Używana Kia Sorento I (2002-2009) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

1 rok temu

Kia Sorento pierwszej generacji to zaskakująco praktyczny i dzielny w terenie duży SUV z napędem na cztery koła. jeżeli ktoś szuka interesującego i solidnego auta, które nie musi należeć do segmentu premium, koreańska propozycja może być godna rozważenia. Jakie są opinie o Kii Sorento I?

Obecnie, w większości przypadków, duże rodzinne SUV-y posiadają napęd na przednią oś i tylko terenowo wyglądające nadwozie z licznymi nakładkami i dodatkami. Gdy w 2002 roku Kia pokazała pierwszą generację modelu Sorento, podeszła do tematu poważnie. Nikt nie spodziewał się, iż koreański producent, znany głównie z niewielkich aut miejskich, z takim rozmachem wkroczy na rynek aut z terenowym zacięciem. Pierwsza generacja Sorento nie konkurowała co prawda z topowymi modelami w klasie, ale potrafiła w terenie zajechać dalej niż większość w tej chwili oferowanych SUV-ów, a dodatkowo zapewniała sporo przestrzeni, komfortu, niezłego wyposażenia, a to wszystko w rozsądnej cenie. Co jeszcze oferuje pierwsza generacja Sorento?

Właściwości terenowe tego auta są zaskakująco dobre.

Używana Kia Sorento I – wymiary, nadwozie

Sorento nie jest autem, które ma podbijać serca gapiów na modnych promenadach. Jest solidne, nieco surowe, odrobinę staroświeckie i momentami przypomina modele z USA, ale Koreańczycy zachowali umiar w projektowaniu nadwozia i wnętrza sprawiając, iż model ten może się podobać miłośnikom klasycznych kształtów. Wersje z dwukolorowym nadwoziem prezentują się świetnie, niewielkie felgi z oponami o wysokim profilu dodają terenowego charakteru (i sporo komfortu), a charakterystyczny słupek C dodaje sylwetce lekkości. Niewiele tu przetłoczeń, załamań czy charakterystycznych, rzucających się w oczy elementów, ale to zaleta tego modelu. Zaletą są również wymiary, które obiecują sporo miejsca w środku. Kia Sorento I mierzy 4567 mm długości, 1857 mm szerokości i 1730 mm wysokości. Rozstaw osi to 2710 mm, a prześwit to przyzwoite 203 mm.

Sylwetka z pewnością przypadnie do gustu miłośnikom klasycznych rozwiązań.

Używana Kia Sorento I – wnętrze, bagażnik

Sorento jest łatwe i wygodne w prowadzeniu, choćby na dłuższych dystansach, ale chociaż siedzenie można regulować w wielu kierunkach, to kolumna kierownicy reguluje się tylko w jednym – na wysokość. Wnętrze jest również dość nudne, z dużą ilością szarych tworzyw sztucznych i chociaż jest dobrze zmontowane, nie sprawia wrażenia szczególnie ekskluzywnego. Na szczęście wszystko jest łatwe do opanowania, układ przycisków jest przyjazny, a wszystkie elementy sterujące są wyraźnie oznaczone. Modele po liftingu z 2006 roku otrzymały ulepszone wnętrze z nową konsolą środkową, bardziej uporządkowany układ elementów sterujących i materiały wyższej jakości.

1 z 2
Klasyczne, trochę staromodne wnętrze wykazuje się nienaganną ergonomią.
Po liftingu poprawiono jakość materiałów i zmieniono nieco układ przycisków.

