
Thesis – ostatnia luksusowa Lancia. O jej następczyni, która była Chryslerem 300, lepiej zapomnieć. Thesis to auto wyjątkowe, dla prawdziwych koneserów, którzy wiedzą... gdzie kupić części. A wcześniej – gdzie w ogóle znaleźć takie auto.
- Przedział cenowy: 10-25 tys. zł
- Lata produkcji: 2002-2009
Lancia Thesis to okazały, niebywale wygodny i bogato wyposażony sedan ze wspaniałymi fotelami i nieco mniej wspaniale wykończoną tablicą przyrządów. Ze względu na przedni napęd nie ma co liczyć na tak znakomity rozkład mas jak w BMW. Siedzi się też wyraźnie wyżej niż w konkurencyjnych samochodach niemieckich.
Thesis rozpieszcza bogatym wyposażeniem (np. adaptacyjne zawieszenie), które jednak potrafi dodać użytkownikom siwych włosów – choćby nie ze względu na awaryjność, a z powodu nieznajomości tematu u mechaników.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/lancia-y10-mini-mercedes-prezentacja-z-motoru-nr-25-z-1985-r,aid,39451925
Ciekawa gama silników

Nikt nie powinien kupować Thesisa bez wcześniejszej lektury forum.lanciapolska.org. Opisano tam szczegółowo wszystkie powszechne awarie tego modelu.
Jeśli chodzi o silnik, sprawa nie jest łatwa. Najpopularniejsza wersja to diesel 2.4 (fot. powyżej), który jednak odbiera Lancii trochę gładkości jazdy. Ale przynajmniej mało pali i ma łatwo dostępne części. Świetny wybór to 2.0 Turbo, ale jest rzadko spotykany. Wersje V6 to już propozycje dla prawdziwych koneserów.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/lancia-zapowiada-nastepce-kappy-i-thesisa-nowy-flagowy-modeli-pojawi-sie-w-2026-r,aid,3606Bardzo ograniczony rynek
Nie ma co liczyć na duży wybór. Skala produkcji tego samochodu była znikoma. Za to sprzedawane auta często pochodzą z rąk pasjonatów. Te są najdroższe. Oferty od handlarzy mają groszowe ceny i… listę problemów do usunięcia. A i tak w skali kraju na rynku wtórnym są pojedyncze sztuki.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/juz-nie-tylko-dla-wlochow-nowa-lancia-ypsilon-w-premierowej-wersji-kosztuje-niemal-tyle-co-tesla-model-3,aid,3934Zakres cen
- 10 000-15 000 zł
Zdarzają się egzemplarze „do drobnej poprawki”, okazującej się często skomplikowaną, kosztowną naprawą.
- 15 000-20 000 zł
Thesisy powyżej 15 000 zł najczęściej mają silnik 2.4 JTD. Nie jest on superniezawodny, ale daje radę.
- 20 000-25 000 zł
Najdroższe są wersje benzynowe w luksusowych odmianach, np. Emblema, oferowane przez właścicieli.
https://magazynauto.pl/testy/alfa-romeo-156-gta-i-lancia-delta-hf-integrale-evo-ii-gdy-popularne-wloskie-marki-potrafily-produkowac-auta-o-ktorych-sie-marzylo,aid,4219Lancia Thesis: dane techniczne
2.0 T | 2.4 | 3.0 V6 | 2.4 JTD |
benzynowy, turbo, 1997 cm3, R5 | benzynowy, 2446 cm3, R5 | benzynowy, 2959 cm3, V6 | turbodiesel, 2387 cm3, R5 |
185 KM | 170 KM | 215 KM | 150 KM |
308 Nm | 226 Nm | 265 Nm | 305 Nm |
8,9 s | 9,5 s | 9,2 s | 10,1 s |
224 km/h | 217 km/h | 234 km/h | 206 km/h |
9,9 l/100 km | 10,9 l/100 km | 13,4 l/100 km | 8,0 l/100 km |
- Długość/szerokość/wysokość: 488/183/165 cm
- Rozstaw osi: 280 cm
- Pojemność bagażnika: 480 l
Historia modelu
- 1994-2001: poprzednikiem Thesisa jest produkowany przez siedem lat model Kappa

- 2002: premiera modelu Thesis
- 2003: nowy silnik 3.2 V6 w miejsce starszego 3.0
- 2005: wycofanie diesla 2.4 10V, zostaje tylko 2.4 20V
- 2007: mały lifting, wycofanie silników benzynowych
- 2008: wycofanie wersji ze skrzynią ręczną, pozostaje tylko konfiguracja diesla z przekładnią automatyczną
- 2009: zakończenie produkcji. Powstało tylko 16 800 sztuk. Następcą teoretycznie była Thema, ale to smutny żart

Typowe usterki
- Usterki osprzętu w 2.4 JTD – klapki w kolektorze w mocniejszych wersjach
- Szybkie zużycie zawieszenia

- Woda wcieka przez szyberdach
- Nie działają elektryczne siłowniki klamek drzwi
- Uszkodzenia elektroniki w układzie nawigacji

Warto wiedzieć
- Jedną z ciekawostek Thesisa jest dach z panelami słonecznymi zasilającymi klimatyzację.
- Wszystkie Thesisy mają wnętrze wykończone skórą lub alcantarą. Polecamy ją. Jest cudownie miękka.
- Silnik 2.0 Turbo ma 5 cylindrów. To jednostka podobna do tej z Fiata Coupe.
- Wahacze przednie kosztują krocie, a sworznie są niewymienne.
Używana Lancia Thesis: naszym zdaniem

Thesis to stuprocentowy youngtimer. Wszystko w nim jest nietypowe: elektronika, hamulce, zawieszenie, a choćby silniki. jeżeli go kupisz, zostań członkiem klubu Lancii. Dzięki temu uda się utrzymać go w sprawności.