny ofertowe: 38-96 tys. zł

Polecany silnik: 2.0 i-VTEC
Silnik: benzynowy, pojemność: 1997 cm3, moc: 155 KM, maksymalny moment obrotowy: 192 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100 km
Auto stanowi rozwinięcie poprzednika – jest lepiej wykończone i wyposażone, bardziej komfortowe. Bagażnik urósł do rekordowych w segmencie 589 l (po złożeniu kanapy mieści 1669 l). Bazowe wersje otrzymywały napęd na przednie koła. Dzięki elektronicznemu sterowaniu system Real Time AWD zaczął działać szybciej. Lepiej zbytnio nie odjeżdżać od utartych szlaków, bo prześwit stopniał do 165 mm. To bardzo mizerny wynik jak na SUV-a.
Podstawowym źródłem mocy pozostał benzynowy silnik 2.0 i-VTEC. Alternatywą są diesle. Do 2014 r. oferowano 2.2 i-DTEC (150 KM, 350 Nm), sukcesywnie zastępując go 1.6 i-DTEC (120 KM, 300 Nm) oraz 1.6 i-DTEC BiTurbo (160 KM, 350 Nm). Wszystkie jednostki są udane, ale obsługa serwisowa diesli jest najdroższa.
Szukając CR-V z automatem, warto pamiętać, iż łączone z silnikami 2.0/2.2 mają tylko pięć biegów. Opcją w 160-konnym dieslu była dziewięciobiegowa przekładnia ZF. Cenę najlepiej trzymają egzemplarze z polskich salonów, z benzynowym silnikiem. Najtaniej można kupić sprowadzonego diesla.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-suv-y-12-modeli-z-problemami-zanim-kupisz-zastanow-sie-dwa-razy,aid,3576Lexus RX III (2009-2015)
- Ceny ofertowe: 50-100 tys. zł

Polecany silnik: 450h
Silnik: benzynowy i 2 elektryczne, pojemność: 3459 cm3, moc: 249 + 167 + 68 KM, maksymalny moment obrotowy: 317 + 335 + 139 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,8 s, średnie zużycie paliwa: 6,3 l/100 km
Jaki SUV jest duży, drogi, ponadprzeciętnie trwały, a do tego dostępny z napędem hybrydowym? Przez lata jedyną odpowiedzią na to pytanie było – Lexus RX. Jego trzecia generacja jest w tej chwili najciekawszą propozycją na rynku wtórnym. Czwarta kosztuje fortunę, a druga (2003-2009) to już rynkowy weteran.
Mimo iż RX III też ma swoje lata, może dużo zaoferować w kwestii komfortu jazdy, obfitości wyposażenia czy staranności wykończenia. Upływ czasu najbardziej widać po multimediach, które już gdy samochód był nowy, nie wypadały najlepiej na tle systemów oferowanych przez konkurencję.
O klasę przed rywalami jest natomiast napęd hybrydowy. Konkurencja eksperymentowała z połączeniem silników spalinowego i elektrycznego, tworząc np. BMW X6 czy Volkswagena Tourega, ale tak naprawdę tylko Lexus stworzył oszczędnego, trwałego, dość prostego konstrukcyjnie, a przez to łatwego w ewentualnych naprawach hybrydowego SUV-a. Wszystko to sprawia, iż nie warto odrzucać auta wyłącznie po zapoznaniu się z cenami ofertowymi. Polecamy jazdę próbną, która może zmienić spojrzenie na RX-a.
Mazda CX-5 I (2011-2017)
- Ceny ofertowe: 35-80 tys. zł