Pomimo wysokiego zawieszenia i charakteru terenówki na lżejsze warunki, Sorento dobrze radzi sobie na gładkich autostradach i jest przyzwoitym krążownikiem długodystansowym. Hałas silnika może jednak stanowić problem, zwłaszcza w przypadku wczesnych jednostek wysokoprężnych. Kabina jest przestronna, a pięciu pasażerów może komfortowo podróżować, dzięki dobrze wyściełanym (ale nieszczególnie podtrzymującym w zakrętach) siedzeniom. Zmodernizowane modele z 2006 roku mają nieco więcej miejsca na nogi z tyłu dzięki zmienionym przednim fotelom. Bagażnik? Wbrew pozorom, nie jest szczególnie przestronny, szczególnie w konfiguracji 5-osobowej – zaledwie 441 litrów. Po złożeniu oparć przestrzeń znacząco rośnie i wtedy bagażnik oferuje maksymalnie aż 1880 litrów.

1 z 3
Co prawda trudno już znaleźć zadbany egzemplarz, ale w odpowiedniej wersji Sorento I może wyglądać naprawdę dobrze.
Z tyłu miejsca jest pod dostatkiem, a kanapa jest zaskakująco wygodna.
Bagażnik jest w zupełności wystarczający, choć pojemność mogłaby być nieco większa.

Używana Kia Sorento I – silniki

Oferta silnikowa Kii Sorento I jest dość obszerna i zaskakująco ciekawa. Bazowy silnik 2.4 i 16V oferuje 139 KM i 196 Nm. Nie jest to mocarz i dynamika Sorento z tym silnikiem jest przeciętna, ale zaletą jest prosta i bezproblemowa konstrukcja. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 13,4 sekundy, prędkość maksymalna to 168 km/h, a średnie spalanie to 10,9 l/100 km. Ciekawie prezentuje się silnik 3.3 i V6 o mocy aż 245 KM i momencie obrotowym 309 Nm. W wersji z napędem na wszystkie koła (była też z napędem na tył) przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 186 km/h. Średnie spalanie – 14,8 l/100 km. Jest także silnik 3.5 i V6 o mocy 195 KM i momencie obrotowym 300 Nm, jak również jednostka 3.8 i V6 generująca 266 KM i 353 Nm. Osiągi są całkiem niezłe – 8,5 sekundy w sprincie do setki – ale spalanie przekracza średnio 16 l/100 km.

Silniki V6 kuszą osiągami i kulturą pracy, ale trzeba pamiętać o sporym spalaniu.

Jeśli ktoś szuka oszczędności, powinien zwrócić uwagę na silnik 2.5 CRDi o mocy 140 lub 170 KM. W mocniejszej odmianie, dysponującej momentem obrotowym na poziomie 392 Nm, sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 12 sekund, a prędkość maksymalna to 182 km/h. Średnie spalanie w tym modelu to 7,9 l/100 km, natomiast słabsza 140-konna odmiana spala średnio 7,7 l/100 km.

Silnik 2.5 CRDi wykazuje mniejszy apetyt na paliwo, ale kulturą pracy nie grzeszy.

Używana Kia Sorento I – opinie użytkowników

Zalety

„Zgrabna stylistyka i dobra równowaga pomiędzy rozsądnymi gabarytami a przestrzenią”

„Całkiem nieźle daje sobie radę w lekkim terenie (z napędem 4×4)”

„Bardzo dobre wyposażenie choćby w standardzie”

„Całkiem udane i dynamiczne silniki wysokoprężne, mocne V6-tki”

Wady

„Silniki benzynowe, szczególnie V6, są bardzo paliwożerne”

„Prowadzenie jest komfortowe, ale niezbyt przyjemne, szczególnie w zakrętach”

„Wnętrze jest przestronne, ale kiepsko wykonane”

„Bazowa wersja wysokoprężna i benzynowa jest nieco za słaba”

Używana Kia Sorento I – awaryjność, typowe usterki

Kia Sorento I wydaje się prostym, siermiężnym i nieco przestarzałym autem, ale jest w tym sporo zalet. Eksploatacja jest bezproblemowa i jeżeli ktoś pilnuje serwisów olejowych i przeprowadza naprawy na czas, nie będzie miał większych problemów i awarii. Co prawda silniki nie są specjalnie oszczędne, zwłaszcza benzynowe V6-tki, ale być może taki jest koszt spokojnej eksploatacji bez ciągłych problemów i przymusowych wizyt w serwisie. To już dość leciwe auto, więc warto dokładnie sprawdzić podwozie, ewentualne wykwity rdzy, jak również uszkodzenia powstałe na skutek nieumiejętnej i/lub intensywnej jazdy w terenie.

