Wraz z ekspertami analizujemy trendy występujące na polskim rynku aut używanych. Odpowiadamy na pytania: jak zmieniają się ceny, skąd sprowadzamy używane samochody, które modele są najpopularniejsze oraz jaka przyszłość czeka polski rynek wtórny i co powinni wziąć pod uwagę kupujący.
Przez lata zasady motoryzacyjnej „gry” były jasne. Ceny nowych aut pozostawały względnie stabilne, na przełomie roku można było liczyć na pokaźne rabaty, a po kilku latach eksploatacji samochód potrafił stracić połowę początkowej wartości.
Wiele zmiennych na rynku
Wybuch pandemii rozchwiał rynki pierwotny i wtórny do nieobserwowanego wcześniej poziomu. Czy wreszcie wychodzimy na prostą? Po okresie chwilowej stabilizacji mogą się znów pojawić zawirowania spowodowane dokręcaniem śruby branży motoryzacyjnej w kwestii emisji spalin.
Na tym jednak nie koniec. – Czeka nas wejście w życie nowej odsłony umowy handlowej UE z rynkami Mercosuru, a teraz, po 20 stycznia, jak się wydaje nieunikniona, konfrontacja gospodarcza z nowym gospodarzem Białego Domu. Lokalnie, rekordowy deficyt oraz KPO z gwarantowanymi środkami na ekotransformację i zamrożone do października ceny prądu. W tak złożonym otoczeniu nie widać przesłanek stabilizacji cen samochodów – zauważa Cezary Spychała z Info-Ekspert. Dodaje, iż kolejny rekordowy wynik sprzedaży hybryd potwierdza zainteresowanie klientów ponad 20-letnią, ale wciąż postrzeganą w kategorii nowości, technologią.
https://magazynauto.pl/porady/strefa-czystego-transportu-w-praktyce-czyli-z-duzej-chmury-maly-deszcz,aid,4582Używane tanieją powoli
Wyraźny trend nie jest przypadkowy i wysokie wartości rezydualne przy odsprzedaży będą przez cały czas obserwowane. – Niemalejący popyt przy ograniczonej podaży utrwalić może trend obniżonej utraty wartości samochodów napędzanych olejem napędowym – zauważa Cezary Spychała. Stabilnie wygląda jedynie sytuacja marek premium, których produkty są chętnie kupowane w salonach oraz stanowią dużą część importu używanych aut z Zachodu. Poniżej prezentujemy wybrane zagadnienia, które obrazują zmiany na rynku.
https://magazynauto.pl/uzywane/w-kilka-miesiecy-mozna-stacic-ponad-30-tys-zl-zobacz-ktore-modele-traca-na-wartosci-najszybciej-a-ktore-dobrze-utrzymuja-cene,aid,4368Łączny import aut używanych w latach 2016-2024
Dane Samaru wyraźnie wskazują, iż czas pandemii poważnie wstrząsnął liczbą rejestracji sprowadzonych do Polski używanych aut i dopiero w 2024 r. wróciliśmy do pierwotnego stanu. Rosnąca podaż pojazdów na Zachodzie może skorygować ich ceny, a także ułatwić zakup auta w dobrym stanie.
https://magazynauto.pl/uzywane/import-aut-uzywanych-do-polski-po-trzech-kwartalach-2024-r-najpopularniejsze-modele-marki-i-kraje-pochodzenia,aid,4662Indeks cen używanych samochodów w latach 2015-2024
Działające w ponad 30 krajach Auto1 to największa w Europie platforma sprzedaży aut używanych. Firma prowadzi systematycznie aktualizowany Indeks cen używanych pojazdów.
Nie padają w nim konkretne kwoty. Punktem startowym była liczbowa wartość 100, jaką przyjęto dla stycznia 2015 roku. W szczytowym okresie ceny osiągnęły pułap blisko 175, co oznacza ich wzrost o 75% względem stanu początkowego. Z indeksu cen wyraźnie widać, jak mocno pandemia uderzyła w europejski rynek wtórny oraz jak wolno powraca on do „normalności”. Aktualny poziom jest na tyle wysoki, iż pozostaje wątpliwe, czy choćby w dłuższej perspektywie spadnie do pierwotnego.