Polecany silnik: 2.0 SkyActiv-G
Silnik: benzynowy, pojemność: 1998 cm3, moc: 165 KM, maksymalny moment obrotowy: 210 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,2 s, średnie zużycie paliwa: 6,0 l/100 km
CX-5 otworzyło nowy rozdział w historii Mazdy. To tutaj zadebiutowały koncepcja stylistyczna Kodo, a także pakiet technologii Skyactiv, zakładający optymalizację istniejących już technologii, a nie eksperymentowanie z nowymi, które mogą nie zdać egzaminu.
Pomysł sprawdził się. Jedyną poważniejszą wpadką były wycierające się wałki rozrządu w dieslu 2.2. Mazda poprawiła jednostkę, a w okresie gwarancyjnym dokonywano napraw lub wymieniano silniki. Zresztą na naszym rynku nie jest to palący problem, bo trzonem oferty są silniki benzynowe.
Egzemplarze z polskiej sieci, z prywatnych rąk w imponujący wręcz sposób trzymają wartość. W używanych autach warto zwrócić uwagę na pracę skrzyni biegów – synchronizatory, zwłaszcza trzeciego biegu, mogą być już zużyte.
Auto warto też obejrzeć na podnośniku. Korozja nie jest tak wielkim problemem jak w starszych Mazdach, jednak nie sposób też powiedzieć, iż nie występuje.
Ergonomia wnętrza stoi na wysokim poziomie. Do pełni szczęścia zabrakło lepszego wyciszenia, bardziej zaawansowanego systemu multimedialnego czy dłuższych siedzisk foteli.
Mitsubishi ASX I (2010-2021)
- Ceny ofertowe: 24-83 tys. zł

Polecany silnik: 1.6 MIVEC
Silnik: benzynowy, pojemność: 1590 cm3, moc: 117 KM, maksymalny moment obrotowy: 154 Nm, prędkość maksymalna: 183 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,4 s, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km
Można zaryzykować stwierdzenie, iż to japoński odpowiednik... Dacii Duster. ASX nie zachwyca designem nadwozia, wykończeniem wnętrza czy jego wyciszeniem. Niezbyt sztywne zawieszenie o dużym skoku nie zapewnia sportowych wrażeń z jazdy, ale skutecznie wybiera nierówności.
Wolnossące benzynowe silniki nie zapewniają wybitnych osiągów, ale są praktycznie bezawaryjne. 190 mm prześwitu oraz opcjonalny, niezły napęd na cztery koła pozwalają myśleć o zjechaniu z dróg. Dobrym wyborem będzie oferowany do 2019 r. benzynowy silnik 1.6, który przy spokojnej jeździe jest oszczędny. Z diesli polecamy 1.6 DiD, czyli jednostkę koncernu PSA. Japońskie 1.8/2.2 DiD są trwałe, ale zaopatrzenie w części czy grono mechaników zaznajomionych z tym silnikiem nie imponują.
Polecamy auta z polskich salonów. Są drogie, ale w razie potrzeby gwałtownie znajdą kolejnego właściciela. Warto zwrócić uwagę także na Citroena C4 Aircross oraz Peugeota 4008 – to produkowane w Japonii „bliźniaki” ASX-a. Auta różnią się detalami.
https://magazynauto.pl/testy/mitsubishi-asx-kontra-suzuki-sx4-s-cross-porownanie,aid,159Nissan Qashqai II (2013-2021)
- Ceny ofertowe: 29-93 tys. zł

Polecany silnik: 1.5 dCi
Silnik: diesel, pojemność: 1461 cm3, moc: 110 KM, maksymalny moment obrotowy: 260 Nm, prędkość maksymalna: 182 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,9 s, średnie zużycie paliwa: 3,8 l/100 km
To niezwykle udane rozwinięcie poprzednika – Qashqai zyskał na urodzie, komforcie jazdy oraz wyposażeniu, został lepiej wykończony i otrzymał nowoczesne silniki. W gamie zabrakło jednak przedłużonej wersji +2, która pozwalała cieszyć się dwoma dodatkowymi fotelami, a po ich złożeniu – dużym bagażnikiem.
https://magazynauto.pl/testy/nowy-nissan-qashqai-dig-t-158-2wd-test,aid,1361Sama modernizacja jednostek napędowych nie okazała się wybitnie udaną operacją. Benzynowe silniki 1.2 DIG-T (115 KM) oraz 1.6 DIG-T (163 KM) słyną ze spalania znacznych ilości oleju. Problem udało się opanować w nowszym 1.3 DIG-T (140-160 KM), gdzie oleju potrafi... przybywać, co jest związane z rozcieńczaniem go przez paliwo. Wymiany co 10-15 tys. km, zwłaszcza w aucie użytkowanym na krótkich odcinkach w mieście, nie będą więc złym pomysłem.
Podobnie jak zakup diesla. Bazowy 1.5 dCi to już sprawdzona jednostka, która nie zapewnia wybitnych osiągów, ale pali mało, a do tego nie ma już problemów z panewkami czy układem zasilania. Kto szuka lepszej dynamiki, może zdecydować się na równolegle oferowany silnik 1.6 dCi (130 KM). Bez względu na wersję nie polecamy skrzyń CVT ani dwusprzęgłowych – podnoszą koszty utrzymania.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywany-nissan-qashqai-1-6-dci-4x4-2012-test-dlugodystansowy,aid,544Nissan X-Trail II (2007-2014)
- Ceny ofertowe: 21-40 tys. zł

