
Kolejki po odbiór tablic czy nowego dowodu rejestracyjnego? Jest metoda, by tego uniknąć. Odbiór dokumentów całą dobę, siedem dni w tygodniu.
W dobie cyfryzacji oraz rosnącej potrzeby automatyzacji usług publicznych coraz więcej miast w naszym kraju wprowadza rozwiązania ułatwiające życie obywatelom. Jednym z nich są urzędomaty – automaty samoobsługowe, dzięki którym można w szybki i wygodny sposób odebrać dokumenty związane z rejestracją pojazdów, uprawnieniami do kierowania czy innymi sprawami urzędowymi.
Udogodnienia także dla kierowców
To przełom w obsłudze kierowców, którzy dotychczas musieli godzinami czekać w kolejkach w wydziałach komunikacji. Urzędomaty funkcjonują podobnie do popularnych paczkomatów. Po załatwieniu sprawy online lub złożeniu wniosku w urzędzie dokument – np. dowód rejestracyjny, prawo jazdy, ale także tablice rejestracyjne – trafia do urzędomatu, skąd właściciel może go odebrać o dowolnej porze dnia i nocy. Dzięki temu możliwa jest obsługa klienta 24/7, bez konieczności dostosowywania się przez niego do godzin pracy urzędów.
https://magazynauto.pl/porady/jakie-sprawy-mozna-zalatwic-przez-internet,aid,944To rozwiązanie szczególnie przydatne w dużych miastach, gdzie liczba spraw załatwianych w urzędach komunikacji sięga tysięcy miesięcznie, ale wdrażane jest i w mniejszych ośrodkach. Wprowadzenie urzędomatów znacząco odciąża urzędników i przyspiesza cały proces. Co więcej, odbiór dokumentów trwa zaledwie kilkadziesiąt sekund, a to duża ulga dla kierowców. Urzędomaty pojawiają się w wielu miejscach.
https://magazynauto.pl/porady/grozne-lekcewazenie-formalnosci,aid,2281Ich wprowadzenie to krok ku nowoczesnej, przyjaznej i efektywnej administracji. Dla kierowców oznacza to mniej formalności, oszczędność czasu i większą elastyczność. Trudno się dziwić, iż coraz więcej samorządów decyduje się na ich wdrożenie.
https://magazynauto.pl/porady/mobywatel-dla-zmotoryzowanych-dokumenty-auta-i-kierowcy-w-telefonie-zasady-dzialania-i-mozliwosci-aplikacji,aid,4276Jak działa urzędomat: krok po kroku
Urzędomaty czy powiatomaty powstają niezależnie od firm posiadających urządzenia paczkowe. Działają jednak na podobnej zasadzie jak te, z których można odbierać zamówione przesyłki.
Złożenie wniosku

Interesant podczas składania wniosku ma możliwość wyboru, czy chce odebrać dowód rejestracyjny w okienku, czy z urzędomatu. Ta druga forma ma tę przewagę, iż odbioru można dokonać poza godzinami pracy wydziału i nie trzeba umawiać się na wizytę, a urzędomat działa 24h na dobę, 7 dni w tygodniu.
- Jak potwierdzenie odbioru
Zgodę na odbiór dokumentów w paczkomacie przyjmuje się jednocześnie jako przyzwolenie na urzędowe potwierdzenie dokumentów, na równi z fizycznym odbiorem przy okienku.
Rozpatrzenie sprawy

Wniosek rozpatrywany jest w zwykłym trybie, zamawiane są wymagane dokumenty czy tablice, a po zakończeniu sprawy wyznaczeni pracownicy umieszczają je w urzędomacie. Poufność danych jest zachowana na równi z klasyczną procedurą.
- SMS z urzędu
Gdy dokumenty znajdą się w urzędomacie, interesant otrzymuje SMS-a z kodem dostępu do swojej skrzynki.
Wpisywanie kodu

Ten etap dobrze znamy z odbioru zwykłych przesyłek. Wpisujemy kod, skrzynka się otwiera, odbieramy to, co zamówiliśmy.
Odbiór dokumentów

Na tym procedura się adekwatnie kończy. Odbieramy dokumenty, fakt ten rejestrowany jest w urzędowym systemie, nie trzeba niczego więcej podpisywać itp.
- Cały tydzień, całą dobę
Dokumenty z urzędomatów można odebrać w dowolnej chwili, jednak zwykle ma się na to 48 godzin. Ale to podobne warunki do tych stosowanych w przypadku zwykłych komercyjnych przesyłek. Usługa jest bezpłatna.
https://magazynauto.pl/porady/oszczedzaj-sma-rtfonem,aid,321Gdzie działają urzędomaty i powiatomaty?

