Mazda 3 to nieoczywista propozycja w segmencie C. Ma wielkość Forda Focusa, ale wiele cech kojarzących się z emocjonującą RX-8. Czy jest niezawodna jak inne japońskie modele? Jakie są opinie o Maździe 3 pierwszej generacji?
Mazda 323 nie zdobyła serc europejskich kierowców, ale to nie zraziło Mazdy do dalszych prac nad samochodem kompaktowym. Nie chodziło o podbicie rynku, ale spróbowanie tortu, który od lat dzielą Volkswagen Golf, Ford Focus czy Skoda Octavia. Tak, Mazda 3 mogła popisać się nie tylko zgrabnym nadwoziem typu hatchback, ale również bardzo atrakcyjnym wizualnie kompaktowym sedanem, a to już teren wspomnianych modeli. Fakt, Mazda 3 nie była tak praktyczna i obszerna jak Octavia, ale pod względem prowadzenia mogła skusić tych, którzy rozważali Focusa. Fakt, ekscytująca wówczas stylistyka Mazdy 3 dziś wygląda dość nijako, szczególnie w starciu z obecną generacją, ale jeżeli ktoś szuka auta starszego, ale mimo wszystko nieoczywistego, pierwsza generacja Mazdy 3 może być ciekawym wyborem.
Używana Mazda 3 I – wymiary, nadwozie
Z jednej strony Mazda 3 wyróżnia się w tym segmencie i roczniku bardzo zgrabną sylwetką, dynamicznymi liniami i ciekawymi akcentami, z drugiej zaś jej ówczesny czar i nowoczesność przez te lata trochę zbladły. Mimo to auto zasługuje na pochwały między innymi przez swoje bardzo poprawne proporcje i dynamiczny, sportowy charakter. Przednie światła są smukłe, mają ostre kształty i dość wyraźnie zachodzą na nadkola. W podobnym kształcie utrzymano grill, wloty powietrza i ramki świateł przeciwmgielnych w zderzaku. Z tyłu główną rolę grają modne wówczas przezroczyste klosze lamp, w przypadku Mazdy 3 z czarnym wypełnieniem i wyraźnymi trzema źródłami świateł na lampę: pozycyjnych i stopu, kierunkowskazów oraz światła wstecznego i przeciwmgłowego. Całość prezentuje się bardzo dobrze, a w odmianie MPS można liczyć na subtelne, ale zauważalne sportowe akcenty. Oczywiście pozostało wersja sedan, która co prawda nie ma takiej funkcjonalności i praktycznego wymiaru jak hatchback, ale prezentuje się bardzo poprawnie. Mazda 3 w wersji 5-drzwiowej mierzy 4415 mm długości, 1755 mm szerokości i 1465 mm wysokości. Rozstaw osi to 2640 mm. W wersji sedan długość to 4540 mm.
Używana Mazda 3 I – wnętrze, bagażnik
Na pierwszy rzut oka wnętrze Mazdy 3 wydaje się ponure i nudne, ale w porównaniu np. do Volkswagena Golfa czy Octavii z tamtych lat, jest kilka przyjemnych i ciekawych elementów. Na uwagę zasługuje np. czerwone podświetlenie wskaźników i przycisków, co dodaje autu sportowych charakteru. Panel środkowy jest prosty w obsłudze, ma dość przeciętną konstrukcję, ale w odpowiedniej wersji np. ze srebrnym wykończeniem prezentuje się dobrze. Można również trafić na warianty, w których zastosowano błyszczący lakier w czarnym kolorze. Wygląda to trochę tandetnie, bardzo się rysuje i zbiera odciski palców. Co prawda jakość wykończenia i spasowania nie jest zła, ale niektóre materiały są kiepskiej jakości. kilka jest również elementów z miękkiego tworzywa, ale ten segment to kompromis pomiędzy przestrzenią, jakością i ceną.
Na plus zasługuje niezła pozycja za kierownicą oraz zakres regulacji fotela i kolumny kierowniczej. Kabina jest przestronna, a pasażerowie z tyłu mają przyzwoitą przestrzeń nad głowami i na nogi, podczas gdy siedzenia są dość wygodne, a te z przodu zapewniają dobre podparcie boczne. Modernizacja z 2006 roku poprawiła izolację akustyczną i chociaż sytuacja jest lepsza, przez cały czas nie spełnia ona wiodących standardów w swojej klasie. Tylne siedzenia są dzielone w stosunku 60/40, co poprawia funkcjonalność. Pojemność bagażnika to przyzwoite 300 litrów w hatchbacku (635 litrów po złożeniu oparć), sedan z kolei oferuje 413 litrów, ale tutaj nieco trudniej skorzystać z tej przestrzeni przez nieregularne kształty czy też niewielki otwór załadunkowy. Schowki to mocna strona tego auta, z dużymi uchwytami na kubki na konsoli środkowej i przydatnymi kieszeniami w drzwiach.
Używana Mazda 3 I – silniki
Japońskie auta nigdy nie zachwycały obszernością oferty silnikowej, ale w Maździe 3 pierwszej generacji nie ma na co narzekać. jeżeli chodzi o silniki benzynowe, paletę otwierał motor 1.4 16V o mocy 84 KM i momencie obrotowym 124 Nm. Nie jest to demon prędkości, ale jeżeli komuś zależy na prostej jednostce, na pewno wytrzyma sprint do setki w 14,3 sekundy. Ciekawszą alternatywą może być wersja z silnikiem 1.6 MZR o mocy 105 KM i momencie obrotowym 145 Nm. Dla wymagających jest silnik 2.0 MZR o mocy 150 KM i momencie obrotowym 187 Nm. Tutaj sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 9 sekund, a prędkość maksymalna to 208 km/h. Przedsmakiem wersji MPS jest model z silnikiem 2.3 o mocy 156 KM, ale najciekawsza i niestety niemal niespotykana (w dobrym stanie) jest wersja MPS z silnikiem 2.3 DISI Turbo o mocy 260 KM i momencie obrotowym 380 Nm. choćby dziś parametry i osiągi robią wrażenie. Od 0 do 100 km/h w 6 sekund i 250 km/h prędkości maksymalnej. Brzmi nieźle!