Polecany silnik: 2.0 dCi
Silnik: diesel, pojemność: 1995 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,2 s, średnie zużycie paliwa: 6,4 l/100 km
Wizualne nawiązania do rasowych aut terenowych mogą się podobać. Nie są wyłącznie na pokaz. 210 mm prześwitu oraz niezły napęd z możliwością spięcia sprzęgła międzyosiowego pozwalają na zjechanie w lekki teren.
Polecamy X-Traila z udanym dieslem 2.0 dCi. Warto celować w egzemplarze z końca produkcji – powinny być mniej skorodowane. Silnik benzynowy 2.5, zwłaszcza w połączeniu ze skrzynią CVT, to ryzyko drogiej awarii czy problemów z późniejszą odsprzedażą. Mimo sporych rozmiarów X-Trail występował tylko w 5-osobowej wersji.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywany-nissan-x-trail-ii-t31-2-0-dci-2008-test-dlugodystansowy,aid,1009Subaru Forester III (2008-2013)
- Ceny ofertowe: 16-40 tys. zł

Polecany silnik: 2.0 X
Silnik: benzynowy, pojemność: 1994 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 196 Nm, prędkość maksymalna: 184 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,0 s, średnie zużycie paliwa: 8,6 l/100 km
Niepozorny z wyglądu Forester daje zaskakująco dużo przyjemności z prowadzenia choćby w bazowej wersji. Jest to zasługą stałego napędu na obie osie, komunikatywnego układu kierowniczego oraz precyzyjnej skrzyni biegów. Dobre adekwatności jezdne uzyskano mimo 215 mm prześwitu i niezbyt sztywnych nastaw zawieszenia. To zasługa silników w układzie bokser, które obniżają położenie środka ciężkości całego auta.
Dla większości nabywców w zupełności wystarczający będzie bazowy silnik 2.0 X. Wysokie spalanie oraz ewentualne wycieki oleju to jego główne wady. Znacznie więcej ma ich diesel 2.0 (147 KM) – skrajnym scenariuszem jest pęknięcie wału. Nie brakuje jednak osób zadowolonych z tej jednostki. Czy warto? Polecamy lekturę internetowego forum Subaru – w oparciu o dziesiątki wpisów każdy może samodzielnie wyrobić sobie zdanie. Poza tym ogólna trwałość mechaniczna Subaru stoi na wysokim poziomie, a do tego nie brakuje zamienników i używanych części.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-subaru-forester-i-fs-2-0-s-turbo-2000-test-dlugodystansowy,aid,1473Suzuki Grand Vitara II (2005-2014)
- Ceny ofertowe: 15-60 tys. zł

Polecany silnik: 2.4
Silnik: benzynowy, pojemność: 2393 cm3, moc: 169 KM, maksymalny moment obrotowy: 227 Nm, prędkość maksymalna: 185 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,7 s, średnie zużycie paliwa: 9,0 l/100 km
Masywna linia nadwozia czy akcesoryjna odsłona zespołu napędowego nie kłamią – Grand Vitara nadaje się do jazdy w terenie (a miłośnicy modelu znacząco zwiększają dzielność kolejnymi modyfikacjami). I do takich zastosowań polecamy ten samochód.
Kto planuje jazdę wyłącznie po utwardzonych drogach, powinien dwa razy się zastanowić, czy potrzebuje modelu ze wzdłużnym napędem i reduktorem, których obecność pod podłogą uniemożliwiła zaprojektowanie szczególnie przestronnego wnętrza.
Diesel 1.9 pochodzi od Renault – nie jest wybitny, ale nie okazał się też skrajnie awaryjny. Benzynowe silniki V6, czyli 2.7/3.2 (odpowiednio 184/232 KM), nie są wybitnie dynamiczne, ale palą sporo. Dobrą alternatywą dla silnika 2.0 jest jednostka 2.4.
Warto dodać, iż Grand Vitara była dwukrotnie modernizowana (2008, 2012). Występowała także w trzydrzwiowej wersji – równe cztery metry długości czynią z niej raczej auto w układzie 2+2 (bagażnik to skromne 137 l). W tej odmianie dostępny był też bazowy silnik 1.6 (106 KM).
Toyota RAV4 III (2006-2013)
- Ceny ofertowe: 21-53 tys. zł