Warto przed zakupem dokładnie sprawdzić automatyczną skrzynię biegów i napędy. Pozwoli to uniknąć problematycznych napraw.

Używana Kia Sorento I – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w modelu Kia Sorento I znajduje się pod maską na przednim i bocznym wzmocnieniu nadwozia.

Używana Kia Sorento I – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji w serwisie OTOMOTO.pl zamieszczonych było ponad 50 ogłoszeń dotyczących Kii Sorento I. Przykładowo model z 2007 roku z silnikiem 3.5 i V6 z przebiegiem 298 000 kilometrów to koszt około 14 000 złotych. Za około 24 000 złotych można znaleźć model z 2008 roku z przebiegiem 240 000 kilometrów z silnikiem 2.5 CRDi.

Kia Sorento I - lifting
1 z 2
Kia Sorento I przed liftingiem (2002-2006)
Kia Sorento I po liftingu (2006-2009)

Używana Kia Sorento I – podsumowanie

Kia Sorento I to rzadko brany pod uwagę i trochę niedoceniany SUV, który oferuje niezłą wytrzymałość, niezawodność, sprawność w terenie i komfort podróży. Nie jest to oszczędne auto do miasta, ale jak ktoś planuje częste wycieczki w trudne tereny, ten model powinien trafić na jego listę aut do sprawdzenia.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych autach marki Kia:

Używana Kia Sportage IV (2016-2021) – opinie użytkowników

Używana Kia Stonic (od 2017 r.) – opinie użytkowników

Kia Sorento I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 456/185/173 cm
Rozstaw osi 271 cm
Pojemność bagażnika 441-1880 l
Kia Sorento I – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa Silnik 2.4 i 16V 3.3 i V6 3.5 i V6 3.8 i V6 2.5 CRDi 2.5 CRDi
Pojemność 2351 cmł 3342 cmł 3497 cmł 3778 cmł 2497 cmł 2497 cmł
Paliwo benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 139 KM 245 KM 195 KM 266 KM 140 KM 170 KM
Maks. moment 196 Nm 309 Nm 300 Nm 353 Nm 320 Nm 392 Nm
0-100 km/h 13,4 s 8,5 s 10,2 s 8,5 s 14,6 s 12 s
Prędkość maks. 168 km/h 194 km/h 192 km/h 195 km/h 170 km/h 182 km/h
Śr. spalanie 10,9 l/100 km 13,8 l/100 km 11,9 l/100 km 16,3 l/100 km 7,7 l/100 km 7,9 l/100 km

Używana Kia Sorento I – galeria

1 z 12
Kia Sorento I - przód
Kia Sorento I - przód
Kia Sorento I - tył
Kia Sorento I - tył
Kokpit jest sensownie rozplanowany i ergonomiczny, choć niespecjalnie urodziwy i miejscami z kiepskich materiałów.
Istnieją dwie wersje napędu na cztery koła, warto wybrać zgodnie z własnymi preferencjami.
Automatyczna skrzynia biegów nie jest zbyt precyzyjna i szybka, ale znacznie poprawia komfort jazdy.
Duże przyciski, prosta obsługa - Sorento I nie wymaga wprawy w obsłudze.
Jeśli ktoś lubi manualne skrzynie, Sorento I jest dostępne również z taką przekładnią.
Wnętrze jest przestronne i ma komfortowy charakter.
Bagażnik nie zachwyca przestrzenią, ale jest dość ustawny.
Pod podłogą wygospodarowano miejsce na dodatkowe schowki.
Idź do oryginalnego materiału