W historii motoryzacji jest mnóstwo przykładów tzw. inżynierii znaczka, czyli zapożyczania niemal gotowego modelu i oferowanie go jako własnego. Przykładem jest Mazda Tribute. Jakie są opinie o tym modelu?
Nie można zaprzeczyć, iż segment pojazdów uterenowionych – zarówno tylko z wyglądu, jak i z prawdziwym napędem na cztery koła – stanowił najbardziej rozwijającą się część rynku w ciągu ostatniej dekady. Prawie każdy producent samochodów podążył za modą, oferując własną wersję solidnego, uterenowionego, uniwersalnego pojazdu, który dojedzie wszędzie (praktycznie lub teoretycznie). Mazda nie chciała być wyjątkiem i w 2000 roku wprowadziła model z napędem na cztery koła – Tribute. Niestety doświadczenie japońskiego producenta w dziedzinie aut terenowych było skromne, więc o pomoc poprosiła kogoś bardziej doświadczonego – Forda. I tak powstał model Maverick z delikatnymi zmianami i logo Mazdy.
Używana Mazda Tribute I – wymiary, nadwozie
Jedni preferują surowe kształty Jeepa Grand Cherokee, inni łagodne linie Toyoty Land Cruiser, natomiast Mazda Tribute I oferuje coś na kształt złotego środka. Proporcje są zbliżone, jednak linie nadwozia przybierają zdecydowanie łagodniejszy wyraz. Projektanci zastosowali szerokie, wyraźnie zarysowane nadkola oraz liczne nakładki na nadwoziu, m.in. na progach oraz zderzakach. Całość utrzymana jest w umiarkowanie łagodnym, ale wciąż surowym stylu. Przednie reflektory przyjmują minimalistyczny design, pozbawiony zbędnych ozdobników. Niewyszukana forma charakteryzuje także grill oraz przetłoczenia w zderzaku przednim, nadając pojazdowi coś na kształt surowej elegancji. Praktycznym elementem jest także klapa bagażnika z otwieranym oknem, stanowiąca porównywalne rozwiązanie do tych, jakie można spotkać w kilku modelach marki BMW. jeżeli chodzi o wymiary, Mazda Tribute I zaskakuje swoją kompaktowością – mierzy 4395 mm długości, 1825 mm szerokości i 1710 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi natomiast 2620 mm.
Używana Mazda Tribute I – wnętrze, bagażnik
Na pierwszy rzut oka Mazda Tribute prezentuje się solidnie, szczególnie dla osób ceniących powściągliwą, nieco tradycyjną stylistykę. Ale jak sytuacja przedstawia się wewnątrz pojazdu? Tutaj także dominuje podobne wrażenie, gdyż wnętrze, mimo swojego przyzwoitego wyposażenia, nie jest zaprojektowane tak, by zachwycić estetów. Wszystkie elementy działają sprawnie, układ zdaje się być przemyślany i ergonomiczny, ale jednocześnie wnętrze prezentuje się przygnębiająco szaro, wydaje się nieco pospolite i mało intrygujące.
Wewnętrzna przestrzeń oraz miejsce na bagaż są utrzymane na akceptowalnym poziomie. Tribute jest dłuższy od wielu rywali z tego samego segmentu, co doskonale widać po otwarciu tylnej klapy. Tylne siedzenia nie wyglądają na zbyt wygodne, ale oferowana przestrzeń jest wyjątkowo przyzwoita. Co więcej, choć kanapa nie grzeszy wygodą, może zostać złożona, tworząc niemal płaską powierzchnię bagażnika. Mimo stosunkowo umiarkowanych wymiarów zewnętrznych, bagażnik prezentuje się imponująco – jego pojemność to od 368 do 2245 litrów.
Używana Mazda Tribute I – silniki
Paleta silnikowa obejmuje trzy jednostki o mocy od 124 do 203 KM. W rzeczywistości, każda opcja będzie odpowiednia, zapewniając podstawową dynamikę, jednakże trzeba być świadomym wysokiego zużycia paliwa. Wejściowym silnikiem jest jednostka 2.0 16V, która jako jedyna może być spotykana w wersji z napędem na jedną oś. To może stanowić alternatywę dla tych, którzy nie planują poruszać się w trudnych warunkach. Wariant AWD tego samego silnika również jest dostępny i chociaż nie jest ceniony za swoją dynamikę (0-100 km/h w 13,5 sekundy), to wyróżnia się trwałością i przyzwoitym spalaniem na poziomie około 10 l/100 km w trybie mieszanym.
