Używane BMW serii 2 Active i Gran Tourer (F45 i F46): poradnik kupującego

3 godzin temu

W chwili debiutu BMW serii 2 Active Tourer – przednionapędowy minivan z 3-cylindrowymi silnikami – oburzyło niejednego fana BMW. Emocje zdążyły już jednak opaść, a my sprawdzamy, czy ten model stanowi wartą uwagi propozycję na rynku wtórnym.

BMW serii 2 Active Tourer/Gran Tourer (F45/F46)

  • lata produkcji: 2014-2021
  • ceny: od 30 000 zł

Koncepcja jednobryłowych samochodów przewijała się w prototypach BMW przez lata. Można wymienić m.in. elektryczne E1 i E2, których geny widać było w i3, czy potężne Z22. Warto też pamiętać, iż bawarska marka ma swoim portofolio licencyjną Isettę. Szukanie nowych nisz też leży w jej genach, podobnie jak u konkurenta ze Stuttgartu.

Z tej perspektywy ciężko się dziwić, iż koncern BMW postanowił w 2014 roku odpowiedzieć w końcu na Mercedesa klasy B, którego produkowano już wówczas drugą generację.

Seria 2 Active Tourer i zaprezentowany rok później dłuższy siedmioosobowy Gran Tourer są kontrowersyjne dla fanów BMW z jeszcze jednego powodu. Nazwy serii 2 użyto już dla określania bazujących na serii 1 coupe i kabrioletów. Modeli stworzonych na tylnonapędowej platformie według najlepszej receptury z Monachium.

Gran Tourer przekonuje przede wszystkim wielkim bagażnikiem (645-1905 l), bo miejsca w trzecim rzędzie są użyteczne raczej jedynie dla dzieci. fot. archiwum/Motor
Na wsiadanie do tyłu w Gran Tourerze nie będą narzekały tylko niewysokie osoby. fot. archiwum/Motor

Ale BMW miało swoją wizję i mimo iż seria 2 Active Tourer wielkim sukcesem rynkowym się nie okazała, to przyciągnęła zupełnie nowych klientów. I okazała się do tego stopnia ważna, iż powstała jej druga generacja.

https://magazynauto.pl/testy/bmw-223i-active-tourer-test,aid,2117

Aktywnie, ale nie sportowo

BMW obiecywało, iż ich minivan też będzie dawał euforia z jazdy. Auto choćby w wersji Gran jest stabilne jak na kompaktowego minivana, ale nie udała się ta sztuka co Fordowi w modelu S-Max. Active Tourer nie daje frajdy na krętych drogach.

Zachowanie na zakrętach jest pewne, ale Active Tourer nie angażuje kierowcy. fot. archiwum/Motor

Komfort jazdy w znacznym stopniu zależy od średnicy zastosowanych felg, na większych jest wyraźnie ograniczony. Sytuację w takich egzemplarzach istotnie ratuje opcjonalne aktywne zawieszenie. Tyle iż takie amortyzatory są dużo droższe niż klasyczne. Na sam układ jezdny narzekań nie słychać, choćby po dużych przebiegach.

Za to nie wszyscy są zachwyceni przestronością. Wyżsi kierowcy narzekają na fotele, a siedzący za nimi mogą cierpieć z powodu trochę zbyt małej ilości miejsca na nogi. Niestety tylko w Gran Tourerze kanapa się przesuwa i można regulować kąt jej oparcia.

1975

Silniki: od trzech do czterech cylindrów

W gamie silników każdy znajdzie coś dla siebie. Jednak podstawowe jednostki mają trzy cylindry. Benzynowa miała fabryczną wadę, ale dotyczy to jedynie samego początku produkcji. choćby zadowoleni z trwałości użytkownicy narzekają jednak na spalanie, wcale nie niższe niż w odmianie 2.0. Trzycylindrowy diesel nie grzeszy kulturą pracy.

Dominujący na rynku silnik B47 (diesel 2.0 o mocy od 150 do 190 KM) jest pod tym względem bez zarzutu. Też potrafi być oszczędny, jest dynamiczny. Ale najpierw trapiły go słynne problemy z chłodniczkami układu EGR, a później tak jak w innych modelach z tym silnikiem było słychać o rozciągającym się i hałasującym łańcuchu rozrządu. Zdarzają się też problemy z turbosprężarkami i kolektorami.

