Dacia Sandero to oszczędne, dostatecznie komfortowe i nieźle wyposażone auto. Czy jednak spartańskie wykończenie, twarde plastiki i brak innowacyjnych rozwiązań oznaczają, iż nie zasługuje ono na uwagę? Jakie są opinie o trzeciej generacji Dacii Sandero?
Dacia Sandero – niemal każdy choć trochę interesujący się motoryzacją kierowca wie, co kryje się pod tą nazwą. Co prawda większość uzna, iż to budżetowy samochód, kiepsko wykonany i kompletnie bezsensowny, ale prawda jest zgoła odmienna. w tej chwili produkowana, trzecia już generacja Sandero to co prawda wciąż tanie i proste auto, ale wyposażone w najważniejsze elementy, a odpowiednio doposażona, może być dość komfortowym rozwiązaniem do miasta i do sporadycznych wycieczek na dalsze dystanse. Nie jest sportowa, imponująca, ładna czy luksusowa, ale daje kierowcy to, co najważniejsze. Klimatyzacja, podstawowy zestaw audio, opcjonalne podgrzewane fotele, system z integracją Android Auto, bardzo oszczędny silnik i wersje z LPG i automatyczną skrzynią. Do oszczędnego podróżowania nie potrzeba więcej.
Używana Dacia Sandero III – wymiary, nadwozie
Dacia nigdy nie była marką, której celem było zachwycać stylistyką. Rumuńskie auta zawsze charakteryzowały się prostotą, oszczędnością w formie i nieprzesadnym wyglądem, który nie rzucał się w oczy. Były po prostu przeciętne. Czy wciąż oferowana Dacia Sandero trzeciej generacji również jest przeciętna? Fakt, nie możemy oczekiwać tutaj spektakularnych elementów stylizacyjnych ani imponujących rozwiązań, które wywołają zachwyt przechodniów. Jednak określenie tego modelu jako przeciętnego byłoby krzywdzące. Nic bardziej mylnego! Ostatnie Sandero prezentuje się bardzo estetycznie – i to chyba najlepsze słowo, by opisać jego wygląd. Oczywiście, osobiście bardziej przekonuje mnie model Logan, ale trzeba przyznać, iż Sandero zyskuje dzięki praktycznym rozwiązaniom, takim jak otwierana pełna klapa bagażnika. Zresztą, wystarczy unikać bazowych (swoją drogą nieopłacalnych) wersji, aby nie było śladu po niepolakierowanych zderzakach, obudowach lusterek, klamkach czy stalowych felgach z kołpakami. To już nie czasy, gdy takie elementy były powszechne. Sandero prezentuje się teraz bardzo dobrze. Oczywiście, nadkola mogłyby pomieścić nieco większe i bardziej atrakcyjne felgi, a czujniki parkowania mogłyby być lakierowane w kolorze nadwozia, ale oprócz tych drobnych szczegółów trudno oczekiwać czegoś więcej. Przedni grill ma ładne linie, które doskonale współgrają z sygnaturą LED, także tylne lampy prezentują się bardzo dobrze. Sylwetka auta jest dość smukła i elegancka. jeżeli chodzi o wymiary, Sandero mierzy 4088 mm długości, 1848 mm szerokości i 1499 mm wysokości. Rozstaw osi to 2604 mm.
Używana Dacia Sandero III – wnętrze, bagażnik
Stylistyka wnętrza jest prosta, ale podobnie jak nadwozie, estetyczna i spójna. W wielu miejscach zastosowano materiał o ciekawej fakturze, nadając wnętrzu nieco przytulności. Tradycyjny panel do sterowania klimatyzacją znany z modeli Renault i przyciski obsługujące podstawowe opcje są oczywiście obecne i znane każdemu, kto choć raz obcował z francuskimi autami. W topowej wersji znajduje się system info-rozrywki z dużym wyświetlaczem, który umożliwia (bezprzewodowo!) obsługę Android Auto i Apple CarPlay. To opcja, której nie spotkamy choćby w niektórych samochodach segmentu premium! Praktycznym dodatkiem jest uchwyt na telefon umieszczony obok ekranu, chociaż mogłoby on być nieco niżej i wykonany z nieco sztywniejszych materiałów – ciężki telefon trzyma się co prawda mocno, ale uchwyt się przesuwa i ugina itp. Poniżej znajduje się port USB do ładowania – świetnie przemyślane miejsce!
Samochód oferuje sporo przestrzeni, a bagażnik o pojemności 328 litrów nie zawodzi pod względem przestronności. Po złożeniu oparć kanapy zyskujemy aż 1108 litrów, choć nie można oczekiwać płaskiej podłogi czy praktycznych dodatków – gdzieś te oszczędności musiały się znaleźć. Komfort podróży jest raczej poprawny, ale nie wymagajmy zbyt wiele – praktycznie wszędzie jest twardy plastik, wygłuszenie jest bardzo kiepskie (lub w ogóle nieobecne), a na dodatki poprawiające komfort możemy liczyć tylko w topowych wariantach. Tam znajdziemy m.in. podłokietnik czy też automatyczną klimatyzację. Warto celować właśnie w takie odmiany, bowiem cenowo nie będą wyraźnie droższe, a na dłuższą metę eksploatacja będzie zdecydowanie bardziej komfortowa.
