UE chce ograniczyć liczbę starszych kierowców. Tak zamierza tego dokonać

3 godzin temu
Zwiększająca się liczba starszych wiekiem kierowców na europejskich drogach może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa. Tak uważa Komisja Europejska, która przedstawiła zarys nowych przepisów. Ma on objąć ludzi, którzy prowadzą auto, ale są już po 70. roku życia.


Jak informuje TVN24, Komisja Europejska pracuje nad wprowadzeniem wspólnego standardu badań umiejętności prowadzenia pojazdów przez osoby po 70. roku życia. Seniorzy w całej UE, również w Polsce, musieliby przechodzić obowiązkowe badania co pięć lat.

Europa się starzeje, rośnie liczba seniorów za kółkiem


Jak tłumaczą przedstawiciele Komisji, rosnąca liczba seniorów za kółkiem jest widoczna w statystykach wypadków. Owszem, wielu ludzi w słusznym wieku świetnie sobie radzi na drodze, jeżdżą zwykle bezpieczniej i spokojniej, rzadziej przekraczają prędkość, ale zmysły już nie te, co kiedyś.

KE zamierza więc wprowadzić obowiązkowe testy umiejętności prowadzenia pojazdów dla osób powyżej 70. roku życia. Miałyby się one odbywać co 5 lat. Jak wynika z niemieckich danych, w ciągu ostatnich 10 lat seniorzy spowodowali o jedną czwartą wypadków więcej niż w poprzedniej dekadzie.

Testy dla kierowców – seniorów


Jak przypomina TVN24, obowiązkowe testy dla seniorów są już w niektórych krajach standardem. Portugalczycy po siedemdziesiątce muszą przechodzić badania co 2 lata. Finowie są badani już po ukończeniu 45 lat, a testy muszą być powtarzane co 5 lat.

Z wiekiem często pojawiają się problemy ze wzrokiem, słuchem oraz koordynacją ruchową, które mogą opóźnić reakcje w sytuacjach wymagających szybkich decyzji.

Ponadto starsi kierowcy często przyjmują leki, które mogą wpływać na zdolność koncentracji czy szybkość reakcji. W rezultacie z wiekiem spada refleks i elastyczność, co może zwiększa ryzyko wypadków.

Idź do oryginalnego materiału