Najpopularniejsze używane modele – 2019-2024
Z raportów Samaru wynika, iż do Polski masowo sprowadzamy używane samochody niemieckich marek. Z kolei dane Otomoto wskazują, iż są one najczęściej wyszukiwane.
Nie można jednak zapominać, iż na rynku wtórnym są też dostępne auta z krajowej sieci sprzedaży. Do tego w każdym kanale dystrybucji sprzedaż może wyglądać inaczej – poniżej prezentujemy hity sprzedaży w polskiej sieci AAA Auto.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Opel Astra | Opel Astra | Opel Astra | Opel Astra | Opel Astra |
Ford Focus | Ford Focus | Ford Focus | Skoda Octavia | Kia Sportage |
Skoda Octavia | Opel Insignia | Opel Insignia | Ford Focus | Skoda Octavia |
Skoda Fabia | Skoda Octavia | Skoda Octavia | Kia Sportage | Nissan Qashqai |
VW Passat | VW Passat | Renault Megane | VW Golf | VW Golf |
Opel Insignia | Skoda Fabia | Dacia Duster | Renault Megane | Skoda Fabia |
VW Golf | VW Golf | VW Passat | VW Passat | Toyota Yaris |
Opel Corsa | Renault Megane | Skoda Fabia | Dacia Duster | Ford Focus |
Renault Clio | Dacia Duster | Kia Sportage | Toyota Yaris | Opel Insignia |
Dacia Duster | Kia Sportage | VW Golf | Opel Insignia | Toyota Corolla |
Auta używane: najpopularniejsze typy nadwozia (2019-2024)
Dane AAA Auto wskazują na szybko rosnący udział SUV-ów w sprzedaży używanych samochodów. Zauważalnie topnieje natomiast udział w rynku hatchbacków oraz sedanów – te ostatnie sukcesywnie znikają z ofert wielu popularnych marek.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
44% | 42% | 37% | 37% | 37% | 35% |
16% | 18% | 20% | 23% | 23% | 27% |
18% | 18% | 20% | 17% | 18% | 18% |
11% | 13% | 12% | 12% | 10% | 10% |
8% | 8% | 9% | 8% | 8% | 7% |
Auta używane: najpopularniejsze typy napędu (2019-2024)
Ostatnie lata upływają pod znakiem szybko postępującego wzrostu zainteresowania nowymi i używanymi hybrydami. Z danych AAA Auto wynika też, iż diesle wciąż są mocnym graczem na rynku wtórnym – zainteresowanie nimi nie spada lawinowo.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
65,9% | 67,2% | 63,8% | 66,7% | 64,2% | 63,0% |
33,7% | 32,2% | 35,1% | 31,3% | 32,9% | 31,1% |
0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,1% | 0,4% |
0,3% | 0,5% | 1,1% | 1,9% | 2,8% | 5,5% |
Auta używane: najpopularniejsze kolory (2019-2024)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
22% | 21% | 22% | 22% | 22% | 21% |
18% | 18% | 18% | 19% | 20% | 20% |
11% | 13% | 14% | 15% | 16% | 18% |
22% | 21% | 18% | 16% | 16% | 15% |
12% | 12% | 12% | 12% | 11% | 11% |
Z danych AAA Auto wynika, iż na rynku wtórnym królują samochody w stonowanych kolorach. Nie oznacza to bynajmniej, iż należy się obawiać oryginalnych lakierów – zwłaszcza w przypadku aut sportowych oraz z półki premium mogą mieć dodatni wpływ na ich wartość.
Kraje pochodzenia używanych aut
Na przestrzeni lat jedno nie uległo i nie ulegnie zmianie – Niemcy były i pozostaną głównym źródłem używanych samochodów sprowadzanych do Polski (ok. 60% całości importu). Kolejne pozycje zajmują Francja i Belgia.