Używana Dacia Sandero III – silniki
Do napędu Dacii Sandero oddelegowano tylko jeden silnik 1.0 TCe w kilku wersjach. Jest wariant o mocy 90 KM z manualną lub automatyczną skrzynią CVT, jak również wersja 110-konna, ale tylko z manualną przekładnią. Dla oszczędnych jest także wersja o mocy 100 KM z fabryczną instalacją LPG. Dla najbardziej zatwardziałych fanów oszczędności przygotowano 65-konną wersję 1.0 SCe. Auto z takim napędem jest wolne, ociężałe i nie zawsze oszczędne, ale plusem jest prosta konstrukcja i niedroga eksploatacja. Ciekawostką jest oferowana od niedawna wersja z przekładnią automatyczną CVT. Zalety?
Komfort w mieście z takim rozwiązaniem jest nieoceniony, na dynamikę również nie można narzekać – wszystko na zadowalającym poziomie. Oczywiście przyśpieszanie w trasie (by np. wyprzedzić np. ciężarówkę) wiąże się z „wyciem” silnika, ale w normalnej jeździe to kompletnie nie przeszkadza. Zresztą moc 90 KM i moment obrotowy 142 Nm wystarcza do sprawnej jazdy. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 13,4 sekundy a prędkość maksymalna to 169 km/h. Jak na auto miejskie – wystarczająco. Średnie spalanie – 5,6 l/100 km. W wersji z instalacją LPG zasięg na dwóch pełnych zbiornikach to sporo ponad 1000 kilometrów.
Używana Dacia Sandero III – opinie użytkowników
Zalety
„Wystarczająco przestronna dla niewielkiej rodziny”.
„Zwinna, sprawna i zadowalająco dynamiczna w mieście, choćby ze skrzynią CVT”.
„Bardzo niskie zużycie paliwa, a w wersji z LPG zasięg ponad 1000 kilometrów”.
„Niewygórowana cena choćby topowo skonfigurowanych egzemplarzy”.
Wady
„Niektórych mogą razić kiepskiej jakości materiały i jakość wykończenia”.
„Bazowe i najsłabsze wersje nie oferują zbyt wiele…”.
„Nadwozie przy wyższych prędkościach generuje sporo szumu”.
„Niestabilna przy wyższych prędkościach, wyniki Euro NCAP też są kiepskie (2/5 gwiazdek)”.
Używana Dacia Sandero III – awaryjność, typowe usterki
Ogólnie rzecz biorąc, Sandero to rozsądny mały samochód i jako iż jest raczej nowy, powinien być w dobrym stanie. Unikajmy mocno zmęczonych egzemplarzy, bowiem za zadbane zapłacimy kilka więcej. Poza tym warto sprawdzić wnętrze pod kątem oznak zużycia, a felgi pod kątem uszkodzeń od krawężników. Opony mają wysoki profil, ale warto zajrzeć pod spód, czy nie mają „guzów” od wewnątrz. Oprócz dość kiepskiej jakości materiałów we wnętrzu i przeciętnej kultury pracy jednostki napędowej (dodatkowo – słabe wyciszenie), trudno mieć do tego auta jakiekolwiek pretensje. Jest proste, nieskomplikowane w naprawach, a części zamienne są niedrogie. To jedna z lepszych propozycji, jeżeli chodzi o auta tanie w eksploatacji.
Używana Dacia Sandero III – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w modelu Dacia Sandero III znajduje się za szybą czołową w lewym dolnym rogu oraz na naklejce na prawym słupku B.
Używana Dacia Sandero III – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 60 ogłoszeń dotyczących Dacii Sandero III. Przykładowo model z 2021 roku z przebiegiem 80 000 kilometrów to koszt około 55 000 złotych. Za około 70 000 złotych można znaleźć model z 2022 roku w wersji Stepway z LPG i z przebiegiem 10 000 kilometrów.
Używana Dacia Sandero III – podsumowanie
Dacii Sandero trudno przypisać jakiekolwiek poważne zarzuty. Samochód jest skromny, prowadzi się przeciętnie i ma słabe wygłuszenie, ale za to rozsądnie wyceniony, choćby po maksymalnym doposażeniu. Dodatkowo, Sandero jest oszczędne, posiada opcjonalną skrzynię biegów CVT i/lub instalację LPG, a także jest praktyczne i pojemne. W tym segmencie Dacia Sandero jest niemalże bezkonkurencyjna.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Daciach:
Używana Dacia Lodgy (2012-2022) – opinie użytkowników
Używana Dacia Sandero II (2012-2020) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 408/184/149 cm |
Rozstaw osi | 260 cm |
Pojemność bagażnika | 328-1108 l |
Pojemność | 999 cmł | 999 cmł | 999 cmł |
Paliwo | benzynowy | benz., turbo | benz. + LPG |
Maks. moc | 65 KM | 90 KM | 100 KM |
Maks. moment | 95 Nm | 160 Nm | 170 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 16,7 s | 11,7 s | 11,6 s |
Prędkość maks. | 158 km/h | 178 km/h | 183 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,8 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,5 l/100 km |