Uber i Lyft wprowadzają autonomiczne taksówki na ulice Londynu, a pojazdy dostarczy Baidu

2 godzin temu

Londyn ma stać się jednym z pierwszych europejskich miast, w których pojawią się robotaxi na platformach Uber i Lyft. Amerykańskie firmy zapowiedziały współpracę z chińskim Baidu, które dostarczy autonomiczne pojazdy Apollo Go, a pilotaże mają ruszyć w 2026 roku, jeżeli tylko brytyjskie organy regulacyjne wydadzą zgodę.

Baidu wchodzi do Londynu z Apollo Go

Chiński gigant technologiczny Baidu ogłosił, iż jego autonomiczne pojazdy Apollo Go trafią do Londynu dzięki partnerstwom z Uber oraz Lyft. Informacje te pojawiły się w komunikatach obu platform transportowych opublikowanych w mediach społecznościowych.

Według zapowiedzi w 2026 roku Lyft rozpocznie testy z flotą liczącą kilkadziesiąt pojazdów, pod warunkiem uzyskania wymaganych zezwoleń. Firma deklaruje, iż w kolejnym etapie skala projektu może wzrosnąć do setek samochodów. Uber z kolei planuje uruchomić pierwszy pilotaż w pierwszej połowie 2026 roku.

Wielka Brytania przyspiesza zmiany w prawie

Zainteresowanie robotaxi w Wielkiej Brytanii wyraźnie przyspieszyło po decyzji rządu o skróceniu harmonogramu dopuszczania autonomicznych pojazdów na drogi publiczne. w tej chwili władze zakładają, iż pierwsze, ograniczone pilotaże komercyjne będą możliwe już wiosną 2026 roku,a Londyn, jako największy rynek usług przewozowych w kraju, naturalnie stał się głównym celem dla firm rozwijających mobilność autonomiczną.

Miasto realizuje także program Vision Zero, którego celem jest całkowita eliminacja wypadków śmiertelnych i poważnych obrażeń w transporcie do 2041 roku. Technologie jazdy autonomicznej są w tym kontekście postrzegane jako jedno z narzędzi poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Waymo przebija 450 000 płatnych kursów tygodniowo i ucieka konkurencji

Globalna rywalizacja robotaxi

Apollo Go działa już w 22 miastach i realizuje ponad 250 tys. przejazdów tygodniowo, głównie w Chinach. Baidu konkuruje zarówno z innymi chińskimi firmami, takimi jak WeRide, jak i z zachodnimi graczami, w tym Waymo, należącym do Alphabet.

Waymo również zapowiada testy w Londynie i pełne uruchomienie usług w 2026 roku. Firma prowadzi już operacje lub przygotowania do startu w co najmniej 26 lokalizacjach na świecie, w tym w Tokio i Nowym Jorku. Równolegle Baidu rozwija projekty poza Chinami, między innymi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz w Szwajcarii.

Znaczenie dla rynku europejskiego

Dla Europy planowane pilotaże w Londynie mogą mieć znaczenie wykraczające poza lokalny rynek. Sukces projektów Ubera, Lyfta i Baidu w Wielkiej Brytanii może przyspieszyć prace regulacyjne w innych krajach i zwiększyć presję konkurencyjną na europejskich producentów oraz operatorów usług. Jednocześnie obecność chińskiego dostawcy technologii w kluczowej europejskiej metropolii pokazuje, iż globalny wyścig o transport autonomiczny coraz wyraźniej przenosi się także na Stary Kontynent.

Idź do oryginalnego materiału