Mało porywające, ale za to wyjątkowo niezawodne auto miejskie. Z jakim silnikiem warto wybrać używaną Mazdę 2 II?
Druga generacja Mazdy 2 zastąpiła w Europie mikrovana Demio. W odróżnieniu od niego jest typowym autem miejskim: krótszym (389 cm długości) i o 100 kg lżejszym. Zarówno przestronność wnętrza, jak i objętość bagażnika nie są mocnymi stronami japońskiego reprezentanta w segmencie B. W środku wygodnie rozsiądzie się dwójka wysokich osób z przodu i średniego wzrostu na kanapie, natomiast bagażnik mieści skromne 250 l (z możliwością powiększenia do 787 l). Technicznie Mazda 2 II bazuje na znacznie popularniejszym Fordzie Fiesta VII (produkowanym w latach 2008-2017), ale to nie jedyne pokrewieństwo z innymi modelami. Część silników (diesle) w tym aucie pochodzi od koncernu PSA (były montowane w wielu Citroenach i Peugeotach), co jest przepustką do ogromnego asortymentu niedrogich części zamiennych. Z kolei benzynowe jednostki Mazdy punktują znikomą awaryjnością.
Z jakim silnikiem najlepiej kupić używaną Mazdę 2 II? Omówmy wszystkie w gamie.
Używana Mazda 2 II – silniki benzynowe
- 1.3 MZR (75 KM, 84 KM, 86 KM)
- 1.5 MZR (102 KM, 103 KM)
Specjalnie dla „Dwójki” Mazda zaproponowała dwa silniki benzynowe 4-cylindrowe z łańcuchem rozrządu – 1.3 MZR w trzech wersjach mocy (75/84/86 KM) i dwie odmiany 1.5 MZR (102/103 KM). Obydwa mają aksamitną kulturę pracy i, poza najsłabszym wariantem, zapewniają w zupełności wystarczające osiągi. Mazdy z silnikami 1.3 średnio spalają ok. 6-6,5 l/100 km, natomiast auta z 1.5 są wyraźnie bardziej paliwożerne – „pochodzą” choćby pod 8 l/100 km w cyklu mieszanym. W razie potrzeby obydwie jednostki można dostosować do zasilania LPG (mają wtrysk wielopunktowy). Pod kątem awaryjności kilka można im zarzucić. Zdarzają się najwyżej niedomagania świec zapłonowych, zaworów EGR i przepustnic (wtedy falują obroty). W Mazdach z przebiegami ponad 200 tys. km warto kontrolować poziom oleju i regularnie go wymieniać. Szkoda, iż chociaż do 1.5 nie przewidziano 6-biegowej skrzyni manualnej – wszystkie mają 5 przełożeń. 4-biegowy automat występował tylko jako opcja do 1.5, ale wyraźnie obniża osiągi auta i niepotrzebnie komplikuje jego niezawodną konstrukcję.
Pojemność | 1349 cmł | 1349 cmł | 1349 cmł | 1498 cmł | 1498 cmł |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 75 KM | 84 KM | 86 KM | 102 KM | 103 KM |
Maks. moment | 119 Nm | 121 Nm | 122 Nm | 133 Nm | 137 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,9 s | 13,6 s | 12,9 s | 10,4 s | 10,4 s |
Prędkość maks. | 168 km/h | 172 km/h | 172 km/h | 188 km/h | 188 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,1 l/100 km | 5,1 l/100 km | 6,9 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Używana Mazda 2 II – silniki Diesla
- 1.4 MZ-CD (68 KM)
- 1.6 MZ-CD (90 KM, 95 KM)
W Maździe 2 nie stosowano japońskich diesli, tylko pożyczane od PSA jednostki 1.4 MZ-CD (68 KM) oraz 1.6 MZ-CD (90/95 KM), w nomenklaturze francuskiego koncernu określane jako 1.4/1.6 HDi. Obydwa cechuje dość prosta budowa, tj. brak koła dwumasowego, turbosprężarka bez zmiennej geometrii łopatek i elektromagnetyczne wtryskiwacze (podlegające regeneracji). Do 2010 r. nie montowano w nich choćby filtrów cząstek stałych. Potem się okazało, iż to właśnie ten element najczęściej zawodzi w wysokoprężnych Mazdach: DPF potrafił rozrzedzać olej paliwem i zapychać się, gdy nie wyjeżdżaliśmy autem poza miasto. Dlatego też w nowszych Mazdach 2 MZ-CD warto odłożyć trochę środków na ewentualne wyczyszczenie DPF. Inne typowe usterki francuskich diesli? Podkładki pod wtryskiwaczami tracą szczelność (czuć spaliny w kabinie), zawodzą zawory EGR i przepływomierze oraz zatyka się sitko przewodu smarowania turbiny (warto go wymieniać co kilka lat, by nie dopuścić do zatarcia turbosprężarki). W dieslach również próżno szukać skrzyń 6-biegowych. Nie stosowano w nich przekładni automatycznych.
Pojemność | 1399 cmł | 1560 cmł | 1560 cmł |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 68 KM | 90 KM | 95 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 212 Nm | 205 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,5 s | 12,0 s | 11,5 s |
Prędkość maks. | 162 km/h | 170 km/h | 175 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,3 l/100 km | 4,1 l/100 km | 4,2 l/100 km |
Używana Mazda 2 II – który silnik wybrać?
Maździe wyjątkowo udały się silniki benzynowe, dlatego właśnie na nie warto postawić w „Dwójce” – choćby jeżeli mają instalację LPG. Diesli nie trzeba się obawiać, o ile poprzedni właściciel nie zwlekał z serwisowaniem i systematycznie wymieniał olej. Zaniedbania później „odbiją się czkawką”, zwłaszcza w 1.6 MZ-CD.
Przeczytaj więcej na temat używanej Mazdy 2 II:
Używana Mazda 2 II (2007-2014) – opinie użytkowników