Czarnym koniem rynku okazały się USA, które sukcesywnie powiększają swój udział w rynku wtórnym jako źródło pochodzenia używanych aut. W 2024 roku zajęły już czwarte miejsce, wyprzedzając Holandię i Włochy.
https://magazynauto.pl/uzywane/samochody-uzywane-z-usa-uwazaj-na-te-modele-ryzykowne-wersje-usterki-wady-problemy,aid,4408Rynek aut używanych – opinie ekspertów
Karolina Topolova, prezes zarządu Aures Holdings, operatora sieci AAA Auto
Rynek wtórny rośnie, a w naszej sieci autocentrów AAA Auto sprzedajemy rekordową liczbę samochodów. Podobnego trendu można się spodziewać w 2025 roku. Ponadto popyt na auta na paliwa alternatywne będzie rósł, zwłaszcza kosztem samochodów napędzanych olejem napędowym. Z kolei, sprzedaż używanych SUV-ów może dogonić hatchbacki, które zajmują pierwsze miejsce na rynku wtórnym. W końcu komfort większych samochodów jest nieoceniony i Polacy zdają sobie z tego sprawę.
Mamy także nadzieję, iż sytuacja związana z importem samochodów zmieni się i do Polski będzie sprowadzanych mniej niskiej jakości samochodów używanych, tak jak obserwujemy spadek w Czechach, gdzie w tym roku sprowadzono najmniej samochodów w ciągu ostatnich dziesięciu lat.
Agnieszka Czajka, General Manager Otomoto
Rok 2024 był rokiem kupującego. Na Otomoto w 2024 roku pojawiło się 18% więcej ogłoszeń niż rok wcześniej, a liczba aktywnych użytkowników platformy wzrosła o 15% - utrzymując się na poziomie bliskim 14 mln każdego miesiąca. Zainteresowani kupnem mogli wybierać spośród wielu ofert i szybciej trafić na to, co wpisywało się w ich marzenia i potrzeby.
Analizując dane za rok 2024, w raporcie Otomoto Insights zauważyliśmy, iż średnie ceny samochodów w grudniu zanotowały wzrosty zbliżone do deklarowanego przez NBP poziomu inflacji. Samochody wystawiane przez użytkowników indywidualnych w grudniu 2024 były wyceniane o 5,5% wyżej niż rok wcześniej. Stojąc u progu 2025 roku, nie możemy nie zwracać uwagi na regulacje unijne związane m.in. z ograniczeniem dopuszczalnego poziomu emisji CO2.
Przewidywany w związku z nowym prawem stopniowy wzrost cen i ograniczenie dostępności nowych modeli w pełni spalinowych może wzmocnić popyt na używane samochody – a to pociągnąć za sobą wyższy niż tylko "inflacyjny" wzrost cen. Nie spodziewamy się jednak, żeby odczuwalne dla kupujących zmiany – zarówno na rynku aut nowych, jak i używanych – miały być gwałtowne.
Michał Hadyś, główny analityk, IBRM Samar
W całym 2024 roku import aut osobowych i dostawczych do 3,5 tony wyniósł 967 579 szt., co oznacza, iż pod względem liczby sprowadzonych aut wracamy do poziomu sprzed pandemii koronawirusa. W 2025 roku import może być jeszcze wyższy. Obecna prognoza IBRM SAMAR zakłada wzrost na poziomie ponad 4%, co przełoży się na import ok. 1 mln aut używanych. Skąd bierze się ten prognozowany wzrost?
Z jednej strony oferta aut na rynkach zagranicznych jest coraz bogatsza (ze względu na koniec problemów z dostępnością samochodów w czasie pandemii), z drugiej – trend do „elektryfikowania się” państw zachodnich, przy jednoczesnym pozbywaniu się diesla, sprzyja sprowadzaniu tych ostatnich po korzystnych cenach. Importowi sprzyja też niski kurs euro, ale w tym przypadku zasadnym jest pytanie: jak długo kurs taki się utrzyma?