Kolejny silnik o pojemności 2.3 i mocy 150 KM oraz momencie obrotowym 200 Nm radzi sobie już dość sprawnie z masą auta, przyspieszając od 0 do 100 km/h w 10,7 sekundy. Niemniej jednak, należy liczyć się z wyższym zużyciem paliwa, które może wynieść dodatkowe 1-2 l/100 km. Na szczycie oferty znajduje się jednostka 3.0 V6 o mocy 203 KM (po 2004 roku) i momencie obrotowym 262 Nm. Ciekawostką jest, iż osiągi są podobne do wersji 2.3 – przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,5 sekundy, prędkość maksymalna to 174 km/h. Jednakże, średnie spalanie wzrasta do około 12 l/100 km.
Używana Mazda Tribute I – opinie użytkowników
Zalety
„Ciekawa, nieco surowa, ale ponadczasowa stylistyka zewnętrzna i we wnętrzu”.
„Sporo przestrzeni w środku, wysoki komfort podróży i niezłe wyposażenie”.
„Bardzo dobrze adekwatności terenowe i solidny napęd na cztery koła”.
„Bardzo duży i zaskakująco ergonomiczny bagażnik”.
Wady
„Auto kiepsko się prowadzi przy wyższych prędkościach”.
„Jakość materiałów i spasowania we wnętrzu pozostawia wiele do życzenia”.
„Bardzo łatwo trafić na zaniedbane i mocno zużyte egzemplarze”.
„Dostęp do części zamiennych może być problematyczny”.
Używana Mazda Tribute I – awaryjność, typowe usterki
Mazda Tribute, podobnie jak jej brat bliźniak (Ford Maverick), to wytrzymały samochód. Nie odnotowano doniesień o istotnych i powtarzających się problemach mechanicznych. Warto jednak zaznaczyć, iż model ten nie zdobył znaczącej popularności na naszym rynku i w tej chwili zwykle są nim zainteresowani głównie pasjonaci. Przy przeglądzie auta zaleca się szczegółowe sprawdzenie spodu pojazdu, ze szczególnym naciskiem na układ wydechowy, wał napędowy oraz nadkola, zwłaszcza jeżeli podejrzewa się, iż poprzedni właściciel korzystał z auta w warunkach terenowych. Warto mieć na uwadze, aby unikać egzemplarzy z rozległymi obszarami korozji, co niestety stanowi stosunkowo częsty problem. Konieczność naprawy nadwozia i/lub podwozia może okazać się bardzo kłopotliwa.
Używana Mazda Tribute I – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Maździe Tribute I znajduje się na tabliczce znamionowej umieszczonej na ścianie grodziowej pod maską po prawej stronie w okolicy mocowania amortyzatora. Numer VIN znajduje się również za szybą w lewym dolnym rogu.
Używana Mazda Tribute I – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było zaledwie kilkanaście ogłoszeń dotyczących Mazdy Tribute I. Przykładowo model z 2004 roku z silnikiem 2.3 i z przebiegiem 180 000 kilometrów to koszt około 16 000 złotych. Za około 10 000 złotych można znaleźć model z 2001 roku z przebiegiem 212 000 kilometrów i z silnikiem 2.0.
Używany Mazda Tribute I – podsumowanie
Mazda Tribute I to rzadko brany pod uwagę i trochę niedoceniany model, który oferuje sporo przestrzeni i co najważniejsze – całkiem niezłe adekwatności terenowe. Wybór na rynku wtórnym jest bardzo skromny, a dodatkowo wiele egzemplarzy jest mocno wyeksploatowanych, ale warto szukać tych zadbanych, niekoniecznie na największych serwisach z ogłoszeniami.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Mazdach:
Używana Mazda 3 I (2003-2009) – opinie użytkowników
Używana Mazda 5 I (CR; 2005-2010) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 439/182/171 cm |
Rozstaw osi | 262 cm |
Pojemność bagażnika | 368-2245 l |
Pojemność | 1989 cmł | 2261 cmł | 2967 cmł |
Paliwo | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Maks. moc | 124 KM | 150 KM | 197 KM |
Maks. moment | 175 Nm | 200 Nm | 265 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,0 s | 10,7 s | 10,5 s |
Prędkość maks. | 169 km/h | 171 km/h | 174 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,4 l/100 km | 9,9 l/100 km | 11,5 l/100 km |