Z generacji na generację Octavia przejawia coraz więcej zalet. Przyjrzyjmy się trzeciej generacji i oceńmy, z jakim silnikiem warto kupić używaną Skodę Octavię III.
Trzecie wcielenie Octavii wniosło trochę świeżości i ekstrawagancji po mocno stonowanym poprzedniku: mamy tu na myśli głównie ostrzejsze linie nadwozia i interesujące zabiegi stylistyczne, np. podwójne lampy w autach po liftingu (lata 2017-2020). Samochód opracowano przy tym na zupełnie nowej płycie podłogowej, w związku z czym sporo różni się wymiarami: jest dłuższy od Octavii II o prawie 10 cm i ma aż o 11 cm większy rozstaw osi. Tym samym Octavia III jeszcze bardziej zbliżyła się do klasy średniej, niemniej o „kompaktowym” rodowodzie przypomina techniczne pokrewieństwo z Volkswagenem Golfem, Audi A3 i Seatem Leonem. Tradycyjnie już auto imponuje ogromnymi bagażnikami (590-1580 l w liftbacku i 610-1740 l w kombi) i bogatą ofertą wersji specjalnych, np. RS, 4×4, Scout. Trzecie wcielenie dorzuca do tego przestronną kanapę, lepsze wykończenie i nowoczesne wyposażenie.
Pod maskami Octavii III montowano wiele silników z dość skomplikowanym osprzętem: zabrakło znanych z Octavii II powolnych, ale trwałych wersji wolnossących. Jak sprawują się jednostki napędowe w tym modelu? Jaki silnik wybrać w używanej Skodzie Octavii III?
Używana Skoda Octavia III – silniki benzynowe
- 1.0 TSI (115 KM)
- 1.2 TSI (86 KM, 105 KM, 110 KM)
- 1.4 TSI (140 KM, 150 KM)
- 1.5 TSI (150 KM)
- 1.8 TSI (180 KM)
- 2.0 TSI (190 KM, 220 KM, 230 KM, 245 KM)
Do napędu benzynowych Octavii zarezerwowano wyłącznie silniki TSI, czyli z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (choć w większości jednostek, głównie nowszych, stosowano wtrysk podwójny – wielopunktowy i bezpośredni). Silniki pochodzą z dwóch rodzin: EA211/EA211evo (1.0 TSI, 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.5 TSI) i EA888 (1.8 TSI, 2.0 TSI). Bazowy 1.0 TSI (115 KM) jako jedyny ma 3 cylindry, przez co nie zachwyca kulturą pracy, cechują go też umiarkowane osiągi. Pojawił się dopiero w 2016 roku, zastępując mocniejsze wersje 4-cylindrowego 1.2 TSI (105/110 KM; była jeszcze 86-konna oferowana do 2018 r.). Ta jednostka wraz z 1.4 TSI (140/150 KM) ma już poprawiony układ rozrządu z paskiem zamiast wadliwego łańcucha ze starszych odmian. Producent przewiduje bardzo długie terminy wymiany paska rozrządu (co ponad 200 tys. km), ale lepiej skrócić go do ok. 150 tys. km, a co 60 tys. zł zlecić kontrolę paska. To samo tyczy się silników 1.0 TSI i 1.5 TSI (150 KM; od 2017 r.). W tych ostatnich warto zwrócić uwagę na system odłączania cylindrów (ACT), gdyż zdarzają się jego awarie. Inne tyczą się filtrów GPF (także 1.5 TSI) i pomp wody (1.4 TSI).
Większe silniki w Octavii III, czyli 1.8 TSI (180 KM) oraz 2.0 TSI (190 KM i 220/230/245 KM w RS), posiadają już przeprojektowaną głowicę z nowymi tłokami, wskutek czego na dobrą sprawę udało się wyeliminować uporczywe w starszych modelach spalanie oleju. przez cały czas jednak zdarzają się jednostkowe przypadki rozciągnięć łańcuchów rozrządu i zbierania nagaru na zaworach dolotowych. Benzynowe Octavie łączyły się z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi (5-biegowa tylko w 1.2 TSI/86 KM) lub dwusprzęgłowymi, automatycznymi DSG: 6- lub 7-biegowymi. Warto wrócić uwagę, czy przekładnia nie szarpie przy ruszaniu i czy sprawnie zmienia biegi: po przejechaniu 250 tys. km jej awaryjność stoi pod znakiem zapytania. Wersje 1.8 TSI i 2.0 TSI/190 KM można było zestawić z napędem 4×4.