Jednocześnie rosnące ceny nowych aut na polskim rynku sprawiają, iż część ich potencjalnych nabywców (szczególnie prywatni klienci) będzie decydować się na zakup aut używanych. Prognozowana obniżka stóp procentowych także może wzmóc zainteresowanie używanymi autami (tańsze kredyty).
Prawdopodobnie przez cały czas będzie rosła liczba sprowadzanych aut elektrycznych i pomimo korzystniejszych cen przez cały czas będzie spadał udział starszych diesli (m.in. z powodu wprowadzania SCT w kolejnych miastach). Trudno ocenić, czy starsze samochody z wtryskiem wielopunktowym przez cały czas będą tak opłacalne, o ile ceny LPG wzrosną po rezygnacji z importu z Rosji.
Daniel Ciachowski, dyrektor ds. Samochodów Używanych, Wartości Rezydualnych i Remarketingu VW Group Polska
W Volkswagen Group Polska prowadzimy markowe programy „Certyfikowane używane” dla marek: Volkswagen, Skoda, Seat oraz Cupra Approved, w których dostarczamy najwyższej jakości samochody używane z gwarancją. Rok 2024 pokazał, iż coraz więcej klientów szuka wysokiego standardu obsługi jak w salonie, czego dowodem jest 10-procentowy wzrost sprzedaży w naszych programach.
Prognozujemy, iż trend ten utrzyma się w 2025 roku, dlatego zapewniamy większą dostępność pojazdów i rozwój sieci dealerskiej, która w tej chwili liczy już 80 lokalizacji. Zauważamy również trend, iż klient auta używanego szuka nie tylko samochodu, ale także wygody i bezpieczeństwa, jak przy zakupie auta nowego. Dlatego nasi dealerzy oferują pakiety serwisowe, akcesoria, elementy doposażenia czy produkty finansowe, których w 2025 roku planujemy dalszy rozwój.
Na rynku samochodów używanych pojawia się coraz więcej aut elektrycznych i hybryd typu plug-in. Istotną kwestią przy ich zakupie jest stan akumulatora wysokonapięciowego. Naszą odpowiedzią jest transparentny raport o kondycji akumulatora pojazdów BEV i PHEV w programach „Certyfikowane używane”.
Cezary Spychała, kierownik działu RV i TCO, Info-Ekspert
Dynamika zmian na rynku automotive nie zwalnia od kilku lat i nic nie wskazuje na to, aby 2025 rok był przełomowy. Po zapoczątkowanym pandemią drastycznym zachwianiu względnej równowagi pomiędzy popytem a podażą, nastąpiło pasmo zwrotów od skrajnego załamania popytu po brak pojazdów po stronie dostawców. Fala unijnych ekoregulacji i ekodeklaracji producentów oraz bezprecedensowe wejście na rynek europejski dalekowschodnich producentów i niewykluczony początek wojny handlowej z Chinami dopełniają zbiór czynników, które będą kształtować ceny w najbliższych miesiącach i latach. Lokalnie – rekordowy deficyt oraz KPO z gwarantowanymi środkami na ekotransformację i zamrożone do października ceny prądu.
W tak złożonym otoczeniu nie widać przesłanek stabilizacji cen samochodów. Ograniczenie grona beneficjentów programu „Mój elektryk” w wersji 2.0 nie zbilansuje zwiększonego popytu wynikającego z kolejnego etapu wdrożenia regulacji CSRD, a dodatkowo wycofywane z flot kolejne wolumeny dwu- i trzyletnich elektryków z pewnością nie wyhamują widocznej, przyspieszonej, w stosunku do spalinowych, deprecjacji samochodów bateryjnych.
