Posłowie z Europejskiej Partii Ludowej (EPP) chcą ratować silnik spalinowy. Chcą unieważnić faktycznie ustalony koniec samochodów z emisją CO2 od 2035 roku – i nie mają choćby najmniejszych szans. Ale ich powody są pretekstowe, a argumenty błędne.
Komentarz Felixa Gräbera
Jeśli dokonasz zakupu za pośrednictwem tych linków, otrzymamy prowizję wspierającą naszą pracę redakcyjną. Cena dla Ciebie pozostaje niezmieniona. Te linki partnerskie są oznaczone symbolem. Dowiedz się więcej.
Europejscy konserwatyści chcą widzieć płonący świat
EPL tradycyjnie zrzesza na szczeblu UE członków europejskich partii chrześcijańsko-społecznych i obywatelsko-konserwatywnych. Tworzą jedną z najsilniejszych frakcji w instytucjach UE. Uwzględniono członków i przedstawicieli UE CDU i CSU z Niemiec.
Teraz pisze wiceprezes zająć się przyczyną Konieczność uchylenia „zakazu spalania” które od 2035 roku zakażą poruszania się po drogach nowych samochodów z klasycznymi silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi. Szkoda tylko, iż wcale tak nie jest.
Ponieważ w obecnym dokumencie przedstawiającym stanowisko członkowie EPP chcą to zapewnić silnik spalinowy nie zostanie objęty zakazem. Z ich własnych wypowiedzi wynika, iż chcą zdefiniować podejście otwarte na technologię. „Potrzebujemy wszystkich technologii, choćby tych, które być może nie zostały jeszcze opracowane. Należy zatem wycofać planowany na 2035 r. zakaz silników spalinowych” – wyjaśnia Jens Gieseke (CDU), który odpowiada za ten właśnie temat w grupie EPP (źródło: heise).
Nie jest jasne, dlaczego zakaz jednej technologii miałby uniemożliwiać rozwój innych. Tym bardziej, iż Ściśle mówiąc, od 2035 roku nie będzie zakazu silników spalinowych, bo obecny status rzekomego zakazu silników spalinowych jest następujący: UE zgodziła się, iż od 2035 roku nie będzie można rejestrować nowych samochodów lokalnie emitują podczas jazdy szkodliwy dla klimatu CO2.
UE jest przeciwna silnikom spalinowym, ale realnego zakazu nie ma od 2035 roku
Robią to obecne silniki spalinowe, takie jak pojazdy benzynowe i wysokoprężne, i faktycznie zostałyby wykluczone, gdyby za 10 lat przez cały czas były używane w taki sam sposób, jak obecnie. W obecnym stanie rzeczy dozwolone są również samochody z silnikami spalinowymi po 2035 r zostać zatwierdzone pod warunkiem zapewnienia, iż wykorzystują one paliwa neutralne dla klimatu lokalnie bezemisyjny być operowany. Fakt, iż paliwa te były dotychczas drogie i – zwłaszcza w porównaniu do samochodów elektrycznych bardzo nieefektywny sposób nie stoją na przeszkodzie teoretycznym możliwościom.
Pozwalają na to również przepisy przyjęte przez UE. Eksperci są zgodni, iż decyzje te będą w praktyce oznaczać zakaz stosowania silników spalinowych od 2035 roku. Nie są one jednak wyraźnie zakazane. Swoimi żądaniami EPP chce wycofać przepisy, które od dawna odpowiadają jej żądaniom – kto chce to zrozumieć. Nie mogę tego zrobić.
EPL chce także promować stosowanie e-paliw i zakotwiczyć to w przepisach. Można to już dzisiaj przewidzieć: Do 2035 roku nie będą już konkurencyjne dla samochodów elektrycznych. Aby liczba samochodów spalinowych jeździła w sposób mniej szkodliwy dla klimatu, realizowane są już prace nad nimi jako alternatywą w wytycznych UE – między innymi FDP prowadziła na ten temat kampanię w ciągu ostatnich kilku miesięcy (kiedy przez cały czas był w stanie).
EPP ignoruje to i zamiast tego pisze to Walcz o przemysł i konsumentów na flagach – jedna słaby i dość przejrzysty ruchjeśli mnie zapytasz.
Natomiast EPP zewnętrznie domaga się położenia kresu silnikowi spalinowemu rzekomo propaguje otwartość na technologię, Koncentrując się na technologii silników spalinowych, członkowie zwracają się znacznie bardziej przeciwko innym podejściu. Otwartość na technologię działa jednak w obie strony. Dla EPP wydaje się to jednak synonimem ochrony silnika spalinowego.
Jak godzisz bycie konserwatystą i postępowcem?
Dzięki takiemu podejściu do silnika spalinowego duża część europejskich konserwatystów na szczeblu UE zasługuje na swoją nazwę. Nie bez powodu „konserwatywny” kryje się w „konserwatywnym”. Stare, dobre rzeczy z przeszłości chcą zostać zachowane, chcą zostać zachowane. Nowe rozwiązania? Nie potrzebuję tego! Można to zrobić znacznie wygodniej trzymaj się tego, co wszyscy wiemy.
To nie tylko nieotwarty na technologię, jak EPP najwyraźniej powtarza sobie każdego wieczoru, ma jednak znacznie więcej wspólnego z otwartą wrogością do postępu. Ale przynajmniej to robisz własną wygodę i ciasnotę umysłową o poważnym wysiłku na rzecz politycznego ukształtowania wspólnoty europejskiej.
Teraz mógłbyś sprzeciwiać się: jeżeli silnik spalinowy nie ma przyszłości (wspieranej politycznie), żaden z nich nie będzie miał żaden producent nie stara się go dalej rozwijać w sposób mniej szkodliwy dla klimatu. Udoskonalanie silników benzynowych i wysokoprężnych, tak aby można je było eksploatować wydajniej lub przy użyciu paliw syntetycznych lub biologicznych w sposób neutralny dla klimatu lub przynajmniej z równowagą neutralną dla klimatu.
Taka krytyka byłaby choćby częściowo zrozumiała. Gdyby było już pewne, iż silnik spalinowy definitywnie wymrze, byłby mniej ekonomiczny i włożono by w niego dużo wysiłku i pieniędzy Praca badawcza trzymać. Na pewno mniej ekonomiczne niekoniecznie nieekonomiczne. Może się to jeszcze opłacić finansowo.
Poza tym decyzja o zniknięciu silnika spalinowego od 2035 roku nie została podjęta przez przepisy UE. A fakt, iż firmy odmawiają sobie możliwości zarobienia pieniędzy – choćby jeżeli wymaga to wysiłku – to coś, czego z pewnością choćby fan silników spalinowych nie chciałby kwestionować na szczeblu UE.
Na koniec mała uwaga: choćby jeżeli wszystkie te przykłady nie działają, Samochody elektryczne nie są jedynym sposobem na zastąpienie samochodów szkodliwych dla klimatu. Ale mają co najmniej jedną poważną zaletę: swoją Dużo lepsza wydajność. Tym bardziej, iż działa transport prywatny skończone zasoby w związku z tym wszyscy powinniśmy zadbać o jak najlepsze wykorzystanie dostępnej energii. Pod tym względem choćby najnowocześniejszy silnik spalinowy nie ma szans przeciwstawić się samochodom elektrycznym.
Wyścig pomiędzy samochodami elektrycznymi a silnikami spalinowymi trwa pełną parą – także pod względem kosztów:
Spodobał Ci się post? Śledź nas na WhatsApp i Google News i nie przegap żadnych aktualności na temat technologii, gier i rozrywki.