Używane BMW serii 1 E87 (2004-2011) – który silnik wybrać?

1 rok temu

Tym modelem BMW z powodzeniem weszło w świat aut kompaktowych. Z jakim silnikiem warto kupić używane BMW serii 1 pierwszej generacji (E87)?

W 2004 roku BMW postanowiło spróbować swoich sił w segmencie kompaktów. Na dobrą sprawę miało tylko jednego konkurenta – Audi A3 8P, ale na jego tle wyróżniało się obecnością tylnego napędu. Samochód zasłynął z doskonałego wyważenia i wynikających z tego świetnych adekwatności jezdnych, a także z ponadprzeciętnej w klasie jakości wykonania wnętrza oraz zabezpieczenia antykorozyjnego. Producent pokusił się choćby o kilka wersji nadwoziowych. Oprócz 5-drzwiowego hatchbacka (E87) w ofercie była odmiana 3d (E81) oraz 2-drzwiowe coupe (E82) i kabriolet (E88). Z dzisiejszej perspektywy aż trudno uwierzyć, iż pod maską tego niewielkiego kompakta montowano głównie silniki 2-litrowe, a choćby kilka wariantów 6-cylindrowych. Z jaką jednostką napędową warto rozważyć używane BMW serii 1 E87? Opisujemy wszystkie silniki tego modelu.

Używane BMW serii 1 E87 – silniki benzynowe

  • 1.6 R4: 116 KM (116i), 122 KM (116i)
  • 2.0 R4: 122 KM (116i), 129 KM (118i), 143 KM (118i), 150 KM (120i), 170 KM (120i)
  • 3.0 R6: 218 KM (125i), 258 KM (130i), 265 KM (130i), 306 KM (135i), 340 KM (M Coupe)

Gama silnikowa pierwszego wcielenia BMW serii 1 stanowi zupełnie przeciwieństwo modnego dziś downsizingu. Najmniejszy silnik to 1.6, pośrodku montowano odmiany 2-litrowe, a na szczycie palety – 3-litrowe R6. Jest to jeszcze model BMW, w którym oznaczenia wersji mniej więcej pokrywają się pojemnością skokową. Bazowe warianty 116i napędzane są właśnie silnikami 1.6 (poza „2-litrówką” 122 KM z końca produkcji), 118i oraz 120i to 4-cylindrowe 2.0, a 125i/130i/135i – 3.0 R6. Na przestrzeni lat BMW montowało jednostki napędowe z kilku serii. 4-cylindrowe dzielą się na N45 (1.6 do 2007 r.), N46 (2.0 do 2007 r.), N43 (1.6 i 2.0 po 2007 r.), a 6-cylindrowe na N52 (2996 cmł; 218-265 KM) i N54/N55 (2979 cmł; 306/340 KM), które montowano przez cały okres produkcji auta.

Niestety, wszystkie silniki z BMW E87 zmagają się z awariami, tyle iż niektóre odmiany w mniejszym lub większym stopniu. Najgorszymi opiniami „cieszą się” poliftowe wersje N43 (1.6/2.0), w których rozciągają się łańcuchy rozrządu, szwankują cewki zapłonowe i niedomaga układ wtryskowy (pompy wysokiego ciśnienia i same wtryskiwacze). Rozrządowe problemy trapią też starsze 1.6 (N45), ale w mniejszym stopniu. W nich oraz 2.0 (N46) warto zwracać uwagę na wycieki oleju. Odmiany 3-litrowe też mają swoje przypadłości, jak awarie elektrycznej pompy cieczy i hydraulicznych popychaczy (N52), nagar w głowicy oraz awarie układu biturbo (N54) czy pompa vacum w N55. Teoretyczne jednostki z wtryskiem wielopunktowym powinny dobrze znosić zasilanie LPG, ale w BMW serii 1 E87 nie ma za bardzo gdzie schować butli z gazem (pod podłogą bagażnika jest akumulator).

Benzynowe BMW E87 nie grzeszą trwałością. Najbezpieczniejszym wyborem będą przedliftowe „2-litrówki” (N46).
6-cylindrowe silniki na ogół wymagają interwencji mechanika w wyniku zużycia eksploatacyjnego.

Używane BMW serii 1 E87 – silniki Diesla

  • 2.0 R4: 116 KM (116d), 122 KM (118d), 143 KM (118d), 163 KM (120d), 177 KM (120d), 204 KM (123d)

Turbodiesle w BMW E87 to wyłącznie 4-cylindrowe 2.0, ale z dwóch rodzin silnikowych – M47 (do 2007 r.; 122/163 KM) i N47 (od 2007 r; 116/143/177/204 KM). Starsze M47 pamiętają jeszcze czasy popularnego BMW serii 3 E46. Wyróżnia je trwały, łańcuchowy rozrząd i elektromagnetyczne wtryskiwacze, które można zregenerować (to ważne, bo one z kolei mają ograniczoną żywotność). Poza awariami turbo i „dwumasy” trudno cokolwiek im zarzucić – może poza sporym, jak na diesla, zapotrzebowaniem na paliwo (ok. 6,5-7 l/100 km). Wprowadzone po modernizacji diesle N47 nie mogą się pochwalić taką niezawodnością. Przede wszystkim gwałtownie rozciągają się w nich łańcuchy rozrządu (wadliwy napinacz), a utrudniony dostęp winduje koszty wymiany do kilku tysięcy złotych. Zdarzają się też awarie klap wirowych kolektorach dolotowych (urywają się i wpadają do cylindrów), turbosprężarki (lub układu biturbo w wersji 204-konnej) oraz piezoelektrycznych wtrysków, które nie podlegają regeneracji.

BMW serii 1 E87 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla) Silnik 2.0 (116d) 2.0 (118d) 2.0 (118d) 2.0 (120d) 2.0 (120d) 2.0 (123d)
Pojemność 1995 cmł 1995 cmł 1995 cmł 1995 cmł 1995 cmł 1995 cmł
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo
Maks. moc 116 KM 122 KM 143 KM 163 KM 177 KM 204 KM
Maks. moment 260 Nm 280 Nm 300 Nm 340 Nm 350 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 s 10,0 s 8,9 s 7,9 s 7,5 s 6,9 s
Prędkość maks. 200 km/h 201 km/h 210 km/h 220 km/h 228 km/h 238 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,4 l/100 km 5,6 l/100 km 4,5 l/100 km 5,7 l/100 km 5,5 l/100 km 5,1 l/100 km
Nowsze diesle N47 punktują niższym zużyciem paliwa (ok. 5,5-6,5 l/100 km, w zależności od wersji mocy), ale awaryjnością prześcigają starsze jednostki M47.

Używane BMW serii 1 E87 – który silnik wybrać?

Z opinii użytkowników wynika, iż mniej krwi napsuły starsze silniki z pierwszej serii 1, czyli benzynowe N45 i N46 (1.6 i 2.0) oraz diesle 2.0 M47. Nie musimy jednak odrzucać nowszych odmian wysokoprężnych N47 pod warunkiem udokumentowania wymiany rozrządu. Warto zainteresować się wersjami 6-cylindrowymi: takich aut z pewnością już nie przybędzie, a ich wartość będzie rosła.

Przeczytaj więcej na temat używanego BMW serii 1 E87:

Używane BMW serii 1 E87 i BMW serii 1 F20 – którego wybrać?

Idź do oryginalnego materiału