Pojemność | 999 cmł | 1197 cmł | 1197 cmł | 1197 cmł | 1395 cmł | 1395 cmł | 1498 cmł |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 115 KM | 86 KM | 105 KM | 110 KM | 140 KM | 150 KM | 150 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 160 Nm | 175 Nm | 175 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s | 12,0 s | 10,5 s | 10,5 s | 8,5 s | 8,5 s | 8,4 s |
Prędkość maks. | 205 km/h | 181 km/h | 196 km/h | 196 km/h | 215 km/h | 215 km/h | 223 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,9 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,1 l/100 km |
Pojemność | 1798 cmł | 1984 cmł | 1984 cmł | 1984 cmł | 1984 cmł |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 180 KM | 190 KM | 220 KM | 230 KM | 245 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 320 Nm | 350 Nm | 350 Nm | 370 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,3 s | 7,3 s | 6,8 s | 6,8 s | 6,7 s |
Prędkość maks. | 231 km/h | 236 km/h | 248 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,1 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,9 l/100 km |
Używana Skoda Octavia III – silniki Diesla
- 1.6 TDI (90 KM, 105 KM, 110 KM, 115 KM)
- 2.0 TDI (150 KM, 184 KM)
Skoda proponowała skromniejszą, ale wystarczającą gamę wersji wysokoprężnych, opierających się na dwóch nowoczesnych turbodieslach z wtryskiem common rail – 1.6 TDI (90/105/110/115 KM) i 2.0 TDI (150/184 KM). W obydwu zastosowano paski rozrządu z podobnymi terminami wymiany jak w jednostkach benzynowych (co 210 tys. km, choć lepiej robić to co ok. 150 tys. km i jeszcze częściej kontrolować stan paska) oraz skomplikowany osprzęt obejmujący turbosprężarkę ze zmienną geometrią, koło dwumasowe, filtr cząstek stałych i nieregenerowalne wtryskiwacze piezoelektryczne. Z tych względów ewentualne awarie najprawdopodobniej „odchudzą” nieco portfel, choć trzeba przyznać, iż Octavie z dieslami rzadko się psują. Można się spodziewać usterek DPF-ów, zaworów EGR i osprzętu (np. dwumasy) przy dużych przebiegach. Słabszy 1.6 TDI potrafi jeździć „o kropelce”, ale doskwiera w nim brak szóstego biegu (trafiał się tylko w 110-konnych Octaviach Greenline z lat 2014-2016). Skrzynie „szóstki” obligatoryjnie trafiały do 2.0 TDI, natomiast obydwa silniki opcjonalnie zestawiano z przekładniami DSG i napędem 4×4.
Pojemność | 1598 cmł | 1598 cmł | 1598 cmł | 1598 cmł | 1968 cmł | 1968 cmł |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 105 KM | 110 KM | 115 KM | 150 KM | 184 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 380 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s | 10,8 s | 10,6 s | 10,1 s | 8,5 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 186 km/h | 194 km/h | 206 km/h | 205 km/h | 218 km/h | 232 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,1 l/100 km | 4,5 l/100 km | 3,5 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,9 l/100 km | 4,6 l/100 km |
Używana Skoda Octavia III – który silnik wybrać?
Silniki Octavii III praktycznie zostały pozbawione wad trapiących starsze odmiany, stąd od strony niezawodności można polecić wszystkie. W tak wielkim aucie przeciętnie sprawdzają się niewielkie jednostki 1.0/1.2 TSI, doskwiera też brak 6. biegu w 1.6 TDI. Tego diesla warto wybrać do miasta, a do eksploatacji w każdych warunkach – 2.0 TDI. Z benzynowych optimum to 1.4 TSI, 1.5 TSI oraz 1.8 TSI. Octavia RS to auto wyjątkowe: bardzo szybkie i wzorcowe pod kątem funkcjonalności.
Przeczytaj więcej na temat używanej Skody Octavii III:
Używana Skoda Octavia III (2012-2020) – opinie użytkowników
Używana Skoda Octavia II i Skoda Octavia III – którą generację wybrać?