BMW serii 2 Active Tourer: silniki, osiągi, spalanie Dane techniczne 218i 220i 225xe 216d 218d Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Osiągi Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa
benzynowy, turbo benzynowy, turbo benz., turbo + elektr. turbodiesel turbodiesel
1499 cm3 1999 cm3 1499 cm3 1496 cm3 1995 cm3
R3/12 R4/16 R3/12 R3/12 R4/16
136 KM/4400 192 KM/4700 224 KM/4400 116 KM/4000 150 KM/4000
220 Nm/1250 280 Nm/1250 385 Nm/1250 270 Nm/1750 330 Nm/1750
200 km/h 230 km/h 202 km/h 195 km/h 208 km/h
9,2 s 7,5 s 6,7 s 10,6 s 8,9 s
5,1 l/100 km 5,9 l/100 km 2,1 l/100 km 3,8 l/100 km 4,1 l/100 km

Użytkownicy modelu narzekają również na koszty obsługi i części w ASO. choćby wymiany klocków hamulcowych kosztują słono. Na szczęście nie brakuje niezależnych specjalistów od BMW. W takich warsztatach np. napęd rozrządu można wymienić trzy razy taniej.

Odmiana 225xe na samym prądzie przejedzie realnie do 30 km. Ładowanie baterii z domowego gniazdka zajmuje ponad 3 godziny. fot. archiwum/Motor

BMW serii 2 Active i Gran Tourer (F45/F46): historia modelu

  • 2013: pojawia się seria 2, ale jedynie jako coupe i kabriolet, na tylnonapędowej platformie i m.in. z silnikami R6
  • 2014: debiut minivana serii 2 Active Tourer, na przednionapędowej platformie
  • 2015: 7-osobowy Gran Tourer, z dłuższym o 11 cm rozstawem osi
  • 2016: debiut hybrydy plug-in 225xe
  • 2018: lifting modelu, odświeżone silniki, pojawia się wersja 225i (231 KM)
  • 2021: pojawia się nowy Active Tourer (U06)
  • 2022: koniec produkcji Gran Tourera (F46)
Równolegle z minivanem w ramach serii 2 na rynku były obecne coupe i cabriolet (F22/F23). fot. archiwum/Motor
Przy okazji liftingu w 2018 r. wszystkie diesle otrzymały układ SCR (wymagają dotrysku AdBlue). fot. archiwum/Motor
Następca – jedynie w odmianie 5-osobowej, wciąż są mocne wersje. fot. archiwum/Motor

Używane BMW serii 2 Active i Gran Tourer (F45/F46): typowe usterki

  • Głośny problem z chłodniczką układu EGR w dieslach, mógł prowadzić do pożaru
  • Pękają przewody chłodnicze w benzynowych 2.0 (naprawa nie jest kosztowna)
  • Zużycie napędu rozrządu w dieslach B47, awarie przepływomierzy, turbin
  • We wczesnych benzynowych R3 mogło dojść do zatarcia wału korbowego (łożysko)
Diesle B47 trapią usterki, ale potrafią osiągać duże przebiegi. fot. archiwum/Motor

Używane BMW serii 2 Active i Gran Tourer (F45/F46): sytuacja rynkowa

BMW serii 2 Active Tourer/Gran Tourer (F45/F46): orientacyjne ceny rynkowe w zł Zakres cen Na co można liczyć 35 000-45 000 55 000-60 000 70 000-75 000
Głównie diesle, sporo R3, oraz trzycylindrowe „benzyny”. Część tych aut była taksówkami.
Łatwiej o Gran Tourera, może mieć bogate wyposażenie. Będzie z 2015 roku, z dieslem 2.0.
Krajowe 218d z lat 2019-2020 roku, ale słabo wyposażone. Czasami też 216i (benzyna R3).

Niestety zdecydowana większość aut na rynku to diesle, raczej 2.0, ale nie brak też 1.5. Sporo minivanów BMW ma skrzynie automatyczne. Ale trudno o najmocniejsze odmiany benzynowe czy egzemplarze z bardzo bogatym wyposażeniem lub napędem 4x4. Podobnie jest w kwestii faktur VAT.

Używane BMW serii 2 Active i Gran Tourer (F45/F46): podsumowanie

Kompaktowy minivan, ale zdecydowanie premium. Choć w niektórych kwestiach seria 2 Active Tourer ustępuję innym BMW. Niestety nie jest też autem tanim w utrzymaniu, a najpopularniejszy diesel 2.0 miewa problemy.

Ocena: 3/5

Idź do oryginalnego materiału