Polecany silnik: 2.0 Valvematic
Silnik: benzynowy, pojemność: 1987 cm3, moc: 158 KM, maksymalny moment obrotowy: 198 Nm, prędkość maksymalna: 185 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie paliwa: 7,4 l/100 km
Auto powstało w czasie, gdy Toyota szukała pomysłu na dalszy rozwój RAV4. Zrezygnowano z permanentnego napędu na obie osie z centralnym dyferencjałem na rzecz tyłu dołączanego w razie potrzeby przez sprzęgło wielopłytkowe.
Dostępne były samochody z kołem zapasowym na klapie oraz bez niego – wyposażone jednak w specjalne wkładki do opon (system BSR), które pozwalały na jazdę bez powietrza. Aby spełnić oczekiwania klientów z Ameryki, oferowano tam – oficjalnie niedostępne w Europie – wydłużone wersje, także z silnikami 3.5 V6.
Polecamy RAV4 po modernizacji (na zdjęciu) z benzynowym silnikiem. Diesle miewają problemy z blokiem. Ich naprawa nie jest już opłacalna, a zła renoma obniża wartość pojazdu.
https://magazynauto.pl/uzywane/najgorsze-uzywane-auta-z-japonii-te-modele-nie-zapewniaja-bezproblemowej-eksploatacji,aid,2996Inne modele warte uwagi
Infiniti FX II/QX70 (2008-2017)
- Ceny ofertowe: 40-115 tys. zł

SUV o niepowtarzalnym wyglądzie jest produktem należącej do Nissana marki premium. Nie powinny więc dziwić wysoka jakość wykonania, bogate wyposażenie czy paleta mocnych silników z 5.0 V8 na szczycie (390/420 KM). Dostępne były też benzynowe jednostki V6 – 3.5 (280 KM) oraz 3.7 (320 KM), a także dzielony z Renault diesel 3.0 V6 (238 KM).
Polecamy auta z europejskiej sieci dystrybucji. Sprowadzone z Ameryki z reguły są po przejściach (import takich jest najbardziej opłacalny).
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-infiniti-niszowe-ale-warte-uwagi-11-modeli-dane-techniczne-zalety-wady-usterki,aid,2672Lexus NX I (2014-2021)
- Ceny ofertowe: 71-170 tys. zł

Szlachetnie urodzony krewny Toyoty RAV4 IV. Auta dzielą płytę podłogową, oszczędny i trwały napęd hybrydowy. Są do tego praktycznie identyczne w kwestii rozmiarów nadwozia, przestronności wnętrza czy pojemności bagażnika.
Lexus jest lepiej wykończony, występował w bardziej atrakcyjnych wersjach (np. F-Sport, na fot.), a do tego był oferowany z benzynowym silnikiem 2.0 turbo (200t, od 2017 r. 300t). Używane auta z polskich salonów, zwłaszcza hybrydy, mocno trzymają cenę i są poszukiwane.
https://magazynauto.pl/testy/lexus-nx-350h-e-four-test,aid,2201Mazda CX-7 (2006-2012)
- Ceny ofertowe: 13-36 tys. zł

SUV ze sportowym zacięciem zadebiutował z 260-konnym benzynowym silnikiem 2.3 MZR DISI Turbo, co zawężało grono klientów. Jesienią 2009 r. gamę uzupełnił diesel 2.2 MZR-CD (także dostępny wyłącznie z manualną skrzynią). 173 KM i 400 Nm sprawiają, iż i w tym przypadku na brak dynamiki narzekać nie sposób. Obie jednostki napędowe to potencjalnie największy punkt zapalny używanych egzemplarzy. W USA dostępny był wolnossący silnik 2.5 MZR (161 KM).
Mitsubishi Outlander II (2006-12)
- Ceny ofertowe: 16-41 tys. zł

