Używana Lancia Thesis – włoski powiew luksusu. Model nie zrobił szału jako nowe auto, ale dziś to klasyk

1 godzina temu

Thesis – ostatnia luksusowa Lancia. O jej następczyni, która była Chryslerem 300, lepiej zapomnieć. Thesis to auto wyjątkowe, dla prawdziwych koneserów, którzy wiedzą... gdzie kupić części. A wcześniej – gdzie w ogóle znaleźć takie auto.

  • Przedział cenowy: 10-25 tys. zł
  • Lata produkcji: 2002-2009

Lancia Thesis to okazały, niebywale wygodny i bogato wyposażony sedan ze wspaniałymi fotelami i nieco mniej wspaniale wykończoną tablicą przyrządów. Ze względu na przedni napęd nie ma co liczyć na tak znakomity rozkład mas jak w BMW. Siedzi się też wyraźnie wyżej niż w konkurencyjnych samochodach niemieckich.

Thesis rozpieszcza bogatym wyposażeniem (np. adaptacyjne zawieszenie), które jednak potrafi dodać użytkownikom siwych włosów – choćby nie ze względu na awaryjność, a z powodu nieznajomości tematu u mechaników.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/lancia-y10-mini-mercedes-prezentacja-z-motoru-nr-25-z-1985-r,aid,3945

1925

Ciekawa gama silników

fot. archiwum/Motor

Nikt nie powinien kupować Thesisa bez wcześniejszej lektury forum.lanciapolska.org. Opisano tam szczegółowo wszystkie powszechne awarie tego modelu.

Jeśli chodzi o silnik, sprawa nie jest łatwa. Najpopularniejsza wersja to diesel 2.4 (fot. powyżej), który jednak odbiera Lancii trochę gładkości jazdy. Ale przynajmniej mało pali i ma łatwo dostępne części. Świetny wybór to 2.0 Turbo, ale jest rzadko spotykany. Wersje V6 to już propozycje dla prawdziwych koneserów.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/lancia-zapowiada-nastepce-kappy-i-thesisa-nowy-flagowy-modeli-pojawi-sie-w-2026-r,aid,3606

Bardzo ograniczony rynek

Nie ma co liczyć na duży wybór. Skala produkcji tego samochodu była znikoma. Za to sprzedawane auta często pochodzą z rąk pasjonatów. Te są najdroższe. Oferty od handlarzy mają groszowe ceny i… listę problemów do usunięcia. A i tak w skali kraju na rynku wtórnym są pojedyncze sztuki.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/juz-nie-tylko-dla-wlochow-nowa-lancia-ypsilon-w-premierowej-wersji-kosztuje-niemal-tyle-co-tesla-model-3,aid,3934

Zakres cen

  • 10 000-15 000 zł

Zdarzają się egzemplarze „do drobnej poprawki”, okazującej się często skomplikowaną, kosztowną naprawą.

  • 15 000-20 000 zł

Thesisy powyżej 15 000 zł najczęściej mają silnik 2.4 JTD. Nie jest on superniezawodny, ale daje radę.

  • 20 000-25 000 zł

Najdroższe są wersje benzynowe w luksusowych odmianach, np. Emblema, oferowane przez właścicieli.

https://magazynauto.pl/testy/alfa-romeo-156-gta-i-lancia-delta-hf-integrale-evo-ii-gdy-popularne-wloskie-marki-potrafily-produkowac-auta-o-ktorych-sie-marzylo,aid,4219

Lancia Thesis: dane techniczne

Lancia Thesis: silnik, parametry, osiągi Marka model Silnik Moc Maksymalny moment obrotowy 0-100 km/h Prędkość maksymalna Zużycie paliwa
2.0 T 2.4 3.0 V6 2.4 JTD
benzynowy, turbo, 1997 cm3, R5 benzynowy, 2446 cm3, R5 benzynowy, 2959 cm3, V6 turbodiesel, 2387 cm3, R5
185 KM 170 KM 215 KM 150 KM
308 Nm 226 Nm 265 Nm 305 Nm
8,9 s 9,5 s 9,2 s 10,1 s
224 km/h 217 km/h 234 km/h 206 km/h
9,9 l/100 km 10,9 l/100 km 13,4 l/100 km 8,0 l/100 km
  • Długość/szerokość/wysokość: 488/183/165 cm
  • Rozstaw osi: 280 cm
  • Pojemność bagażnika: 480 l

Historia modelu

  • 1994-2001: poprzednikiem Thesisa jest produkowany przez siedem lat model Kappa
Lancia Kappa fot. archiwum/Motor
  • 2002: premiera modelu Thesis
  • 2003: nowy silnik 3.2 V6 w miejsce starszego 3.0
  • 2005: wycofanie diesla 2.4 10V, zostaje tylko 2.4 20V
  • 2007: mały lifting, wycofanie silników benzynowych
  • 2008: wycofanie wersji ze skrzynią ręczną, pozostaje tylko konfiguracja diesla z przekładnią automatyczną
  • 2009: zakończenie produkcji. Powstało tylko 16 800 sztuk. Następcą teoretycznie była Thema, ale to smutny żart
Lancia Thema fot. archiwum/Motor

Typowe usterki

  • Usterki osprzętu w 2.4 JTD – klapki w kolektorze w mocniejszych wersjach
  • Szybkie zużycie zawieszenia
fot. Lancia
  • Woda wcieka przez szyberdach
  • Nie działają elektryczne siłowniki klamek drzwi
  • Uszkodzenia elektroniki w układzie nawigacji
fot. archiwum/Motor
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-vany-premium-przestronne-i-wygodne-auta-dla-rodziny-17-modeli-polecane-silniki-wady-zalety-usterki,aid,2161

Warto wiedzieć

  • Jedną z ciekawostek Thesisa jest dach z panelami słonecznymi zasilającymi klimatyzację.
  • Wszystkie Thesisy mają wnętrze wykończone skórą lub alcantarą. Polecamy ją. Jest cudownie miękka.
  • Silnik 2.0 Turbo ma 5 cylindrów. To jednostka podobna do tej z Fiata Coupe.
  • Wahacze przednie kosztują krocie, a sworznie są niewymienne.

Używana Lancia Thesis: naszym zdaniem

fot. archiwum/Motor

Thesis to stuprocentowy youngtimer. Wszystko w nim jest nietypowe: elektronika, hamulce, zawieszenie, a choćby silniki. jeżeli go kupisz, zostań członkiem klubu Lancii. Dzięki temu uda się utrzymać go w sprawności.

Idź do oryginalnego materiału