Unia łagodzi przepisy, a prognozy sprzedaży aut elektrycznych maleją

4 godzin temu
Zdjęcie: https://www.euractiv.pl/section/nowe-technologie/news/unia-lagodzi-przepisy-a-prognozy-sprzedazy-aut-elektrycznych-maleja/


Organizacja ekologiczna Transport & Environment (T&E) obniżyła prognozy sprzedaży samochodów w pełni elektrycznych w Europie do 2027 r. o 2 mln pojazdów. Powodem jest decyzja Unii Europejskiej o przyznaniu producentom dodatkowych dwóch lat na dostosowanie się do bardziej rygorystycznych limitów emisji CO2.

Komisja Europejska zdecydowała się na zmianę przepisów po tym, jak europejski przemysł motoryzacyjny ostrzegł, iż w przeciwnym razie producenci byliby narażeni na ogromne kary finansowe za nieprzestrzeganie obowiązujących norm.

Według T&E producenci samochodów w UE podnieśli ceny pojazdów elektrycznych po złagodzeniu regulacji, cofając wcześniejsze obniżki wprowadzone w celu realizacji celów redukcji emisji na 2025 r. Organizacja prognozuje, iż wszyscy producenci w Unii – z wyjątkiem Mercedesa – osiągną wyznaczony cel bez konieczności korzystania z systemu puli.

Zgodnie z przepisami UE od 2035 r. wszystkie nowe samochody sprzedawane na terenie Wspólnoty będą musiały być bezemisyjne. Do tego czasu producenci mają obowiązek przestrzegania pośrednich limitów średniej emisji dla sprzedawanych pojazdów lub uiszczania opłat na rzecz konkurentów, którzy wywiązują się z wymagań i mogą „sprzedawać” nadwyżki w ramach mechanizmu łączenia zasobów.

Trzymaj się zasad

„Producenci samochodów kreślą czarny scenariusz, bo chcą osłabienia obowiązujących celów. Tymczasem rzeczywistość jest taka, iż sprzedaż aut elektrycznych rośnie w szybkim tempie, a przepisy dotyczące emisji odgrywają w tym kluczową rolę” – stwierdził w oświadczeniu Lucien Mathieu, dyrektor ds. kampanii samochodowych w T&E. – „Przestrzegając uzgodnionych zasad, Europa daje swojemu przemysłowi szansę na realną walkę w globalnym wyścigu o elektromobilność. Osłabienie celów może jednak sprawić, iż inni producenci pójdą w ślady Mercedesa, który pozostaje w tyle z elektryfikacją i musi kupować kredyty od konkurentów” – dodał.

Akumulatory, ładowarki

W Europie raport T&E przewiduje, iż cena akumulatorów – najdroższego elementu pojazdu elektrycznego – spadnie o 28 proc. do 2027 r. i o 46 proc. do 2030 r.

Równie dynamicznie rozwija się infrastruktura. Wszystkie kraje członkowskie osiągnęły już wyznaczone przez UE cele instalacyjne na 2025 r., a aż 22 z 27 państw dysponuje mocą ładowania ponad dwukrotnie wyższą niż wymaga tego prawo.

Zgodnie z rozporządzeniem UE w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych państwa członkowskie muszą zapewnić 1,3 kW mocy w publicznie dostępnych punktach ładowania na każdy samochód elektryczny poruszający się po drogach, a także zainstalować stacje szybkiego ładowania co 60 kilometrów wzdłuż głównych korytarzy transportowych Wspólnoty.

Idź do oryginalnego materiału