Urban Cruiser uzupełni gamę Toyoty

moto-przestrzen.pl 23 godzin temu

Elektryczny Urban Cruiser niedługo dołączy do najpopularniejszego modelu Toyoty w Europie – Yarisa Cross, poszerzając ofertę miejskich crossoverów w segmencie B-SUV. Samochód o przestronnym wnętrzu na polskim rynku zadebiutuje w pierwszej połowie 2026 roku.

Toyota od lat specjalizuje się w produkcji wszechstronnych crossoverów i SUV-ów, a jej modele dostępne są we wszystkich rynkowych segmentach – od najmniejszego Aygo X po prawdziwie terenowego Land Cruisera. W kategorii miejskich SUV-ów mocną pozycję od lat ma hybrydowy Yaris Cross, najpopularniejszy model marki w Europie. Oferta Toyoty w dynamicznie rozwijającym się segmencie B-SUV niedługo powiększy się o samochód z napędem elektrycznym. Urban Cruiser będzie dostępny w trzech wariantach mocowych napędu i z bateriami o dwóch pojemnościach – 49 kWh lub 61 kWh. Jak wszystkie elektryczne SUV-y Toyoty napęd będzie przenoszony na przednią oś lub opcjonalnie na wszystkie koła.

Przestronny i pojemny miejski SUV

Fundamentalnym zadaniem projektantów elektrycznego Urban Cruisera, było stworzenie nadwozia z charakterem prawdziwego SUV-a, który idealnie sprawdzi się w codziennym przemieszczaniu się po miejskich ulicach. Wymiary zewnętrzne Urban Cruisera są nieznacznie większe od hybrydowego Yarisa Cross, a promień skrętu, który wynosi 5,2 m, pozwala na swobodne manewrowanie w mieście.

Kompaktowa karoseria kryje bardzo przestronne wnętrze. Ze względu na zastosowanie napędu elektrycznego udało się osiągnąć bardzo duży rozstaw osi, który przekłada się na ilość miejsca w kabinie. Między osiami Urban Cruiser mierzy 2700 mm. Dzięki przesuwanej tylnej kanapie, odległość między pierwszym a drugim rzędem siedzeń wynosi od 690 mm do 850 mm, co jest porównywalne z SUV-ami z wyższych segmentów, a całkowita długość wnętrza wynosi 3050 mm. W zależności od położenia tylnej kanapy przestrzeń bagażowa ma od 238 l do 526 l. Wszechstronność auta podkreśla możliwość holowania przyczepy o masie do 750 kg.

Wnętrze elektrycznej Toyoty Urban Cruiser zostało zaprojektowane z myślą o intuicyjnej obsłudze. Przed kierowcą jest wirtualny kokpit z ekranem o przekątnej 10,25 cala, a obok znajduje się 10,1-calowy wyświetlacz systemu multimedialnego. Żeby poprawić widoczność cyfrowych zegarów, kierownica została spłaszczona w górnej części, a jej design koresponduje z projektem całej deski rozdzielczej.

We wnętrzu ograniczono liczbę przycisków na rzecz obsługi z wykorzystaniem ekranu głównego. Natomiast klimatyzacją można sterować zarówno dzięki fizycznych przycisków, jak i z poziomu ekranu głównego. Wybrane funkcje auta, w tym te związane z procesem ładowania, można obsługiwać w aplikacji mobilnej MyToyota. Samochód łączy się ze telefonami bezprzewodowo z Apple CarPlay i Android Auto, a porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń znajdują się nie tylko w konsoli środkowej, ale są też łatwo dostępne dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń. W wyższych wersjach wyposażenia dostępna jest ładowarka indukcyjna.

Dwie baterie i trzy warianty mocy

Urban Cruiser będzie dostępny z bateriami, które zapewnią zasięg wystarczający do codziennych podróży. Wykonane w technologii litowo-żelazowo-fosforanowej akumulatory są bezpieczne i trwałe. Toyota oferuje program przedłużonej gwarancji na akumulator trakcyjny do 10 lat lub do miliona kilometrów pod warunkiem wykonywania corocznej kontroli stanu baterii.

Samochód z baterią o pojemności 49 kWh będzie oferowany wyłącznie z napędem na przednią oś. Akumulator ma 96 ogniw, łączna moc tej wersji wynosi 144 KM/106 kW, a maksymalny moment obrotowy to 193 Nm. Zasięg tego wariantu wynosi 344 km.

Urban Cruiser będzie też dostępny z większą baterią o pojemności 61 kWh (120 ogniw). W wersji z napędem na przednie koła moc wynosi 174 KM/128 kW, a maksymalny moment obrotowy to 193 Nm. W tej odmianie Urban Cruiser ma także największy zasięg, który w cyklu mieszanym WLTP wynosi 426 km.

Odmiana z większą baterią i napędem na cztery koła ma pokonać do 395 km. W tej specyfikacji Urban Cruiser ma dodatkowy silnik elektryczny przy tylnej osi o mocy 54 kW. Łączna moc auta to 185 KM/135 kW, a maksymalny moment obrotowy to aż 307 Nm.

Ładowanie baterii od 10 do 80% z wykorzystaniem stacji szybkiego ładowanie z prądem stałym powinno zająć do 45 minut. Samochód jest też wyposażony w trójfazową ładowarkę pokładową o mocy 11 kW, która umożliwi uzupełnienie energii ze stacji typu Toyota HomeCharge w sześć godzin.

Urban Cruiser z napędem na przód ma cztery tryby jazdy – Eco, Normal, Sport oraz Pedal. Ten ostatni umożliwia jazdę z minimalnym użyciem pedału hamulca, wykorzystując efektywny system odzyskiwania energii, pracujący na trzech poziomach czułości.

Elektryczny miejski crossover z napędem na cztery koła będzie oferować tryby Auto oraz Trail. W trybie Auto samochód sam automatycznie rozdziela moc między przednie i tylne koła. Tryb Trail stworzono z myślą o jeździe po śliskich nawierzchniach. System przyhamuje koło tracące przyczepność i przekaże moc do przeciwległego koła, zapewniając dodatkowe wsparcie kierowcy.

Toyota Urban Cruiser powstała na nowej platformie dla samochodów elektrycznych, która charakteryzuje się niską masą i wysoką sztywnością. Przednie zawieszenie oparto na kolumnach MacPhersona, z tyłu zastosowano zawieszenie wielowahaczowe. Z przodu i z tyłu zastosowano wentylowane hamulce tarczowe o średnicy 18-cali. Przednie zaciski są dwutłoczkowe, tylne jednotłoczkowe.

Elektryczna Toyota Urban Cruiser ma zadebiutować na polskim rynku w pierwszej połowie 2026 roku.

Idź do oryginalnego materiału