Oferta silników wysokoprężnych obejmuje jednostkę 1.6 MZ-CD o mocy 90 lub 109 KM. W tej mocniejszej wersji jednostka oferuje 240 Nm i pozwala rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 11,5 sekundy oraz osiągnąć 182 km/h prędkości maksymalnej. Średnie spalanie to przyzwoite 5 l/100 km. pozostało silnik 2.0 MZR-CD o mocy 143 KM i momencie obrotowym 360 Nm. Średnie spalanie to około 6 l/100 km, ale przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa nieco krócej – 9,9 sekundy. Prędkość maksymalna to 203 km/h.
Używana Mazda 3 I – opinie użytkowników
Zalety
„Przyjemna dla oka, wciąż niebanalna stylistyka”.
„Bardzo dobre prowadzenie i dynamiczne jednostki napędowe”.
„Zwrotny i żwawy w mieście, oszczędny w trasie”.
„Wysoka niezawodność i bezproblemowa eksploatacja wersji benzynowych”.
Wady
„Jeśli ktoś szuka wybitnie oszczędnego auta, to raczej zły adres”.
„Trochę skromna i mało zróżnicowana oferta silnikowa (szczególnie silników Diesla)”.
„Przy wyższych prędkościach hałas drogowy jest dokuczliwy”.
„Stylistyka wnętrza jest dość ponura i nijaka”.
Używana Mazda 3 I – awaryjność, typowe usterki
Największym problemem Mazdy 3 jest dokuczliwy hałas podczas jazdy z wyższą prędkością. Był na tyle powtarzany, iż Mazda podczas liftingu auta w 2006 roku dość mocno zmodyfikowała nadwozie oraz wyciszenie, aby zmniejszyć ten problem. jeżeli więc ktoś planuje częste i dalekie wycieczki, niech celuje w świeższe egzemplarze. Sporą niedogodnością jest także wysokie zużycie paliwa, więc rozwiązaniem jest silnik Diesla i… tu pojawia się kolejny kłopot, bowiem w nim dostępna jest tylko skrzynia manualna. Poza tym silnik Diesla i samochód kompaktowy to dla niektórych nienajlepsze połączenie, a filtr DPF jest tego najlepszym przykładem. Często przerywany proces wypalania to przepis na problemy. Pierwszym objawem jest zbyt wysoki poziom zanieczyszczonego paliwem oleju, więc w pierwszej kolejności należy sprawdzić poziom oleju. Przed zakupem należy także zwrócić uwagę na wycieki oleju w okolicy silnika i skrzyni biegów, posłuchać nietypowych stuków i trzasków w zawieszeniu, upewnić się, iż silnik pracuje równo i nie dymi z wydechu oraz sprawdzić, czy automatyczna skrzynia biegów płynnie zmienia biegi. Dość ważna jest także kompletna książka serwisowa.
Używana Mazda 3 I – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Maździe 3 pierwszej generacji znajdziemy w środkowej części przegrody komory silnika oraz na słupku B po prawej stronie na naklejce.
Używana Mazda 3 I – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 140 ogłoszeń dotyczących używanej Mazdy 3 I. Przykładowo egzemplarz z 2007 roku z silnikiem 2.3 i przebiegiem 85 000 kilometrów to koszt około 17 000 złotych. Za około 10 000 złotych znajdziemy model z 2004 roku z przebiegiem około 240 000 kilometrów i silnikiem 1.6.
Używana Mazda 3 I – podsumowanie
Być może nie jest tak atrakcyjna i dobrze wykonana jak rywale, ale zaskakuje świetnym prowadzeniem, sportowym charakterem, trwałością, niezawodnością i oryginalnym wyglądem. Mazda 3 pierwszej generacji to świetna propozycja dla tych, którzy lubią jeździć autem, czerpią z tego przyjemność i mogą zaakceptować nieco wyższe zużycie paliwa w wersjach benzynowych.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Mazdach:
Używana Mazda 3 II (BL; 2009-2013) – opinie użytkowników
Używana Mazda 5 I (CR; 2005-2010) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 441-449/175/146 cm |
Rozstaw osi | 264 cm |
Pojemność bagażnika | sed 413-b.d. l, htb 300-635 l |
Pojemność | 1349 cmł | 1598 cmł | 1999 cmł | 2261 cmł | 1560 cmł | 1560 cmł | 1998 cmł |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 84 KM | 105 KM | 150 KM | 260 KM | 90 KM | 109 KM | 143 KM |
Maks. moment | 122 Nm | 145 Nm | 187 Nm | 380 Nm | 215 Nm | 240 Nm | 360 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,5 s | 11,2 s | 9,1 s | 6,1 s | 12,2 s | 11,6 s | 9,9 s |
Prędkość maks. | 169 km/h | 182 km/h | 202 km/h | 250 km/h | 174 km/h | 182 km/h | 203 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,7 l/100 km | 6,9 l/100 km | 7,9 l/100 km | 9,7 l/100 km | 4,7 l/100 km | 4,8 l/100 km | 6 l/100 km |