Tym modelem BMW z powodzeniem weszło w świat aut kompaktowych. Z jakim silnikiem warto kupić używane BMW serii 1 pierwszej generacji (E87)?
W 2004 roku BMW postanowiło spróbować swoich sił w segmencie kompaktów. Na dobrą sprawę miało tylko jednego konkurenta – Audi A3 8P, ale na jego tle wyróżniało się obecnością tylnego napędu. Samochód zasłynął z doskonałego wyważenia i wynikających z tego świetnych adekwatności jezdnych, a także z ponadprzeciętnej w klasie jakości wykonania wnętrza oraz zabezpieczenia antykorozyjnego. Producent pokusił się choćby o kilka wersji nadwoziowych. Oprócz 5-drzwiowego hatchbacka (E87) w ofercie była odmiana 3d (E81) oraz 2-drzwiowe coupe (E82) i kabriolet (E88). Z dzisiejszej perspektywy aż trudno uwierzyć, iż pod maską tego niewielkiego kompakta montowano głównie silniki 2-litrowe, a choćby kilka wariantów 6-cylindrowych. Z jaką jednostką napędową warto rozważyć używane BMW serii 1 E87? Opisujemy wszystkie silniki tego modelu.
Używane BMW serii 1 E87 – silniki benzynowe
- 1.6 R4: 116 KM (116i), 122 KM (116i)
- 2.0 R4: 122 KM (116i), 129 KM (118i), 143 KM (118i), 150 KM (120i), 170 KM (120i)
- 3.0 R6: 218 KM (125i), 258 KM (130i), 265 KM (130i), 306 KM (135i), 340 KM (M Coupe)
Gama silnikowa pierwszego wcielenia BMW serii 1 stanowi zupełnie przeciwieństwo modnego dziś downsizingu. Najmniejszy silnik to 1.6, pośrodku montowano odmiany 2-litrowe, a na szczycie palety – 3-litrowe R6. Jest to jeszcze model BMW, w którym oznaczenia wersji mniej więcej pokrywają się pojemnością skokową. Bazowe warianty 116i napędzane są właśnie silnikami 1.6 (poza „2-litrówką” 122 KM z końca produkcji), 118i oraz 120i to 4-cylindrowe 2.0, a 125i/130i/135i – 3.0 R6. Na przestrzeni lat BMW montowało jednostki napędowe z kilku serii. 4-cylindrowe dzielą się na N45 (1.6 do 2007 r.), N46 (2.0 do 2007 r.), N43 (1.6 i 2.0 po 2007 r.), a 6-cylindrowe na N52 (2996 cmł; 218-265 KM) i N54/N55 (2979 cmł; 306/340 KM), które montowano przez cały okres produkcji auta.
Niestety, wszystkie silniki z BMW E87 zmagają się z awariami, tyle iż niektóre odmiany w mniejszym lub większym stopniu. Najgorszymi opiniami „cieszą się” poliftowe wersje N43 (1.6/2.0), w których rozciągają się łańcuchy rozrządu, szwankują cewki zapłonowe i niedomaga układ wtryskowy (pompy wysokiego ciśnienia i same wtryskiwacze). Rozrządowe problemy trapią też starsze 1.6 (N45), ale w mniejszym stopniu. W nich oraz 2.0 (N46) warto zwracać uwagę na wycieki oleju. Odmiany 3-litrowe też mają swoje przypadłości, jak awarie elektrycznej pompy cieczy i hydraulicznych popychaczy (N52), nagar w głowicy oraz awarie układu biturbo (N54) czy pompa vacum w N55. Teoretyczne jednostki z wtryskiem wielopunktowym powinny dobrze znosić zasilanie LPG, ale w BMW serii 1 E87 nie ma za bardzo gdzie schować butli z gazem (pod podłogą bagażnika jest akumulator).
Używane BMW serii 1 E87 – silniki Diesla
- 2.0 R4: 116 KM (116d), 122 KM (118d), 143 KM (118d), 163 KM (120d), 177 KM (120d), 204 KM (123d)
Turbodiesle w BMW E87 to wyłącznie 4-cylindrowe 2.0, ale z dwóch rodzin silnikowych – M47 (do 2007 r.; 122/163 KM) i N47 (od 2007 r; 116/143/177/204 KM). Starsze M47 pamiętają jeszcze czasy popularnego BMW serii 3 E46. Wyróżnia je trwały, łańcuchowy rozrząd i elektromagnetyczne wtryskiwacze, które można zregenerować (to ważne, bo one z kolei mają ograniczoną żywotność). Poza awariami turbo i „dwumasy” trudno cokolwiek im zarzucić – może poza sporym, jak na diesla, zapotrzebowaniem na paliwo (ok. 6,5-7 l/100 km). Wprowadzone po modernizacji diesle N47 nie mogą się pochwalić taką niezawodnością. Przede wszystkim gwałtownie rozciągają się w nich łańcuchy rozrządu (wadliwy napinacz), a utrudniony dostęp winduje koszty wymiany do kilku tysięcy złotych. Zdarzają się też awarie klap wirowych kolektorach dolotowych (urywają się i wpadają do cylindrów), turbosprężarki (lub układu biturbo w wersji 204-konnej) oraz piezoelektrycznych wtrysków, które nie podlegają regeneracji.
Pojemność | 1995 cmł | 1995 cmł | 1995 cmł | 1995 cmł | 1995 cmł | 1995 cmł |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo |
Maks. moc | 116 KM | 122 KM | 143 KM | 163 KM | 177 KM | 204 KM |
Maks. moment | 260 Nm | 280 Nm | 300 Nm | 340 Nm | 350 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s | 10,0 s | 8,9 s | 7,9 s | 7,5 s | 6,9 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 201 km/h | 210 km/h | 220 km/h | 228 km/h | 238 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,4 l/100 km | 5,6 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,1 l/100 km |
Używane BMW serii 1 E87 – który silnik wybrać?
Z opinii użytkowników wynika, iż mniej krwi napsuły starsze silniki z pierwszej serii 1, czyli benzynowe N45 i N46 (1.6 i 2.0) oraz diesle 2.0 M47. Nie musimy jednak odrzucać nowszych odmian wysokoprężnych N47 pod warunkiem udokumentowania wymiany rozrządu. Warto zainteresować się wersjami 6-cylindrowymi: takich aut z pewnością już nie przybędzie, a ich wartość będzie rosła.
Przeczytaj więcej na temat używanego BMW serii 1 E87:
Używane BMW serii 1 E87 i BMW serii 1 F20 – którego wybrać?