Nowe, niemieckie SUV-y rozbiły bank. choćby tania Dacia Duster nie ustawia takiej kolejki pod salonami

1 dzień temu

SUV-y są najpopularniejszym rodzajem nadwozia w Europie. Tendencja przybiera na sile, a w pierwszym półroczu hitami są zwłaszcza niemieckie crossovery. Dwa modele Volkswagena znalazły się bowiem przed popularną, budżetową opcją, czyli Dacią Duster.

Według analityków JATO Dynamics, w pierwszym półroczu aż 56 proc. nowych samochodów w Europie to były SUV-y. Przybyło ich zatem prawie 4 mln (3 810 553 szt.), co oznacza wzrost o 6,7 proc. względem pierwszych 6 miesięcy 2024 r. Podkreślmy, iż badanym obszarem Europy było 25 głównych rynków UE (w tym Polska) oraz Wielka Brytania, Norwegia i Szwajcaria.

Volkswagen T-Roc. // fot. materiały prasowe

Jak już wspominaliśmy, żaden SUV nie znalazł się na podium rankingu modelowego pierwszego półrocza. Jednak na kolejnych pozycjach jest ich cała masa. W okresie od stycznia do czerwca 2025 r. tylko jeden SUV przekroczył próg 100 tys. rejestracji.

Niemieckie SUV-y dyktują tempo

Bestsellerem okazał się Volkswagen T-Roc, który uzyskał 106 118 rejestracji. To o 5 proc. mniej niż rok temu o tej porze. Zdecydowana większość egzemplarzy (85 proc.) miała silnik benzynowy. Natomiast wersje z silnikami Diesla miały udział 15-procentowy.

Volkswagen Tiguan. // fot. materiały prasowe

Sensacją jest numer dwa na liście, czyli kolejny niemiecki SUV, Volkswagen Tiguan. 97 508 rejestracji oznacza wzrost o 28 proc. Co ciekawe, ten samochód sprzedawał się porównywalnie w każdym wariancie napędowym. Benzyna/miękka hybryda miały 33 proc. udziału, a diesel i hybryda plug-in po 32 proc.

Dacia Duster. // fot. materiały prasowe

Dacia Duster daje się wyprzedzić, ale i sama wyprzedza

Warto przypomnieć, iż ceny Tiguana zaczynają się od 155 590 zł, a mimo to pokonał Dacię Duster kosztującą około 2 razy mniej. Choć budżetowy SUV rumuńskiej marki zyskał 9 proc. to 97 188 rejestracji okazało się niewystarczające na Tiguana. Duster najczęściej był kupowany w wersji benzynowej/mild hybrid (36 proc.), czyli częściej niż najtańsza opcja z LPG (34 proc.). Zamówienia na pełną hybrydę miały 30 proc. udziału.

Peugeot 2008. // fot. materiały prasowe

Dacii Duster udało się za to wyprzedzić Peugeota 2008. Najpopularniejszy SUV koncernu Stellantis 89 proc. z 96 378 kupionych aut był dostarczony z napędem benzynowy/mild hybrid. W pełni elektryczny wariant miał 11 proc. udziału. B-SUV francuskiej marki poprawił się rok do roku o 3 proc., ale tym razem to Duster widzi go w lusterku. Czołową piątkę crossoverów uzupełnia po 6 miesiącach Toyota Yaris Cross. W tym przypadku wszystkie z 95 513 egzemplarzy były w pełnej hybrydzie. Najczęściej wybierana Toyota w pierwszym półroczu zanotowała mimo wszystko 5-procentowy spadek rejestracji.

Toyota Yaris Cross. // fot. materiały prasowe
Idź do oryginalnego materiału