Pomysł wyraźnie zyskuje na popularności. Na zdjęciu otwierającym mamy powiatomat przy starostwie w Mińsku Mazowieckim podobne urządzenia funkcjonują już np. w Poznaniu, Koninie, Gnieźnie, Cieszynie, Mikołowie i ciągle przybywa nowych. Interesanci są zadowoleni.
Urzędomat: jak to się sprawdza w praktyce
Na początku 2025 r. przy Starostwie Powiatowym w Mińsku Mazowieckim pojawił się jeden z pierwszych w kraju urzędomat/powiatomat. Nowość przyciąga uwagę nie tylko lokalnych interesantów, ale także samorządowców z innych powiatów, którzy widzą potencjał w tym rozwiązaniu. Na ten temat rozmawiamy z Urszulą Pacygą, wicestarostą mińskim.

Skąd pomysł?
Na początku naszej kadencji dyrektor wydziału komunikacji przyszedł do mnie z pomysłami, w jaki sposób można usprawnić pracę – powiatomat był jednym z najbardziej obiecujących.
Ile osób korzysta z powiatomatu?
Coraz więcej. Zaczęliśmy w styczniu i od razu około 7 proc. dokumentów było odbieranych przez powiatomat. W kolejnych miesiącach usługa rozwijała się bardzo szybko, 19, 23, do 24 proc. w kwietniu – wiemy na pewno, iż jest to duże ułatwienie dla mieszkańców powiatu. Jeden z nich odebrał tablice rejestracyjne o 3:30 w nocy.
Czy nie ma przeszkód prawnych?
Przy składaniu dokumentów w starostwie wnioskodawca wyraża pisemną zgodę na odbiór dokumentów przez powiatomat. Urządzenie obsługiwane jest wyłącznie przez pracowników starostwa, którzy posiadają karty dostępu. W razie problemów czy wątpliwości cały proces jest do prześledzenia. Jak dotychczas reklamacji nie było.
Kto zapewnia usługę „powiatomat”?
Starostwo ma w tej chwili pełne prawa do oprogramowania, żadna zewnętrzna firma z nich nie korzysta.
Czy można coś poprawić?
Jak zawsze, można. U nas okazało się, iż skrzynki nie są najlepiej zabezpieczone przed wilgocią. Zaczęliśmy zatem doręczać dokumenty nie w foliowych „koszulkach”, ale w zamykanych „zip bagach”. Po sprawie.
Pani chyba interesuje się motoryzacją?
Tak, zainteresowanie nazywa się Honda CBR 125, ale teraz jest mało czasu w jazdę.
https://magazynauto.pl/porady/zakup-sprzedaz-i-inne-kwestie-zwiazane-z-posiadaniem-samochodu-o-jakich-podatkach-trzeba-pamietac,aid,5029Inne wygodne rozwiązania załatwiania urzędowych spraw
Pod względem cyfryzacji Polska akurat prezentuje się całkiem nieźle. Podstawą do korzystania z usług e-administracji jest założenie profilu zaufanego. Taką usługę zapewnia większość dużych banków (co też wskazuje na nasze zaawansowanie w tym względzie).

Co można wówczas załatwić przez internet? Sporo. Zgłosić sprzedaż lub zakup auta, zapłacić podatek i akcyzę przy sprzedaży/zakupie pojazdu, itp. Mamy też przydatną aplikację mObywatel, dzięki której w komórce możemy mieć wszystkie potrzebne kierowcy dokumenty. Do tego dochodzą komercyjne usługi, jak np. zakup polisy online, tu już bez konieczności zakładania profilu zaufanego.
