Ostatni kompaktowy minivan Toyoty imponuje niezawodnością, ale nie wszystkich wersji silnikowych. Jaką jednostkę napędową rozważyć w używanej Toyocie Verso?
Określenie „Verso” od razu kojarzy się z rodzinnymi modelami Toyoty. Tak nazywały się m.in. kombivany (ProAce City Verso), mikrovany (Yaris Verso, Verso-S), duże vany (Avensis Verso, ProAce Verso) czy kompaktowe minivany (Corolla Verso). Tylko jedna Toyota nazywała się po prostu Verso – był to samochód z lat 2009-2018, który jednocześnie zastąpił Yarisa Verso, Corollę Verso i Avensisa Verso. To tak naprawdę kompaktowy minivan (4,44 m długości) z budzącym uznanie rozstawem osi (2,78 m), który pozwolił „wyczarować” projektantom obszerny przedział pasażerski z płaską podłogą z tyłu, pięcioma osobno regulowanymi fotelami i opcjonalnym 3. rzędem siedzeń. Drobne zastrzeżenia można mieć do przeciętnego bagażnika (440 l lub 485 l w odmianie 5-miejscowej; maksymalnie 1740 l) i tanich materiałów wykończeniowych.
Verso dało się poznać jako solidne auto, w którym usterki występują sporadycznie. W gamie silnikowej trafiły się jednak „czarne owce” psujące renomę tego modelu. Jaki silnik warto wybrać w używanej Toyocie Verso?
Używana Toyota Verso – silniki benzynowe
- 1.6 Valvematic (132 KM)
- 1.8 Valvematic (147 KM)
Toyota przewidziała dwie jednostki benzynowe Valvematic, czyli wyposażonych w system zmiennych wzniosów zaworów, ustawianych w zależności od warunków pracy. 1.6 Valvematic generuje 132 KM, 1.8 Valvematic – 147 KM. Obydwa nie mają turbodoładowania, przez co wymagają wkręcania na obroty celem uzyskania przyzwoitych osiągów. Użytkownicy na ogół chwalą ich spalanie, wynoszące ok. 7,5-8 l/100 km w cyklu mieszanym. W razie potrzeby silniki akceptują LPG (montażowi instalacji gazowej sprzyja wielopunktowy wtrysk paliwa i hydrauliczna kompensacja luzu zaworowego). Obydwa zmagają się raczej ze sporadycznymi awariami pompy cieczy, z której sączy się płyn chłodniczy. Radzimy kontrolować poziom chłodziwa, gdyż ubytki prowadzą do przegrzewania się silnika. Wysoko należy z kolei ocenić trwałość układu łańcuchowego rozrządu. Benzynowe Verso zestawiano z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi, natomiast do 1.8 Valvematic opcjonalnie trafiała przekładnia bezstopniowa Multidrive S.
Pojemność | 1598 cmł | 1798 cmł |
Paliwo | benz. | benz. |
Maks. moc | 132 KM | 147 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 180 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s | 10,4 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,8 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Używana Toyota Verso – silniki Diesla
- 1.6 D-4D (112 KM)
- 2.0 D-4D (124 KM, 126 KM)
- 2.2 D-4D (150 KM, 177 KM)
Jak na Toyotę, w Verso oferowano całkiem szeroki wachlarz turbodiesli. Początkowo montowano jednostki 2.0 D-4D (126 KM) i 2.2 D-4D (150 KM) wraz ze wzmocnioną do 177 KM odmianą D-CAT. To określenie oznacza nowoczesną wówczas technologię oczyszczania spalin (obejmującą m.in. rozbudowany katalizator i piąty wtryskiwacz wspomagający wypalanie sadzy w DPF-ie). W niektórych autach ten układ bywa awaryjny, w innych sprawuje się jednak bez zarzutu. Zarówno w 126-konnych 2.0 D-4D, jak i wszystkich 2.2 D-4D/D-CAT istnieje ryzyko wystąpienia erozji bloku silnika, która objawia się ubywaniem płynu chłodniczego i, w konsekwencji, wypaleniem uszczelki pod głowicą. Niewykluczone są również problemy z układem EGR i zaawansowanym osprzętem, w tym z piezoelektrycznymi, nieregenerowalnymi wtryskiwaczami. Pewna poprawa nastąpiła dopiero w zmodernizowanym, 124-konnym 2.0 D-4D, który pojawił się po liftingu auta (w 2013 r.). W Verso 2.0 D-4D z roczników 2009 można jednak liczyć na brak filtra cząstek stałych. 2-litrową jednostkę w 2014 r. zastąpił słabszy, bo 112-konny 1.6 D-4D będący konstrukcją BMW. Jest on co prawda trwały, ale nieco za słaby do rodzinnego minivana, szczególnie mocno obciążonego (optymalny pod tym względem jest 2.0 D-4D). W wysokoprężnych Verso również spotkamy 6-biegowe skrzynie manualne – poza 2.2 D-4D (150 KM), w którym standardowo montowano automat o 6 przełożeniach (w odróżnieniu od 1.8 Valvematic, w którym spotyka się skrzynię bezstopniową).
Pojemność | 1598 cmł | 1998 cmł | 1998 cmł | 2231 cmł | 2231 cmł |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 112 KM | 124 KM | 126 KM | 150 KM | 177 KM |
Maks. moment | 270 Nm | 310 Nm | 310 Nm | 340 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,7 s | 11,3 s | 11,3 s | 10,1 s | 8,7 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 185 km/h | 185 km/h | 195 km/h | 210 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,6 l/100 km | 6,0 l/100 km | 6,8 l/100 km |
Używana Toyota Verso – który silnik wybrać?
Chętni na Toyotę oczekują spokoju, a zapewnić go mogą jedynie silniki benzynowe. W Verso polecamy mocniejszego i kilka bardziej paliwożernego 1.8 Valvematic, choć 1.6 Valvematic również będzie dobrym wyborem. Spośród diesli warto rozważyć 2.0 D-4D/124 KM oraz 1.6 D-4D, natomiast starsze 2.0 D-4D i diesle 2.2 – tylko z pewnego źródła lub z niewielkimi przebiegami.
Przeczytaj więcej na temat używanej Toyoty Verso:
Używana Toyota Verso (2009-2018) – opinie użytkowników
Używana Toyota Corolla Verso II i Toyota Verso – którą wybrać?