Kto szuka siedmioosobowego SUV-a, może być zadowolony z Outlandera. Trzeba jednak dobrze dobrać wersję silnikową – polecamy najprostszą możliwą konfigurację, czyli benzynowe 2.0 z napędem na przód i ręczną skrzynią. Diesle 2.0 to zawodne konstrukcje koncernu VAG. Z kolei japońskie 2.2 są trudne w serwisowaniu. Dwusprzęgowe i bezstopniowe skrzynie w przypadku awarii uderzą po kieszeni.
Auto doczekało się bliźniaczych modeli – są to Citroen C-Crosser oraz Peugeot 4007. Konieczna jest kontrola pod kątem korozji.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-mitsubishi-legendarna-japonska-niezawodnosc-i-duzy-wybor-modeli,aid,2024Nissan Qashqai I (2006-2013)
- Ceny ofertowe: 10-45 tys. zł

Przebój, który wyciągnął Nissana z problemów finansowych, traci dawny blask. Wszystko przez coraz gorszy stan używanych egzemplarzy oraz postępujące problemy z korozją. Najlepszym wyborem będą auta po modernizacji z 2010 r., która poza zmianami detali nadwozia przyniosła też lepsze wykończenie wnętrza. Świetnym źródłem mocy jest 150-konny diesel 2.0 dCi. Kto nie oczekuje wysokiej dynamiki i nie planuje wyposażania auta w instalację LPG, będzie też zadowolony z bazowego 1.6 (114/117 KM).
Nissan X-Trail III (2014-2022)
- Ceny ofertowe: 40-107 tys. zł

W tej generacji X-Trail zatracił indywidualny charakter – wygląda jak powiększony Qashqai II. Po stronie plusów można wpisać zwiększony komfort jazdy i poprawione wykończenie wnętrza. Pojawiła się opcja w postaci trzeciego rzędu siedzeń. Skargi kierowców najczęściej dotyczą działania elektrycznych i elektronicznych elementów wyposażenia. Optymalną jednostką napędową pozostał diesel 2.0 dCi (177 KM, niestety oferowany tylko w latach 2016-2018). Dość dobre opinie zbiera też 1.6 dCi (130 KM).
https://magazynauto.pl/wiadomosci/nowy-nissan-x-trail-11-najwazniejszych-cech,aid,2423Subaru Forester IV (2012-2019)
- Ceny ofertowe: 30-120 tys. zł

Forester rósł z generacji na generację – czwarta jest o 16 cm dłuższa i o 8,5 cm wyższa od pierwszej, co wraz z wydłużonym o 11,5 cm rozstawem osi istotnie powiększyło przestrzeń w kabinie. Model nie zatracił jednak sportowego ducha marki. Flagowa wersja 2.0XT rozwija 240 KM i 350 Nm, co pozwala przyspieszać do 100 km/h w 7,5 sekundy. I to mimo standardowego montowania w tej odmianie bezstopniowej skrzyni. Sama przekładnia CVT należy do najlepszych konstrukcji tego typu na rynku – jest trwała i nie ma tendencji do utrzymywania niepotrzebnie wysokich obrotów.
Nie brakuje zadbanych i regularnie serwisowanych Foresterów z prywatnych rąk. Najniższe ceny ofertowe z reguły mają diesle 2.0D (147 KM). Jednak ich ewentualna odsprzedaż może być trudna.
https://magazynauto.pl/testy/nowe-subaru-forester-2-0i-l-e-boxer-platinum-test-dane-techniczne-silnik-osiagi-spalanie-bagaznik-cena,aid,4935Toyota RAV4 IV (2013-2018)
- Ceny ofertowe: 40-115 tys. zł

W tej generacji RAV4 znacznie urosło – stało się produktem globalnym, który w identycznej wersji nadwoziowej był oferowany na całym świecie. Pomysł wypalił, a samochód z przestronnym wnętrzem oraz pojemnym bagażnikiem sprzedawał się doskonale. Szkoda tylko, iż oszczędną i najbardziej dynamiczną w całej gamie hybrydę (z napędem na przód lub obie osie) wprowadzono dopiero w 2016 r., co ogranicza podaż używanych egzemplarzy i sprzyja śrubowaniu ich cen. Relatywnie tanio można kupić diesle.
Kto boi się silników 2.0/2.2 Toyoty (znacznie poprawionych względem najstarszych, problematycznych odmian), może wybrać 143-konnego diesla 2.0 od BMW (z rodziny N47, a więc z niezbyt trwałym łańcuchem rozrządu).