Kia Sorento pierwszej generacji to zaskakująco praktyczny i dzielny w terenie duży SUV z napędem na cztery koła. jeżeli ktoś szuka interesującego i solidnego auta, które nie musi należeć do segmentu premium, koreańska propozycja może być godna rozważenia. Jakie są opinie o Kii Sorento I?
Obecnie, w większości przypadków, duże rodzinne SUV-y posiadają napęd na przednią oś i tylko terenowo wyglądające nadwozie z licznymi nakładkami i dodatkami. Gdy w 2002 roku Kia pokazała pierwszą generację modelu Sorento, podeszła do tematu poważnie. Nikt nie spodziewał się, iż koreański producent, znany głównie z niewielkich aut miejskich, z takim rozmachem wkroczy na rynek aut z terenowym zacięciem. Pierwsza generacja Sorento nie konkurowała co prawda z topowymi modelami w klasie, ale potrafiła w terenie zajechać dalej niż większość w tej chwili oferowanych SUV-ów, a dodatkowo zapewniała sporo przestrzeni, komfortu, niezłego wyposażenia, a to wszystko w rozsądnej cenie. Co jeszcze oferuje pierwsza generacja Sorento?
Używana Kia Sorento I – wymiary, nadwozie
Sorento nie jest autem, które ma podbijać serca gapiów na modnych promenadach. Jest solidne, nieco surowe, odrobinę staroświeckie i momentami przypomina modele z USA, ale Koreańczycy zachowali umiar w projektowaniu nadwozia i wnętrza sprawiając, iż model ten może się podobać miłośnikom klasycznych kształtów. Wersje z dwukolorowym nadwoziem prezentują się świetnie, niewielkie felgi z oponami o wysokim profilu dodają terenowego charakteru (i sporo komfortu), a charakterystyczny słupek C dodaje sylwetce lekkości. Niewiele tu przetłoczeń, załamań czy charakterystycznych, rzucających się w oczy elementów, ale to zaleta tego modelu. Zaletą są również wymiary, które obiecują sporo miejsca w środku. Kia Sorento I mierzy 4567 mm długości, 1857 mm szerokości i 1730 mm wysokości. Rozstaw osi to 2710 mm, a prześwit to przyzwoite 203 mm.
Używana Kia Sorento I – wnętrze, bagażnik
Sorento jest łatwe i wygodne w prowadzeniu, choćby na dłuższych dystansach, ale chociaż siedzenie można regulować w wielu kierunkach, to kolumna kierownicy reguluje się tylko w jednym – na wysokość. Wnętrze jest również dość nudne, z dużą ilością szarych tworzyw sztucznych i chociaż jest dobrze zmontowane, nie sprawia wrażenia szczególnie ekskluzywnego. Na szczęście wszystko jest łatwe do opanowania, układ przycisków jest przyjazny, a wszystkie elementy sterujące są wyraźnie oznaczone. Modele po liftingu z 2006 roku otrzymały ulepszone wnętrze z nową konsolą środkową, bardziej uporządkowany układ elementów sterujących i materiały wyższej jakości.
Pomimo wysokiego zawieszenia i charakteru terenówki na lżejsze warunki, Sorento dobrze radzi sobie na gładkich autostradach i jest przyzwoitym krążownikiem długodystansowym. Hałas silnika może jednak stanowić problem, zwłaszcza w przypadku wczesnych jednostek wysokoprężnych. Kabina jest przestronna, a pięciu pasażerów może komfortowo podróżować, dzięki dobrze wyściełanym (ale nieszczególnie podtrzymującym w zakrętach) siedzeniom. Zmodernizowane modele z 2006 roku mają nieco więcej miejsca na nogi z tyłu dzięki zmienionym przednim fotelom. Bagażnik? Wbrew pozorom, nie jest szczególnie przestronny, szczególnie w konfiguracji 5-osobowej – zaledwie 441 litrów. Po złożeniu oparć przestrzeń znacząco rośnie i wtedy bagażnik oferuje maksymalnie aż 1880 litrów.
Używana Kia Sorento I – silniki
Oferta silnikowa Kii Sorento I jest dość obszerna i zaskakująco ciekawa. Bazowy silnik 2.4 i 16V oferuje 139 KM i 196 Nm. Nie jest to mocarz i dynamika Sorento z tym silnikiem jest przeciętna, ale zaletą jest prosta i bezproblemowa konstrukcja. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 13,4 sekundy, prędkość maksymalna to 168 km/h, a średnie spalanie to 10,9 l/100 km. Ciekawie prezentuje się silnik 3.3 i V6 o mocy aż 245 KM i momencie obrotowym 309 Nm. W wersji z napędem na wszystkie koła (była też z napędem na tył) przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 186 km/h. Średnie spalanie – 14,8 l/100 km. Jest także silnik 3.5 i V6 o mocy 195 KM i momencie obrotowym 300 Nm, jak również jednostka 3.8 i V6 generująca 266 KM i 353 Nm. Osiągi są całkiem niezłe – 8,5 sekundy w sprincie do setki – ale spalanie przekracza średnio 16 l/100 km.