Po drugiej stronie trudno ignorować potencjał samochodów z silnikami wysokoprężnymi, które odpowiednio eksploatowane dają gwarancje bezawaryjnej i relatywnie niskonakładowej eksploatacji. Niemalejący popyt przy ograniczonej podaży utrwalić może trend obniżonej utraty wartości samochodów napędzanych olejem napędowym. Stabilny wzrost wolumenów i udziału w rynku marek premium najprawdopodobniej będzie kontynuowany.
W aktualnym otoczeniu regulacyjnym nie należy zatem oczekiwać przełomowej zmiany podejścia polskiego klienta do napędów zeroemisyjnych, a raczej utrwalenia obecnych trendów. Z drugiej jednak strony należy pamiętać, iż mamy do czynienia z nadregulacją rynku i zmiany w obszarze obciążeń lub preferencji podatkowych mogą dynamicznie zmienić jego obraz.
Marek Pawłowski, Short Term Rental & Used Cars Manager, Renault
W 2024 r. sieć partnerów Renew sprzedała łącznie 11 380 samochodów używanych. Jest to 10% więcej w porównaniu do 2023 roku. Wprowadzenie nowego programu i standardów Renew dało wiec pozytywne wyniki.
Rok 2024 był rokiem trudnym dla sprzedaży samochodów używanych na skutek silnych akcji promocyjnych na samochody nowe zwłaszcza w 2. połowie 2024. Wysokie rabaty, atrakcyjne oferty finansowania oraz ubezpieczenia dla samochodów nowych wpłynęły na konieczność obniżania cen samochodów używanych i spadek marż.
Niektóre większe firmy dealerskie które robiły i kalkulowały buy backi w latach 2022-2023 miały problemy ze sprzedażą powracających samochodów używanych z wysoką ceną samochodu używanego. W roku 2025 przewidujemy, iż rynek samochodów używanych wzmocni się. Ze strony klientów indywidualnych i małych firm będzie duże zapotrzebowanie na samochody używane. Wynika to przede wszystkim ze wzrostu cen samochodów nowych na skutek obniżenia norm emisji CO2 (tzw. CAFE).
Prawdopodobnie producenci będą podwyższać ceny samochodów nowych wysokoemisyjnych zwłaszcza benzynowych i skupiać się na sprzedaży samochodów niskoemisyjnych: elektrycznych i hybrydowych. Spowoduje to wzrost zainteresowania klientów samochodami używanymi zwłaszcza benzynowymi i LPG.
Powoli uznanie na rynku polskim zdobywają również hybrydy. Oczywiście tradycyjnie dużym zainteresowaniem cieszą się samochody z fabrycznym LPG. jeżeli chodzi o typ nadwozia to najatrakcyjniejsze są samochody typu SUV/crossover w segmencie B i C. W 2025 roku rozpoczynamy proces wdrażania w Polsce Centrów Renew Factory zajmujących się profesjonalnym przygotowaniem i renowacją samochodów używanych, które będą sprzedawane w sieci Renew. Wysoki standard przygotowania samochodów używanych, gwarancja z assistance oraz certyfikat kontroli 159 punktów staną się dodatkowym atutem dla Klientów poszukujących sprawdzonych samochodów używanych
https://magazynauto.pl/uzywane/stan-sprowadzanych-aut,aid,4007PODSUMOWANIE
Rozwój sytuacji na rynku stoi pod znakiem zapytania. Dość powiedzieć, iż w chwili pisania artykułu dealerzy wielu marek mieli na stanie nowe lub zarejestrowane, ale nieużywane samochody, które oferowali z rabatem od kilkunastu do... kilkuset tysięcy złotych.
Wciąż może się okazać, iż nowe auto (czasem trzeba zaakceptować rocznik 2023) jest ciekawą alternatywą dla używanego. Daje się także zauważyć trend „cywilizowania się” rynku wtórnego. Najlepsze samochody są oferowane przez wyspecjalizowane sieci sprzedaży lub oficjalne salony marek, na warunkach czyniących z nich alternatywę dla nowych pojazdów. Okupione jest to jednak wyższymi cenami ofertowymi.