Jeśli ktoś szuka oszczędności, powinien zwrócić uwagę na silnik 2.5 CRDi o mocy 140 lub 170 KM. W mocniejszej odmianie, dysponującej momentem obrotowym na poziomie 392 Nm, sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 12 sekund, a prędkość maksymalna to 182 km/h. Średnie spalanie w tym modelu to 7,9 l/100 km, natomiast słabsza 140-konna odmiana spala średnio 7,7 l/100 km.
Używana Kia Sorento I – opinie użytkowników
Zalety
„Zgrabna stylistyka i dobra równowaga pomiędzy rozsądnymi gabarytami a przestrzenią”
„Całkiem nieźle daje sobie radę w lekkim terenie (z napędem 4×4)”
„Bardzo dobre wyposażenie choćby w standardzie”
„Całkiem udane i dynamiczne silniki wysokoprężne, mocne V6-tki”
Wady
„Silniki benzynowe, szczególnie V6, są bardzo paliwożerne”
„Prowadzenie jest komfortowe, ale niezbyt przyjemne, szczególnie w zakrętach”
„Wnętrze jest przestronne, ale kiepsko wykonane”
„Bazowa wersja wysokoprężna i benzynowa jest nieco za słaba”
Używana Kia Sorento I – awaryjność, typowe usterki
Kia Sorento I wydaje się prostym, siermiężnym i nieco przestarzałym autem, ale jest w tym sporo zalet. Eksploatacja jest bezproblemowa i jeżeli ktoś pilnuje serwisów olejowych i przeprowadza naprawy na czas, nie będzie miał większych problemów i awarii. Co prawda silniki nie są specjalnie oszczędne, zwłaszcza benzynowe V6-tki, ale być może taki jest koszt spokojnej eksploatacji bez ciągłych problemów i przymusowych wizyt w serwisie. To już dość leciwe auto, więc warto dokładnie sprawdzić podwozie, ewentualne wykwity rdzy, jak również uszkodzenia powstałe na skutek nieumiejętnej i/lub intensywnej jazdy w terenie.
Używana Kia Sorento I – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w modelu Kia Sorento I znajduje się pod maską na przednim i bocznym wzmocnieniu nadwozia.
Używana Kia Sorento I – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji w serwisie OTOMOTO.pl zamieszczonych było ponad 50 ogłoszeń dotyczących Kii Sorento I. Przykładowo model z 2007 roku z silnikiem 3.5 i V6 z przebiegiem 298 000 kilometrów to koszt około 14 000 złotych. Za około 24 000 złotych można znaleźć model z 2008 roku z przebiegiem 240 000 kilometrów z silnikiem 2.5 CRDi.
Używana Kia Sorento I – podsumowanie
Kia Sorento I to rzadko brany pod uwagę i trochę niedoceniany SUV, który oferuje niezłą wytrzymałość, niezawodność, sprawność w terenie i komfort podróży. Nie jest to oszczędne auto do miasta, ale jak ktoś planuje częste wycieczki w trudne tereny, ten model powinien trafić na jego listę aut do sprawdzenia.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych autach marki Kia:
Używana Kia Sportage IV (2016-2021) – opinie użytkowników
Używana Kia Stonic (od 2017 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 456/185/173 cm |
Rozstaw osi | 271 cm |
Pojemność bagażnika | 441-1880 l |
Pojemność | 2351 cmł | 3342 cmł | 3497 cmł | 3778 cmł | 2497 cmł | 2497 cmł |
Paliwo | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 139 KM | 245 KM | 195 KM | 266 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 196 Nm | 309 Nm | 300 Nm | 353 Nm | 320 Nm | 392 Nm |
0-100 km/h | 13,4 s | 8,5 s | 10,2 s | 8,5 s | 14,6 s | 12 s |
Prędkość maks. | 168 km/h | 194 km/h | 192 km/h | 195 km/h | 170 km/h | 182 km/h |
Śr. spalanie | 10,9 l/100 km | 13,8 l/100 km | 11,9 l/100 km | 16,3 l/100 km | 7,7 l/100 km | 7,9 l/100 km |